დოკუმენტის სტრუქტურა
განმარტებების დათვალიერება
დაკავშირებული დოკუმენტები
დოკუმენტის მონიშვნები
საქართველოს საფოსტო დარგის განვითარების სტრატეგიის შესახებ | |
---|---|
დოკუმენტის ნომერი | 139 |
დოკუმენტის მიმღები | საქართველოს პრეზიდენტი. |
მიღების თარიღი | 18/04/2001 |
დოკუმენტის ტიპი | საქართველოს პრეზიდენტის ბრძანებულება |
გამოქვეყნების წყარო, თარიღი | სსმ, 42, 27/04/2001 |
სარეგისტრაციო კოდი | 320.110.000.05.002.001. |
საქართველოს პრეზიდენტის
ბრძანებულება №139
2001 წლის 18 აპრილი
ქ. თბილისი
საქართველოს საფოსტო დარგის განვითარების სტრატეგიის შესახებ
საქართველოს საფოსტო დარგის განვითარებისა და მსოფლიო საფოსტო კავშირის ერთიან ქსელში ინტეგრირების ხელშეწყობის მიზნით:
1. საფოსტო დარგის განვითარება აღიარებულ იქნეს სახელმწიფო პოლიტიკის ერთ-ერთ პრიორიტეტულ მიმართულებად.
2. დამტკიცდეს საქართველოს საფოსტო დარგის განვითარების თანდართული სტრატეგია.
3. საქართველოს ტრანსპორტისა და კომუნიკაციების სამინისტრომ (მ. ადეიშვილი) ორ თვეში წარმოადგინოს საქართველოს საფოსტო დარგის სტრატეგიის რეალიზაციის კონკრეტული პროგრამა.
4. საქართველოს ტრანსპორტისა და კომუნიკაციების სამინისტრომ, საქართველოს ეროვნულმა ბანკმა (ი. მანაგაძე) ქვეყნის მთელი ტერიტორიის საბანკო და საფოსტო მომსახურებით უზრუნველყოფის მიზნით ორ თვეში შეიმუშაონ და განსახილველად წარმოადგინონ წინადადებები საფოსტო საწარმოებისათვის ზოგიერთი საბანკო ფუნქციების შესრულებისათვის უფლებების მიცემის შესახებ და ამის საფუძველზე საფოსტო და საბანკო სისტემათა ფართო ინტეგრაციის თაობაზე.
5. საქართველოს სახელმწიფო ქონების მართვის სამინისტრომ (ი. ქავთარაძე) და მისმა ტერიტორიულმა ორგანოებმა უზრუნველყონ „საქართველოს რესპუბლიკის კავშირგაბმულობის სამინისტროს საფოსტო კავშირისა და პრესის გავრცელების სამსახურის სრულყოფისა და განვითარების შესახებ“ საქართველოს სახელმწიფო მეთაურის 1994 წლის 15 ივლისის №137 განკარგულების მე-7 პუნქტის მოთხოვნათა სრულად შესრულება და საფოსტო საწარმოებს, სადაც სახელმწიფო 100-პროცენტიანი წილით არის წარმოდგენილი, მათ მიერ დაკავებული ის შენობა-ნაგებობანი, რომლებიც დღეისათვის იმყოფება სახელმწიფო მფლობელობაში, გადასცენ უსასყიდლო უზუფრუქტის ფორმით.
6. საფოსტო გზავნილებათა შეუფერხებელი გადაზიდვის მიზნით, საფოსტო ტრანსპორტის შეუზღუდავი გადაადგილების უზრუნველსაყოფად „სამსახურებრივი ავტომანქანების გამოყენების წესის შესახებ“ საქართველოს პრეზიდენტის 2000 წლის 10 აგვისტოს №364 ბრძანებულების №2 დანართში შეტანილ იქნეს „საქართველოს ტრანსპორტისა და კომუნიკაციების სამინისტრო“.
ე. შევარდნაძე
საქართველოს საფოსტო დარგის განვითარების სტრატეგია
1. შესავალი
ქვეყნის ეკონომიკური და პოლიტიკური განვითარება და მოსახლეობის კეთილდღეობის საერთო ზრდა, მისი ეკონომიკური, სოციალური და პოლიტიკური აქტივობის განვითარება განუყოფლად დაკავშირებულია საზოგადოებრივი ურთიერთობის ფორმათა გაღრმავებასთან. მათ შორის, საფოსტო კომუნიკაციები მოსახლეობის სოციალური, ეკონომიკური და პოლიტიკური ინტეგრაციის ერთ-ერთ უმნიშვნელოვანეს საშუალებას წარმოადგენს.
თანამედროვე მსოფლიოში კავშირგაბმულობის ელექტრონული ფორმების გამოყენების უპრეცენდენტო გაფართოების პროცესში ფოსტა კვლავინდებურად ინარჩუნებს თავის უნიკალურ ადგილს. კავშირგაბმულობის მომსახურების სისწრაფის, საიმედოობის, ხარისხისა და სახეობების მიმართ პრინციპულად ახალ მოთხოვნილებათა გარემოში თანამედროვე ტექნიკური ფორმებით აღჭურვილი ფოსტა ისევ რჩება ქვეყანაში სამეურნეო და სოციალურ ურთიერთობათა მომსახურე უმნიშვნელოვანეს ინსტიტუტად, რომელიც კავშირგაბმულობის ბაზარზე დიდ როლს ასრულებს.
საქართველოში შექმნილ ახალ პოლიტიკურ და სოციალურ-ეკონომიკურ გარემოში პრინციპულად შეიცვალა ფოსტის ფუნქციონირების პირობები და მის წინაშე დაყენებული ამოცანები. რადიკალურად შეიცვალა ფოსტის მიმართ სამომხმარებლო მოთხოვნილების ხასიათი და სტრუქტურა, ცვლილება განიცადა საფოსტო გადაზიდვათა ტექნოლოგიამ, შეიცვალა ფოსტის ფუნქციონირების უზრუნველმყოფი ეკონომიკური მექანიზმები და მეურნეობის ფორმა, ფოსტა აღმოჩნდა საბაზრო ეკონომიკის კონკურენტულ გარემოში არსებობისა და ეფექტური ფუნქციონირების აუცილებლობის წინაშე; ფოსტის ფუნქციონირების უზრუნველყოფაში სახელმწიფოს როლმა და ფუნქციამ სრულიად ახალი და ტრადიციულისაგან პრინციპულად განსხვავებული შინაარსი შეიძინა. ყოველივე ამან მოითხოვა ფოსტის ადმინისტრირებისა და მართვის ორგანიზაციის ახალი ფორმის ჩამოყალიბება, მასში ახალი პროფესიონალური ცოდნისა და ჩვევების დამკვიდრება, აგრეთვე, ფოსტის მენეჯმენტისა და შრომის საერთო კულტურის გარდაქმნა, რაც სახელმწიფოს მხრიდან მოითხოვს სრულიად ახლებურ მიდგომებს და დარგის განვითარების პრიორიტეტულ მიმართულებად აღიარებას.
საქართველოს ახალ ვითარებაში ფოსტის განვითარების სტრატეგია, უპირველეს ყოვლისა, არის მისი მდგრადი და ეფექტური ფუნქციონირების ფუძემდებლურ პირობათა გააზრება. სწორედ ამ ახალ კონცეფტუალურ საფუძველზე ყალიბდება ფოსტის განვითარების სახელმწიფო პოლიტიკის ძირითადი ამოცანები, განისაზღვრება მათი გადაწყვეტის ორგანიზაციული ფორმები და შეირჩევა შესაბამისი პოლიტიკური ინსტრუმენტები.
2. საქართველოს საფოსტო დარგის არსებული მდგომარეობა და ძირითადი პრობლემები
საქართველოს ტერიტორიაზე (აფხაზეთისა და ცხინვალის რეგიონის გარდა) 66 რაიონული და საქალაქო საფოსტო საწარმო და 1201 ქალაქის და სოფლის ტიპის საფოსტო განყოფილებაა, სადაც დასაქმებულია 4500-ზე მეტი მუშაკი. გარდა ამისა, ქვეყანაში ოთხი კერძო საერთაშორისო საფოსტო მომსახურების საწარმოა. საფოსტო მომსახურება ქვეყნის მთელ ტერიტორიას მოიცავს, რომელიც თავისი ორგანიზაციული სტრუქტურით, ადმინისტრირების წესით და ფუნქციონირების გეოგრაფიული პირობებით უაღრესად არაერთგვაროვანია.
საბჭოურ პერიოდში საქართველოში აიგო განვითარებული საფოსტო მომსახურების ქსელი, იმ დროისათვის მატერიალურად კარგად აღჭურვილი, პროფესიონალური კადრებით დაკომპლექტებული და ეფექტურად ფუნქციონირებადი. საქართველოს დამოუკიდებლობის პირველი წლების ეკონომიკური ნგრევისა და პოლიტიკური დაპირისპირების მოვლენებმა ფოსტას უდიდესი ზიანი მიაყენა. ქვეყნის შემდგომი პერიოდის ეკონომიკური სირთულეების გარემოში ვერ მოხერხდა ფოსტის მატერიალური აღჭურვა, მისი ფუნქციონირების რაციონალური ეკონომიკური ფორმებისა და ეფექტური მართვის ჩამოყალიბება. ყოველივე ამან, საქართველოს საფოსტო დარგი უდიდესი მატერიალური, ორგანიზაციული და კონცეფტუალური პრობლემების წინაშე დააყენა.
ა. მატერიალური მდგომარეობა
საქართველოს ფოსტის მატერიალურ-ტექნიკური ბაზა ფიზიკურად გაცვეთილი და მორალურად მოძველებულია. ამ პირობებში დარგში სამუშაოთა 80% ხელით შრომას ემყარება. ფოსტის სატრანსპორტო საშუალებები ამორტიზირებულია; საფოსტო შენობები კაპიტალურ რემონტს საჭიროებენ; მნიშვნელოვანწილად განადგურებულია საფოსტო ინვენტარი. განსაკუთრებულად მძიმეა რაიონული და სოფლის საფოსტო განყოფილებების მატერიალურ-ტექნიკური ბაზის მდგომარეობა. ადგილობრივ სატელეფონო ქსელებში არსებული სირთულეების გამო სოფლის საფოსტო განყოფილებათა უმრავლესი ნაწილი ტელეფონიზირებული არ არის.
ბ. ეკონომიკური პირობები
საქართველოს ფოსტის საწარმოები ასრულებენ სახელმწიფო დავალებებს და სოციალურად ორიენტირებული არიან მაშინ, როცა აღნიშნული საქმიანობის შესასრულებლად გაწეული დანახარჯების საკომპენსაციოდ სახელმწიფო არანაირ სუბსიდირებას არ უწევს. ფოსტა მთლიანად საკუთარი სამეურნეო შემოსავლის ხარჯზე ფუნქციონირებს. ამავე დროს, საბაზრო გარემოში და საკუთარი სამეურნეო ანგარიშის საფუძველზე მოქმედ ფოსტას არ შეექმნა ფუნქციონირებისა და განვითარების ადეკვატური ორგანიზაციული და ეკონომიკური პირობები. ფოსტის მუშაობის ეკონომიკური საფუძვლების მოუგვარებლობა მისი განვითარების უმნიშვნელოვანეს მუხრუჭად ისახება. კერძოდ, ამ პრობლემას შემდეგი ძირითადი ფაქტორები აპირობებს:
● საქართველოს მძიმე ეკონომიკური მდგომარეობა უმალ აისახა საფოსტო მომსახურების ყველა სახეობაზე მოსახლეობის მოთხოვნილების შემცირებით. მატერიალური გაცვლის ბუნებრივი პროცესის ინტენსივობამ მოსახლეობაში რამდენიმე რიგით დაიკლო, რამაც თვითდაფინანსების პირობებში მოქმედ ფოსტაზე უმძიმესი ეკონომიკური შედეგი იქონია;
● სადღეისოდ, სახელმწიფო შეკვეთების ერთ-ერთ ძირითად სახეობად ეკონომიკური და პენსია-დახმარებების მოსახლეობისათვის ბინაზე მიტანა წარმოადგენს, რომელიც საფოსტო დარგიდან მოითხოვს საკმაოდ დიდი რაოდენობის საფოსტო საწარმოთა და მომსახურე პერსონალის არსებობას. ამავე დროს, ფოსტის მიერ საპენსიო მომსახურების ტარიფი განვლილი ხუთი წლის განმავლობაში თითქმის 3-ჯერ შემცირდა, რაც გაწეულ ხარჯებს ვერ ფარავს;
● საფოსტო მომსახურების ტარიფებს სახელმწიფო განსაზღვრავს, თუმცა ჯერ კიდევ არ არის მკაფიოდ გამოყოფილი საფოსტო მომსახურების ის ფორმები, რომლებიც ბუნებრივ მონოპოლიას წარმოადგენს. საფოსტო დარგში დღეისათვის მოქმედებს 5 წლის წინათ დადგენილი ტარიფები, მაშინ, როცა მისი ფუნქციონირებისათვის აუცულებელი რესურსების ღირებულება უკვე მრავალჯერ გაიზარდა (საწვავი – 300%-ით; ელექტროენერგია – 500%-ით) და, ამასთანავე, შემოღებულია სხვადასხვა დამატებითი გადასახადები. არსებულ მდგომარეობას ართულებს საფოსტო ტარიფების შეცვლის უაღრესად მოუქნელი ბიუროკრატიული სისტემა. მაშინ, როცა საქართველოში მოქმედ სხვა კერძო საფოსტო მომსახურების საწარმოებს აქვთ ტარიფების დამოუკიდებელი რეგულირების საშუალებები. აღნიშნული კიდევ უფრო ართულებს სახლმწიფო საფოსტო დარგის საწარმოთა ფუნქციონირებას და არაკონკურენტუნარიანს ხდის მათ;
● სახელმწიფო ფოსტა ვალდებულია საქართველოს მთელ ტერიტორიაზე ყოველ დასახლებულ პუნქტს გაუწიოს უნივერსალური საფოსტო მომსახურება ხარჯებთან შეუსაბამო ტარიფებით. ფოსტა, რომელიც სახელმწიფოსაგან არავითარ შესაბამის კომპენსაციას არ ღებულობს, ფაქტობრივად საკუთარი ძირითადი რესურსების ცვეთის ხარჯზე მუშაობს;
● კავშირგაბმულობის დარგში ჩატარებული რესტრუქტურიზაციისა და კომერციალიზაციის პროცესი წარიმართა სახელმწიფო ინტერესებისა და შესაბამისი სახელმწიფო პოლიტიკის ნათლად ჩამოყალიბების გარეშე. სახელმწიფოს მიერ არარეგლამენტირებულ საბაზრო გარემოში საფოსტო მომსახურების სფეროში შემოსულმა კერძო ფირმებმა ხელი მოჰკიდეს ამ სფეროს განსაკუთრებით მომგებიანი მომსახურების სახეობას. შესაბამისად, უაღრესად დაბალი ტარიფებით მოქმედმა სახელმწიფო ფოსტამ, არაკონკურენტუნარიან პირობებში საქმიანობის გამო, დაკარგა საფოსტო მომსახურების ტრადიციული და მომგებიანი სახეები, რაც მისი განვითარების მნიშვნელოვანი რესურსი უნდა ყოფილიყო;
● ქვეყნის ეკონომიკური კანონმდებლობის დამუშავებისას ზოგჯერ არ ხდება საფოსტო დარგის ფუნქციონირების სპეციფიკური პირობების გათვალისწინება. ეს გარემოება ამძიმებს ფოსტის ეკონომიკურ მდგომარეობას;
● ყველა ზემოთ ხსენებული პრობლემა ერთობლიობაში განაპირობებს საფოსტო დარგის არარენტაბელობას. ეს გარემოება, ერთდროულად, საქართველოს საფოსტო დარგს უარყოფით საინვესტიციო იმიჯს უქმნის.
დღემდე საქართველოში არ დამუშავებულა სახელმწიფო ფოსტის განვითარების გრძელვადიანი პროგრამა და ორგანიზაციული მომზადების გარეშე ფოსტისათვის ყველა სახის დაფინანსების შეწყვეტამ და სრული თვითდაფინანსების ფორმაზე გადაყვანამ მას უმძიმესი ეკონომიკური პრობლემა შეუქმნა. ამ მდგომარეობაში ყოფნის უმნიშვნელოვანესი მიზეზებია: ეკომიკურად გაჭირვებულ გადახდისუუნარო მოსახლეობის საფოსტო მომსახურებაზე მოთხოვნილების შემცირება-დაცემა; პენსია-დახმარებების არარეგულარული და არასრული დაფინანსება; თვითღირებულებაზე ბევრად დაბალი ტარიფები, რაც სახელმწიფოს მიერ შესაბამისად არ არის კომპენსირებული; ფუნქციონირების არაკონკურენტუნარიან პირობებში ჩაყენებულ საფოსტო საწარმოთა მიერ საერთაშორისო საფოსტო გადაზიდვების ბაზრის მნიშვნელოვანი წილის დაკარგვა – ასეთ პირობებშიც ფოსტის ეკონომიკურ პრობლემებს მხოლოდ კერძო საწარმოს პრობლემის ხასიათი ენიჭებოდა და მისი გადაწყვეტა არ განიხილებოდა როგორც სახელმწიფო პოლიტიკის აქტუალური ამოცანა.
გ. საფოსტო გადაზიდვათა ორგანიზაცია და ფოსტის მართვა
საბაზრო პირობებში ფუნქციონირებამ და განსაკუთრებით თვითანაზღაურების ფორმაზე გადასვლამ საფოსტო დარგის წინაშე მართვის ორგანიზაციის სრულიად ახალი ამოცანები დააყენა. დარგში მოქმედი ზოგიერთი ნორმატიული და საკანონმდებლო აქტები მოძველებულია. ფოსტას არ აღმოაჩნდა საბაზრო პირობებში ფუნქციონირების ეფექტური მოქმედებისათვის სწრაფად გადაწყობის უნარი.
დღეს, როდესაც საფოსტო გზავნილების ყოველი სახეობის დამუშავებას სპეციფიკური ტექნოლოგია, შესაბამისი ორგანიზაციული მოწყობა და მენეჯერული უზრუნველყოფა სჭირდება, სახელმწიფო ფოსტა კვლავ მოძველებული ტექნოლოგიური სტრუქტურით მოქმედებს, ვინაიდან დარგის დღევანდელი ეკონომიკური და ფინანსური მდგომარეობა არ იძლევა მატერიალურ-ტექნიკური ბაზის განახლების და გადაიარაღების საშუალებას.
საქართველოში საფოსტო დარგის ეფექტური ფუნქციონირების და განვითარების განსაკუთრებულ სირთულეს მისი მართვის სისტემაში არსებული პრობლემები ქმნიან. ეს პრობლემები დაკავშირებულია, უპირველეს ყოვლისა, სახელმწიფოს მხრიდან დარგის განვითარების მკაფიო პოლიტიკის არარსებობით. ამ ტიპის პრობლემათა შორის განსაკუთრებით მწვავეა:
● ფოსტაში განხორციელებული მცირე და მნიშვნელოვანი ცვლილებები, ასევე, მიმდინარე ამოცანების გადაწყვეტა ხდება ფოსტის განვითარების სტრატეგიის ჩამოყალიბების გარეშე. ბუნებრივია, რომ ასეთ პირობებში ვერ ხდება სახელმწიფო ინტერესების სრული ასახვა და სახელმწიფო მიდგომის განხორციელება. ამგვარი მდგომარეობა ფოსტას აყენებს მიმდინარე კონიუნქტურის, აგრეთვე სხვადასხვა ინტერესების ძლიერი ზეწოლის ქვეშ, რომელთა დასაძლევად ფოსტის ხელმძღვანელობას არ გააჩნია აქტიური პოლიტიკური პოზიციის დაკავების ის საფუძველი, რომელიც სტრატეგიამ უნდა შექმნას;
● ფოსტა რეალურად სუსტად არის დაცული ადგილობრივი თვითმმართველობის ორგანოთა მხრიდან, მის სამეურნეო საქმიანობაში არაფორმალური ჩარევისაგან;
● ჩამოუყალიბებელია ფოსტის, როგორც სახელმწიფო საკუთრებაში მყოფი საწარმოს მართვის კონცეფცია და შესაბამისი ინსტიტუციონალური მოწყობის ფორმა;
● საფოსტო დარგის საწარმოთა ფუნქციონირება ძირითადად დამოკიდებულია მომიჯნავე საწარმოთა ურთიერთობებზე, რომელთა (ავტოტრანსპორტი, რკინიგზა, ავიაცია და სხვა) ტარიფები თავისუფალია და ბაზარზე შექმნილი მდგომარეობიდან გამომდინარე, სისტემატურად იზრდება, ხოლო სახელმწიფო ფოსტის ტარიფები სახელმწიფოს მიერ რეგულირებადია და ვერ უზრუნველყოფს შექმნილ ვითარებასთან ადაპტირებას. მაშინ, როცა საფოსტო მომსახურების კერძო საწარმოებს ამის საშუალება გააჩნიათ, რის გამოც სახელმწიფო ფოსტა არაკონკურენტუნარიანია;
● ფოსტა მოქმედებს მოძველებული საკანონმდებლო და ნორმატიული ბაზით; კავშირგაბმულობისა და ფოსტის შესახებ კანონის შესაბამისად მოქმედებენ მხოლოდ სახელმწიფო საწარმოები; არ არის უზრუნველყოფილი ამ კანონის შესაბამისად ყველა ტიპის მეწარმის ფუნქციონირება. კომერციულ საფუძველზე მოქმედი კერძო კომპანიები საკუთარი ხარჯების მინიმიზაციას გადაზიდვათა ხარისხის დაცემით ახდენენ. დღეისათვის არსებული კერძო საფოსტო საწარმოთა საქმიანობაზე სახელმწიფოს მხრიდან ზედამხედველობის სისტემა არაეფექტურია;
● სატრანსპორტო კომპანიები იყენებენ საკუთარ მონოპოლიურ მდგომარეობას საფოსტო გადაზიდვათა ტარიფების დადგენისას. სახელმწიფო ვერ ახერხებს ამ პროცესის რეგულირებას როგორც ამ ტარიფების რეგულირების, ასევე ამ კომპანიებთან სატენდერო პირობების განსაზღვრის ფორმით;
● ფოსტის თანამშრომლობა საბანკო სისტემასთან არ არის სტრატეგიულად გააზრებული და შესაბამისად ორგანიზებული. საკანონმდებლო ბაზა ვერ ქმნის ფოსტისა და ბანკის ინტეგრაციის ეფექტურ პირობას;
● საპენსიო სახსრების დარიგების მთელი სისტემის მონაწილეებია საპენსიო ფონდი, სხვადასხვა ბანკი და ფოსტა. ფონდს, ბანკებსა და ფოსტას შორის ანგარიშსწორების ტარიფების კორექცია არ ხდება საფოსტო საწარმოთა მიერ გაწეული მომსახურების თვითღირებულების შესაბამისად, რადგან აღნიშნული ტარიფი დამოკიდებულია ამ მიმართულებით სახელმწიფო ბიუჯეტით გამოყოფილ სახსრებზე, რის გამოც ზარალდება საფოსტო დარგი.
დ. კადრები
ქვეყანაში შეცვლილ სოციალურ და ეკონომიკურ გარემოში ფოსტამ დაკარგა დამოუკიდებელი დარგისათვის მნიშვნელოვანი სოციალური ნიშნები – დაბალია ფოსტის სოციალური იმიჯი და სტატუსი. ძალზედ დაბალია შრომის ანაზღაურება. ყოველივე ეს არ უწყობს ხელს საფოსტო სფეროში ახალი და ენერგიული კადრების მოზიდვას.
ფოსტის საკადრო პრობლემებიდან განსაკუთრებულად აქტუალურია:
● ბოლო პერიოდის ეკონომიკური სირთულეების პირობებში ფოსტამ დაკარგა დიდი რაოდენობის გამოცდილი კადრები. შტატების შემცირების მეშვეობით ფოსტაში ხარჯების ეკონომიის მიღწევის რესურსი პრაქტიკულად უკვე ამოწურულია; თანამშრომელთა შემდგომი შემცირების შემთხვევაში ფოსტა ვეღარ შეძლებს თავისი უმნიშვნელოვანესი სოციალური ფუნქციის შესრულებას;
● განსაკუთრებული ზრუნვის საგანს წარმოადგენს ფოსტალიონთა ინსტიტუტის შენარჩუნება, რომელსაც უაღრესად მნიშვნელოვანი სოციალური ფუნქციის შესრულება შეუძლია. ფოსტალიონის შრომის უნიკალური თავისებურება – უშუალო და ყოველდღიური კონტაქტი მოსახლეობასთან, ათწლეულების განმავლობაში ოჯახებთან პირადი ნაცნობობისა და ურთიერთნდობის ჩამოყალიბება არის სახელმწიფოსათვის ეფექტური სოციალური პოლიტიკის რეალიზაციის კაპიტალი. ქვეყანაში მძიმე სოციალური მდგომარეობის ფონზე იკარგება ფოსტალიონისა და სოციალური მუშაკის ფუნქციათა შეთავსებით მნიშვნელოვანი სოციალური ეფექტის მიღწევის უნიკალური შესაძლებლობა;
● დღევანდელ პირობებში ახალგაზრდობის ფოსტაში მუშაობისაკენ სწრაფვა და ინტერესი უაღრესად სუსტია. ეს მნიშვნელოვანწილად გამოწვეულია დარგში ხელით შრომის ჯერ კიდევ დიდი ხვედრითი წილით, შრომის დაბალი ანაზღაურებით.
3. საქართველოში საფოსტო დარგის განვითარების რესურსები
საქართველოში საფოსტო დარგის სადღეისო მდგომარეობის ანალიზი გვიჩვენებს, რომ მის წინაშე მრავალი უმძიმესი პრობლემა დგას; მოსახლეობის გადახდისუუნარობის გამო მნიშვნელოვნად შემცირებულია საფოსტო მომსახურების მოცულობა; კარდინალურ განახლებას მოითხოვს ფოსტის საწარმოთა მატერიალურ-ტექნიკური ბაზა; საბაზრო ეკონომიკის გარემოში მოქმედი სახელმწიფო ფოსტის საწარმოთა დანახარჯები, რომლებიც მუშაობენ გაწეულ დანახარჯებთან შეუსაბამო ტარიფებით, რაც არ არის კომპენსირებული სახელმწიფოს მიერ, რის გამოც კონკურენციის პირობებში ფუნქციონირებამ სახელმწიფო ფოსტას დააკარგვინა საფოსტო გადაზიდვების ბაზრის მნიშვნელოვანი სეგმენტი; ჩამოუყალიბებელია ფოსტის მდგრადი ფუნქციონირების უზრუნველმყოფი ეკონომიკური საფუძველი; დაუმუშავებელია ფოსტის განვითარების სტრატეგია, არაეფექტურია ფოსტის, როგორც სახელმწიფო საკუთრებაში მყოფი საწარმოს მართვის ორგანიზაცია, მართვის პოლიტიკური და სამეურნეო ფუნქციები არ არის გამიჯნული, რაც განპირობებულია ხელისუფლების მხრიდან პოლიტიკური ხელშეუწყობლობით.
ქვეყნის საფოსტო დარგის განვითარების პერსპექტივები შემდეგია:
უპირველესად სახელმწიფო საფოსტო სისტემას გააჩნია უმდიდრესი რესურსი – საბჭოურ პერიოდში ჩამოყალიბებული საფოსტო მომსახურების ფართო ქსელი (საქართველოს მთელ ტერიტორიაზე განთავსებული შენობა-ნაგებობები განლაგებული დასახლებული პუნქტების ცენტრალურ უბნებში, საფოსტო კომუნიკაციები, საწარმოო ინფრასტრუქტურა). ეს ქსელი, როგორც ერთიანი საწარმოო და ორგანიზაციული სისტემა არის უდიდესი კაპიტალი, რომლის დანაწევრება და ცალკეული ნაწილების დამოუკიდებელი გამოყენება დაუშვებელია. ქსელის ძალა და ფასი – მის მთლიანობაშია. სწორედ ამ მთლიანობის ფაქტორის მაქსიმალური გამოყენება უნდა გახდეს ფოსტის განვითარების ძირითადი მიმართულება, რისთვისაც დაუყოვნებლივ უნდა შესრულდეს საქართველოს სახელმწიფოს მეთაურის 1994 წლის 15 ივლისის №137 განკარგულება.
მეორე. საფოსტო მომსახურების ბაზრის რადიკალური გაფართოების რესურსი
საფოსტო ქსელის მთავარი უპირატესობა მდგომარეობს საქართველოს მთელ ტერიტორიაზე პრაქტიკულად ყოველ ოჯახთან, ყოველ მოქალაქესთან რეგულარული მატერიალური და ინფორმაციული გაცვლის მოთხოვნილებათა დაკმაყოფილების შესაძლებლობაში. შესაბამისად, მნიშვნელოვნად უნდა გაფართოვდეს საფოსტო მომსახურების ფორმები, რომლებიც მოსახლეობის ფართო მასებს მოიცავს. მაგალითად, მოსახლეობისაგან კომუნალური, სხვა სახის გადასახადების მიღება, რაც ხელს შეუწყობს გადასახადების აღრიცხვიანობის სრულყოფას; საბანკო მომსახურების გარკვეული ფუნქციების შესრულება; ელექტრონული ვაჭრობა; მოსახლეობის ინტერნეტით მომსახურება; დისტანციური სწავლებისა და ტელემედიცინის განვითარების ხელშეწყობა; სახელმწიფო შეკვეთების შესრულება, მათ შორის სასკოლო სახელმძღვანელოების და საკანცელარიო საქონლის გავრცელება, რისთვისაც ფართოდ იქნეს გამოყენებული როგორც შიდა, ასევე გარე ვაჭრობის ფორმები.
მესამე. ფოსტის ფუნქციონირების ეკონომიკური მექანიზმების გაჯანსაღების რესურსი
ეს გულისხმობს საფოსტო მომსახურების ტარიფებში ფოსტის რეალური საწარმოო დანახარჯების ობიექტური ასახვის სისტების ჩამოყალიბებას, რომელიც არ დაუშვებს ფოსტის ფუნქციონირებას მისი ყველა სახის ძირითადი რესურსების ცვეთის ხარჯზე, საფოსტო საქმიანობაში ბუნებრივი მონოპოლიური მიმართულების და თავისუფალი სეგმენტის განსაზღვრას.
მეოთხე. საფოსტო დარგის ტექნოლოგიური და ტექნიკური გადაიარაღების რესურსი
პირველ ეტაპზე ეს გულისხმობს საფოსტო გზავნილებათა გადაზიდვების რეგიონალურ პრინციპებზე გადასვლას. შემდგომ ეტაპზე აუცილებელია ფოსტაში თანამედროვე ინფორმაციული ტექნოლოგიების დანერგვა და ფოსტის ტექნიკური მოდერნიზაცია, სატრანსპორტო საშუალებათა განახლება-მოდერნიზაცია. საფოსტო გზავნილებათა შეუფერხებელი გადაზიდვის მიზნით საფოსტო ავტოტრანსპორტისათვის სპეციალური ოპერატიული სტატუსის მინიჭება.
4. სტრატეგია
საქართველოს საფოსტო დარგის განვითარების სტრატეგიის ზოგადი მიზანია ქვეყანაში საფოსტო მომსახურების თანამედროვე სისტემის ჩამოყალიბება, რომელიც ფოსტის ყველა ტიპის რესურსების ეფექტური გამოყენებით და საკუთარ შემოსავალზე დაყრდნობით უზრუნველყოფს საფოსტო მომსახურების სფეროში სახელმწიფოს სოციალურ ვალდებულებათა სრულფასოვან შესრულებას. სტრატეგია, რომელიც უახლოესი ხუთი წლის პერსპექტიული ხედვით არის დამუშავებული, განსაზღვრავს საქართველოში საფოსტო დარგის განვითარების სახელმწიფო პოლიტიკას. ამ სტრატეგიის დამუშავების ძირითადი პირობა ქვეყნის არსებული მდგომარეობიდან გამომდინარე განისაზღვრა. იგი იმაში მდგომარეობს, რომ სადღეისოდ სახელმწიფოს არ გააჩნია საფოსტო სფეროში ინვესტირების ან მისთვის კრედიტის გამოყოფისათვის საჭირო ფინანსური რესურსი. ამდენად, სტრატეგიაში მთელი ყურადღება გადატანილია ფოსტის ორგანიზაციის, მისი მართვის და ფუქციონირების ჯანსაღი და ეფექტური ეკონომიკური მექანიზმების ფორმირებაზე. სახელმწიფოს რეალური თანამონაწილეობა და ამ საქმეში მისი უდიდესი შენატანი არის ყველა აუცილებელი ინსტიტუციონალური გარდაქმნის ჩატარების პოლიტიკური ნება და ადმინისტრაციული ძალისხმევა, რომელიც დასახული სტრატეგიის ცხოვრებაში გატარებას სჭირდება.
საქართველოს საფოსტო დარგის განვითარების სტრატეგიის მიხედვით განისაზღვრება ოთხი ძირითადი მიმართულება – საფოსტო დარგის განვითარების სახელმწიფო პრიორიტეტულ მიმართულებად აღიარება; საფოსტო მომსახურების სპექტრის გაფართოება; საფოსტო და საბანკო სისტემათა სისტემური ინტეგრაცია; ფოსტის ფუნქციონირების ეკონომიკური პირობების გაუმჯობესება და მართვის სისტემის სრულყოფა. ყველა ამ მიმართულების შესაბამისად დასახულ ღონისძიებათა რეალიზაცია მნიშვნელოვნად დაგვაახლოებს ძირითად მიზანს – მოიცვას ქვეყნა ერთიანი, საიმედო და მთელი მოსახლეობისათვის მარტივად მისაწვდომი, მაღალეფექტური საფოსტო ქსელით.
ა. საფოსტო მომსახურების სპექტრის გაფართოება
საბაზრო ეკონომიკის გარემოში სამეურნეო ფორმით მოქმედი ფოსტის მომსახურების სპექტრის გაფართოება არის მისი არსებობის და განვითარების სასიცოცხლოდ აუცილებელი პირობა. სწორედ ამის გამო, ფოსტის განვითარების პოლიტიკაში ამ საკითხს უმაღლესი პრიორიტეტი აქვს მინიჭებული. შესაბამისად, იგი სახელმწიფო პოლიტიკის აქტუალური ამოცანა უნდა გახდეს. იმისათვის, რომ ფოსტას საშუალება ჰქონდეს ახალ ეკონომიკურ პირობებში სრულად და ხარისხიანად შეასრულოს მასზე სახელმწიფოს მიერ დაკისრებული უმნიშვნელოვანესი სოციალური და პოლიტიკური ფუნქცია, საჭიროა სპეციალური პოლიტიკური გადაწყვეტილებების მიღება, რაც უზრუნველყოფს მოსახლეობის გარკვეული საფოსტო სახეობებით გარანტირებულ მომსახურებას. დღეისათვის სახელმწიფოს არა აქვს ფოსტის განვითარების ინვესტირების საშუალება, მაგრამ მას შეუძლია ფოსტას გამოუყოს მომსახურების ბაზრის სეგმენტი და დაიცვას მასზე ფოსტის ექსკლუზიური უფლება ისევე, როგორც მსოფლიოს უმრავლეს განვითარებულ ქვეყნებშია.
– სახელმწიფოსათვის, საფოსტო დარგის მნიშვნელობიდან გამომდინარე ფოსტა აღიარებულ იქნეს სახელმწიფო პოლიტიკის ერთ-ერთ პრიორიტეტულ მიმართულებად;
– საფოსტო მომსახურების სპექტრის გაფართოების ერთ-ერთი უმნიშვნელოვანესი პირობაა ქვეყანაში მოსახლეობიდან კომუნალური და სხვა გადასახდელთა მიღების ერთიანი სისტემის ჩამოყალიბება;
– საფოსტო მომსახურების სპექტრის გაფართოების სტრატეგიის შემადგენელი ნაწილი ფოსტის მიერ დამატებითი სოციალური ფუნქციების აღების პოლიტიკა უნდა გახდეს. ამისათვის აქტიურად უნდა იქნეს გამოყენებული ფოსტალიონთა კორპუსი, რომელსაც შეუძლია მოსახლეობის მრავალი სხვადასხვა ყოფითი პრობლემის გადაწყვეტის ხელშეწყობა (ავადმყოფების, მოხუცების და ბავშვების დახმარება, კომუნალურ გადასახადთა ბინაზე მიღება, სხვა სამსახურის გაწევა). თავად, სოციალური მუშაკის ინსტიტუტი ქვეყანაში შეიძლება კონცეფტუალურად ფოსტით დამკვიდრდეს. ეს პოტენციალი არ არის ამოქმედებული. მისი ამოქმედება ხელს შეუწყობს ფოსტის ინსტიტუტის საზოგადოებრივი იმიჯის ამაღლებას, ფოსტისაკენ მოსახლეობის მოდინებას, რაც არის ამგვარი პოლიტიკის პრაგმატული კომპონენტი.
ამგვარი სისტემის ძირითადი დადებითი შედეგები იქნება:
● საფოსტო სისტემის უაღრესად განშტოებული და ქვეყნის მთელი ტერიტორიის მომცველი ქსელი საშუალებას მისცემს მოსახლეობას ქვეყნის ტერიტორიის ნებისმიერი ადგილიდან, მარტივად და საკუთარი დროის მინიმალური ხარჯვით განახორციელოს, მის მიერ მიღებული ყველა სახის მომსახურებისათვის, ანგარიშსწორება;
● შეიქმნება მომსახურების სფეროს მიერ მიღებული შემოსავლების, მოსახლეობისათვის გაწეული მომსახურების და რეალურად არსებულ დავალიანებათა სრული აღრიცხვის სისტემა;
● სახელმწიფოს ყველა უმნიშვნელოვანეს სოციალურ ვალდებულებათა მომსახურების სისტემაში დამყარდება ორგანიზაციული და ფინანსური დისციპლინა;
● შეიქმნება უმნიშვნელოვანესი პრეცენდენტი – ქვეყანაში რეალურად მოქმედი სისტემის სახით, როდესაც მოსახლეობასა და ორგანიზაციათა შორის ფულადი ანგარიშსწორების ნაკადები ორგანიზებული და სისტემატიზირებული ფორმით წარიმართება საბანკო ქსელის მეშვეობით; ჩამოყალიბდება შესაბამისი სტანდარტები და ფორმები, შეიქმნება ამ პროცესის ავტომატიზაციისა და მისი მოხმარების ნორმები;
● შეიქმნება პირობა იმისა, რომ ამ სისტემის ბაზაზე და მისი შემდგომი გაფართოებით (მასში სავაჭრო ორგანიზაციების ფართო ჩართვით, ასევე ანგარიშსწორების თანამედროვე არაფულადი ფორმების – ჟიროს – დანერგვით) ქვეყანაში დაიწყება საბანკო ქსელით ფინანსურ ანგარიშსწორებაზე მასიური გადასვლის პროცესი;
● ქვეყანაში შეიქმნება საფინანსო სისტემის განვითარების მძლავრი ინსტიტუციური სტიმული;
● ქვეყნის ერთიანად მომცველი სპეციალიზირებული საიფორმაციო ქსელის ექსპლუატაციის პროცესში ჩამოყალიბდება ამგვარი სისტემის უპირატესობების გაგება და მისი მოხმარების კულტურა; შეიქმნება მომსახურების თანამედროვე სტანდარტებისა და ნორმების დანერგვის, ინფორმაციის კონფიდენციალურობის დაცვის და მისი გადაცემის მიმართ სიჩქარის გაზრდის, აღრიცხვიანობისა და სტატისტიკური დამუშავების, დოკუმენტბრუნვის ევროპული სტანდარტების დანერგვის მიმართ თვისობრივად ახალი მოთხოვნილება, რაც ამგვარი სისტემებისა და საერთოდ ქვეყნის სოციალურ-ეკონომიკური განვითარების ერთ-ერთი მნიშვნელოვანი პირობაა.
საფოსტო მომსახურების სფეროს შემდგომი და უაღრესად მნიშვნელოვანი გაფართოება დაკავშირებულია საფოსტო და საბანკო მომსახურებების ერთიან სისტემაში ინტეგრირების საკითხთან. ეს საკითხი, მისი განსაკუთრებული მნიშვნელობის გამო, დამოუკიდებელი სტრატეგიული ამოცანის სახით არის ჩამოყალიბებული.
ბ. საფოსტო და საბანკო სისტემათა ინტეგრაცია
ზემოთ უკვე აღინიშნა, რომ სრული თვითანაზღაურების ფორმით მოქმედი საფოსტო დარგის განვითარების ძირითად რესურს ქვეყანაში არსებული საფოსტო ქსელი წარმოადგენს. ეს ქსელი, როგორც უკვე ჩამოყალიბებული სისტემა, ქვეყნის პრაქტიკულად მთელ ტერიტორიას მოიცავს – ფიზიკურად არსებული შენობებით, მომსახურე პერსონალით, მათ შორის ჩამოყალიბებული ურთიერთობების დადგენილი წესითა და ნორმებით, კომუნიკაციის საშუალებებითა და არხებით. თავისთავად, უკვე მარტო ამ ქსელის, როგორც ქვეყნის მოსახლეობის ერთიანი და დაუნაწევრებელი მომსახურების სისტემის, არსებობა ფოსტის განვითარების უდიდესი კაპიტალია (ამ ქსელის სადღეისო ფიზიკური და მორალური მდგომარეობის მიუხედავად). ამ კაპიტალს ის კომერციული ინტერესები ქმნის, რომელთათვისაც საფოსტო ქსელი მათი განვითარების სტრატეგიულ პირობად მიიჩნევა. ამ პოტენციალის გამოყენების თვალსაზრისით (მსოფლიო გამოცდილებაზე დაყრდნობით) განსაკუთრებული მნიშვნელობა საფოსტო და საბანკო სისტემათა ინტეგრაციას ენიჭება.
ფოსტისა და ბანკის მაქსიმალურად ეფექტური ინტეგრაცია მხოლოდ ისეთი კონცეფტუალური და ორგანიზაციული ფორმითაა შესაძლებელი, როცა ამ ინტეგრირებულ სისტემაში უზრუნველყოფილი იქნება თითოეულის განვითარების ინტერესების მაქსიმალური თანხვედრა. ამგვარი სისტემა უკვე კარგად დამუშავებული და გამოცდილია მსოფლიოში. იგი სტანდარტულ საფოსტო მომსახურებასთან ერთდროულად თავის თავზე იღებს მოსახლეობის ყოფით პრაქტიკაში წარმოშობილი ფინანსური ანგრიშსწორების ფართო მოთხოვნილებათა დაკმაყოფილებას. მომსახურების სისტემა, რომელიც ბუნებრივად განლაგებულია საქონლის, მომსახურების, ინფორმაციისა და ფულის მოძრაობის ნაკადთა გადაკვეთაზე კარგად არის მორგებული მცირე ზომის საოჯახო დანაზოგების შესაგროვებლად, აგრეთვე წარმოადგენს იდეალურ ფინანსურ შუამავალს რეგულარული მომსახურების გადასახადების (ელექტროენერგია, გაზი, ტელეფონი, წყალი და სხვა) მისაღებად; ასევე სახელმწიფოს სოციალური დახმარების გასანაწილებლად (პენსიები, უმუშევრების დახმარება და სხვა) და სავაჭრო მომსახურებისათვის (ვაჭრობა კატალოგებით, საქონლის ბინაზე მიტანა, დისტანციური სწავლება, სამედიცინო მომსახურების სპეციალური ფორმა და სხვა).
სადღეისოდ, ამგვარი სისტემის განვითარება განუყოფლად დაკავშირებულია უნაღდო ანგარიშსწორების ფორმით მოსახლეობის სხვადასხვა ფინანსურ მომსახურებასთან (ე.წ. ჟიროს სისტემა), რომელშიც ორ სუბიექტს შორის ფულადი ანგარიშსწორება მათ საბანკო ანგარიშებს შორის შესაბამისი გადარიცხვებით სრულდება. შედეგად ყალიბდება უაღრესად ეფექტურად მოქმედი ერთობლივი სისტემა, რომელშიც ფოსტა ასრულებს საქონლისა და სხვა მომსახურების პირდაპირი მიმწოდებლის აქტიურ როლს, ხოლო ბანკი წარმოადგენს საშუამავლო ფინანსურ ინსტიტუტს, რომელიც ფოსტის ამგვარი მომსახურებისათვის უნაღდო ანგარიშწორების მომსახურებას ეწევა.
საფოსტო ქსელზე დაფუძნებული ბანკი სპეციფიკურ ფინანსურ სამომსახურებო ნიშას იკავებს. მცირე დანაზოგთა მობილიზაციის, მოსახლეობისაგან სტანდარტული გადასახადების მიღების მასიური ხასიათის გამო მასში ფინანსური მომსახურება უნდა იყოს უაღრესად სტანდარტიზირებული, მარტივად გასაგები და ფინანსური რისკისაგან თავისუფალი. ჩვეულებრივთან შედარებით დაბალი ადმინისტრაციული ხარჯები ამ სისტემას უაღრესად კონკურენტუნარიანს ხდის. საფოსტო ქსელში მოსახლეობის სხვადასხვა გადახდათა დიდი ნაკადების მიმართვა ხელს შეუწყობს გადასახადების სისტემაში სტანდარტიზაციისა და აღრიცხვიანობის დამკვიდრებას, ასევე, სახელმწიფოში ეფექტური და სტანდარტიზებული საფინანსო სექტორის საერთო განვითარებას. საფოსტო-ფინანსური ქსელი ქმნის ქვეყნის მთელი ტერიტორიიდან, განსაკუთრებით ცენტრისაგან დაშორებული ადგილებიდან საერთაშორისო საფინანსო ინსტიტუტებთან მარტივი და იაფი დაკავშირების ფართო შესაძლებლობას. ეს მნიშვნელოვანია რეგიონებში საწარმოო აქტივობის (აგრეთვე, საერთაშორისო ტურიზმის) განვითარებისათვის, განსაკუთრებით იქ, სადაც კომერციულ-საბანკო ინფრასტრუქტურამ ჯერ კიდევ ვერ მოახერხა შეღწევა.
ფოსტისა და ბანკის ინტეგრირებული სისტემის განვითარების უზრუნველყოფის უმნიშვნელოვანესი ვალდებულებებია:
● ფუნქციონირების ახალი პირობების, მისი ინტენსივობისა და ხარისხის მიმართ ახალი მოთხოვნების შესაბამისად პერსონალის კვალიფიკაციის ამაღლება;
● სისტემაში ინფორმაციული ტექნოლოგიების დანერგვა და განვითარება;
● საბანკო მომსახურებაზე დაბალი ტარიფების დაწესება;
● უნაღდო ანგარიშსწორების (ჟიროს სისტემის) დანერგვა;
● მოსახლეობის უნივერსალური მომსახურებით (კომუნალური გადასახადების და სხვათა აკრეფა; მცირე ზომის საოჯახო დანაზოგების მომსახურება; საქონლით ვაჭრობა და სხვა) მთელი საქართველოს მოცვა, ე.ი. მომსახურების ამ ქსელში საქართველოს ყველა საფოსტო განყოფილების ჩართვა.
გ. ფოსტის ფუნქციონირების ეკონომიკური პირობების და მართვის სისტემის სრულყოფა
საფოსტო დარგის საწარმოების, როგორც სამეურნეო ანგარიშზე მყოფი სახელმწიფო საწარმოების, ეფექტური ფუნქციონირების ერთერთი ძირითადი პირობაა საბაზრო კონკურენციის ჯანსაღი გარემოს არსებობა და ამ გარემოში სხვებთან თანასწორ პირობებში მოქმედება. ამგვარი პირობების ფორმირების უპირველესი ამოცანაა საფოსტო მომსახურებებზე ტარიფების მოწესრიგება.
დინამიურად ცვლად ეკონომიკურ გარემოში ტარიფების ერთჯერადი კორექცია სასურველ შედეგს ვერ მოიტანს. საჭირო ტარიფების ფორმირების პოლიტიკის ძირითადი პრინციპის ჩამოყალიბება და შესაბამისი პოლიტიკის გატარების ინსტიტუციური გარანტიის შექმნა. სატარიფო პოლიტიკის ძირითადი პრინციპია: საფოსტო მომსახურების ტარიფები უნდა ასახავდეს ფოსტის მიერ გაწეულ საწარმოო დანახარჯებს და ერთდროულად ქმნიდეს ფოსტის შემდგომი განვითარების მდგრად ეკონომიკურ საფუძველს.
უაღრესად მნიშვნელოვანია საფოსტო მომსახურების ქსელის ბუნებრივმონოპოლიური სტატუსის დადგენა. არსობებს საკმაო საფუძველი იმისა, რომ ფოსტა ბუნებრივ მონოპოლიად ვივარაუდოთ, მაგრამ ეს საკითხი ობიექტური გაანგარიშების საფუძველზე უნდა დადგინდეს, რაც ფოსტის ფუნქციონირების ყველა ეკონომიკური პირობის გათვალისწინებით სპეციალური გაანგარიშებით განისაზღვრება. დაუშვებელია ბუნებრივი მონოპოლიის კონკურენტულ პირობებში ფუნქციონირება. ეკონომიკური თეორია ნათლად აჩვენებს, რომ ასეთ დროს ჩნდება სამომხმარებლო ფასების ისეთი დეფორმაციის მექანიზმი, რომელიც აღარ იძლევა საწარმოს გრძელვადიანი ინტერესების დაცვის შესაძლებლობას, ანუ საწარმო იწყებს საკუთარი ძირითადი ფონდების ცვეთის ხარჯზე ფუნქციონირებას. ამიტომ, სახელმწიფომ უნდა დაიცვას ბუნებრივმონოპოლიური საწარმოს მონოპოლიური სტატუსი და ერთდროულად უნდა განუსაზღვროს მისი რეალური საწარმოო დანახარჯების შესაბამისი ტარიფები სპეციალური მარეგულირებელი ინსტიტუტის მეშვეობით.
სახელწიფო ფოსტის მართვის სისტემაში აუცილებელია მართვის პოლიტიკური და სამეურნეო ფუნქციების სრული გამიჯვნა.
საქართველოში საფოსტო მომსახურების განვითარების სახელმწიფო პოლიტიკის ფორმირებისა და ამ პოლიტიკის რეალიზაციის ყველა ნორმატიული პირობების განსაზღვრის ფუნქცია უნდა შესრულდეს საქართველოს ტრანსპორტისა და კომუნიკაციების სამინისტროს კავშირგაბმულობისა და ფოსტის ადმინისტრაციაში (დეპარტამენტში). ადმინისტრაცია პასუხისმგებელია კავშირგაბმულობის და ფოსტის სახელმწიფო ქსელების მართვაზე; ქვეყანაში საფოსტო მომსახურების მთელი სფეროს ჯანსაღი ფუნქციონირების ყველა პოლიტიკურ პირობათა შექმნაზე; საფოსტო დარგის განვითარების და სრულყოფის პროგრამების შემუშავებაზე და რეალიზაციაზე. ეს მოიცავს როგორც სახელმწიფო, ასევე კერძო საფოსტო საწარმოებს. ამ პირობებმა უნდა უზრუნველყონ ყველა ტიპის საფოსტო საწარმოთა მუშაობა, აგრეთვე საფოსტო და კავშირგაბმულობის დარგის სხვა საწარმოთა შორის ცხადად განსაზღვრული და ეფექტური ურთიერთობების ჩამოყალიბება. იმავე პირობებით უზრუნველყოფილი უნდა იყოს საფოსტო მომსახურების სფეროში კონკურენციის (თუ ასეთი დასაშვებად ჩაითვლება) სამართლიანი პირობების დაცვა. ასევე, სახელმწიფომ უნდა უზრუნველყოს ყველა ტიპის მეწარმის მიერ საფოსტო მომსახურების ხარისხის დაცვა.
დაუშვებელია ფოსტის საწარმოთა სამეურნეო საქმიანობაში ზემდგომი ორგანოების ჩარევა, გარდა კანონდებლობით გათვალისწინებული შემთხვევებისა.
ყველა ზემოთ ნახსენები პირობა მოითხოვს შესაბამისი საკანონმდებლო და ნორმატიული ბაზის დამუშავებას, რაც საქართველოს ტრანსპორტისა და კომუნიკაციების სამინისტროს კომპეტენციას წარმოდგენს, ისევე როგორც, სამინისტროს პრეროგატივაა ქვეყნის საფოსტო დარგის ფუნქციონირების, სრულყოფის და განვითარების პოლიტიკის განსაზღვრა.
* * *
საფოსტო დარგის განვითარების სტრატეგიით განსაზღვრულ ამოცანათა გადაწყვეტისათვის უცხოური ინვესტიციების მოზიდვას დიდი მნიშვნელობა აქვს. ამავე დროს, გასათვალისწინებელია, რომ სადღეისოდ შესაბამისი საკანონმდებლო და ნორმატიული ბაზის, შექმნილი ეკონომიკური მდგომარეობის პირობებში ინვესტიციების მოზიდვა უაღრესად რთულ პრობლემას წარმოადგენს, თუ სახელმწიფოს მხრიდან საფოსტო დარგის განვითარება არ იქნება პრიორიტეტულ მიმართულებად აღიარებული. ამიტომ, განსაკუთრებულ აქტუალობას იძენს სტრატეგიაში განსაზღვრული ძირითადი ორგანიზაციული და მართვითი ამოცანების გადაწყეტა.
5. უახლოესი მოქმედების ამოცანები
წინამდებარე სტრატეგიის შესაბამისად საქართველოს საფოსტო დარგის განვითარების სახელმწიფო პოლიტიკის სრული რეალიზაცია ზოგიერთი წინასწარი სამუშაოს ჩატარებას მოითხოვს. ეს სამუშაო სპეციალური ეკონომიკური გაანგარიშების ჩატარებასთან და ზოგიერთი პოლიტიკური შეთანხმების მიღწევასთან არის დაკავშირებული. ყველა საჭირო შეთანხმება არ იქნება მარტივად მისაღწევი, რადგან საბოლოო პოლიტიკური გადაწყვეტილება დაპირისპირებულ ინტერესებთან კომპრომისულ დიალოგში უნდა იქნეს მიღწეული.
ამის მიუხედავად, აუცილებელია დაუყოვნებელი მოქმედება, რათა შეიქმნას შემდგომ სრულმასშტაბიან ღონისძიებათა დროულად და ეფექტურად ჩატარების საფუძველი. ამ თვალსაზრისით, საქართველოს საფოსტო სისტემის გარდაქმნის უახლოესი მოქმედების ამოცანებია:
● საქართველოს სახელმწიფოს მეთაურის 1994 წლის 15 ივლისის №137 განკარგულების მოთხოვნათა აუცილებელი შესრულება საფოსტო საწარმოთა მიერ დაკავებული ფართობების უსასყიდლო უზუფრუქტის ფორმით ფოსტისათვის გადაცემის შესახებ;
● ფოსტისა და ბანკის სისტემური ინტეგრაციის საკანონდებლო საფუძვლების დამუშავება;
● საქართველოს მთელ ტერიტორიაზე მოსახლეობისაგან ყველა კომუნალური და სხვა მომსახურების გადასახადების საფოსტო სისტემის საშუალებით მიღებაზე უმაღლესი პოლიტიკური გადაწყვეტილების მიღება;
● ფოსტის საწარმოთა მართვის პოლიტიკურ და სამეურნეო ფუნქციათა სრული ორგანიზაციული გამიჯვნის სამუშაოთა დასრულება;
● საფოსტო საწარმოთა ბუნებრივი მონოპოლიური სტატუსის შეფასება და თავისუფალი სეგმენტის გამოყოფა;
● საფოსტო საწარმოთა მიერ ყველა მომსახურებაზე გაწეული რეალური დანახარჯების შესაბამისი ტარიფების დადგენა, ეკონომიკური პირობების ცვლასთან დაკავშირებით აღნიშნული ტარიფებისა და ურთიერთობების ნორმების ოპერატიული ცვლის ინსტიტუციური უზრუნველყოფა; საფოსტო დარგის ფუქნციონირების ახალი ტექნოლოგიური სქემისა და შესაბამისი ორგანიზაციული რეფორმის ჩატარების პროგრამის დამუშავება და მისი რეალიზაცია;
● განვითარების სტრატეგიის შესაბამისად ახალ ეკონომიკურ, ტექნოლოგიურ და ადმინისტრაციულ პირობებში მოქმედი საფოსტო დარგის საკანონმდებლო და ნორმატიული ბაზის დამუშავება;
● საქართველოში პროფესიონალური საფოსტო კადრების მომზადების და გადამზადების სისტემის თანამედროვე მოთხოვნათა დონეზე აყვანა.
დოკუმენტის კომენტარები