Document structure
View explanations
Referenced documents
Document Highlights
Consolidated publications
Consolidated versions (27/10/2015 - 21/12/2016)
ეროვნული მარეგულირებელი ორგანოების შესახებ
საქართველოს 2013 წლის 20 ნოემბრის კანონი №1584 - ვებგვერდი, 03.12.2013წ.
1. ამ კანონის მიზანია, შექმნას მყარი სამართლებრივი საფუძველი და სრულყოფილი ინსტიტუციური გარემო საქართველოში მოქმედი ეროვნული მარეგულირებელი ორგანოების სტაბილური ფუნქციონირებისათვის, რათა ეკონომიკის სხვადასხვა სფეროში უზრუნველყოფილ იქნეს ლიცენზიის მფლობელთა და მომხმარებელთა ინტერესების დაბალანსება, მომსახურებისა და საქონლის ეფექტიანი ფასწარმოქმნა და მიწოდება.
2. ეს კანონი აწესებს: საქართველოში მოქმედი ეროვნული მარეგულირებელი ორგანოების დამოუკიდებლობას ყოველგვარი პოლიტიკური ზეწოლისაგან, სახელმწიფო ორგანოთა თუ სხვა პირთა არასათანადო ზემოქმედებისა და არასამართლებრივი ჩარევისაგან, აგრეთვე ნებისმიერი სხვა ქმედებისაგან, რომელმაც შეიძლება ხელყოს მათი დამოუკიდებლობა; კონკრეტული სფეროს სრულყოფილი რეგულირების განხორციელების უფლებამოსილებას; პასუხისმგებლობას გადაწყვეტილებათა მიღების პროცედურის გამჭვირვალობისა და საიმედოობის უზრუნველყოფისათვის; ეროვნული მარეგულირებელი ორგანოების შექმნის, საქმიანობისა და ორგანიზების ძირითად პრინციპებს.
საქართველოს 2005 წლის 1 ივლისი ს კანონი № 1859 - სსმ I, № 38 , 15 .0 7 .200 5 წ., მუხ. 259
საქართველოს 2013 წლის 20 ნოემბრის კანონი №15 84 - ვებგვერდი, 03 .1 2 .2013წ.
მუხლი 2. კანონის მოქმედების სფერო
1. ამ კანონის მოქმედება ვრცელდება ყველა ორგანოზე, რომლებიც, ამ კანონისა და საქართველოს სხვა საკანონმდებლო და კანონქვემდებარე ნორმატიული აქტების თანახმად, ეროვნული მარეგულირებელი ორგანოები არიან.
2. საქართველოში მოქმედი ეროვნული მარეგულირებელი ორგანოებია:
ა) საქართველოს კომუნიკაციების ეროვნული კომისია;
ბ) საქართველოს ენერგეტიკისა და წყალმომარაგების მარეგულირებელი ეროვნული კომისია.
საქართველოს 2003 წლის 14 აგვისტო ს კანონი № 2951 - სსმ I, № 27 , 10 .0 9 .200 3 წ., მუხ. 197
საქართველოს 2005 წლის 1 ივლისი ს კანონი № 1859 - სსმ I, № 38 , 15 .0 7 .200 5 წ., მუხ. 259
საქართველოს 2006 წლის 29 დეკემბრ ი ს კანონი № 4297 - სსმ I, № 1 , 03 .0 1 .200 7 წ., მუხ. 9
საქართველოს 200 7 წლის 30 მარტი ს კანონი № 4595 - სსმ I, № 11 , 10 .0 4 .200 7 წ., მუხ. 99
საქართველოს 200 7 წლის 5 ივნისი ს კანონი № 4864 - სსმ I, № 22 , 19 .0 6 .200 7 წ., მუხ. 193
საქართველოს 200 7 წლის 20 ნოემბრი ს კანონი № 5468 - სსმ I, № 40 , 03 . 12 .200 7 წ., მუხ. 379
საქართველოს 2013 წლის 20 ნოემბრის კანონი №15 84 - ვებგვერდი, 03 .1 2 .2013წ.
ამ კანონში გამოყენებულ ტერმინებს აქვთ შემდეგი მნიშვნელობა:
ა) არასათანადო ზემოქმედება და არასამართლებრივი ჩარევა – პირის ქმედება, კერძოდ, ზემოქმედება, ჩარევა, ხელის შეშლა ან სხვაგვარი ზეგავლენა ეროვნულ მარეგულირებელ ორგანოში მიმდინარე განხილვების შედეგებზე ან მის მიერ გადაწყვეტილებების მიღებაზე ან კომისიის წევრის თავისუფალ და დამოუკიდებელ მსჯელობებზე ან აპარატის თანამშრომელთა საქმიანობაზე, იმ გზით, რომელიც არ შეესაბამება ამ კანონსა და საქართველოს სხვა საკანონმდებლო და კანონქვემდებარე ნორმატიულ აქტებს, იმ მიზნით, რომ მიიღოს სარგებელი ან განსაკუთრებული მოპყრობა;
ბ) გადაწყვეტილება – ეროვნული მარეგულირებელი ორგანოს მიერ კანონის საფუძველზე მიღებული სამართლებრივი აქტი (დადგენილება, გადაწყვეტილება და ა. შ.);
გ) ეროვნული მარეგულირებელი ორგანო – სახელმწიფოს მიერ განსაზღვრული სფეროს რეგულირების მიზნით შექმნილი, სპეციალური უფლებაუნარიანობის მქონე საჯარო სამართლის იურიდიული პირი, რომელსაც არ ჰყავს სახელმწიფო მაკონტროლებელი ორგანო, დამოუკიდებელია სახელმწიფო ორგანოებისაგან და მოქმედებს ამ კანონითა და შესაბამისი კანონით დადგენილი უფლებამოსილების ფარგლებში;
დ) დამოუკიდებლობა – როგორც ეროვნული მარეგულირებელი ორგანოს, ისე კომისიის წევრის შესაძლებლობა, არასათანადო ზემოქმედებისა და არასამართლებრივი ჩარევის გარეშე განახორციელოს ეროვნული მარეგულირებელი ორგანოს შესაბამისი კანონით გათვალისწინებული უფლებამოსილება, მათ შორის, განიხილოს, გამოიკვლიოს და გადაწყვიტოს მისი უფლებამოსილებისთვის მიკუთვნებული საკითხები; დაუშვებელია ნებისმიერი სახელმწიფო ორგანოს ჩარევა ეროვნული მარეგულირებელი ორგანოს საქმიანობაში, ამ საქმიანობის კონტროლი და აღნიშნულ საქმიანობასთან დაკავშირებით ანგარიშის მოთხოვნა, თუ ეს პირდაპირ არ არის გათვალისწინებული შესაბამისი კანონით;
ე) კომისიის წევრი – პირი, რომელიც ამ კანონითა და ეროვნული მარეგულირებელი ორგანოს შესაბამისი კანონით დადგენილი წესით, სათანადო აქტის საფუძველზე დანიშნულია ამ ეროვნული მარეგულირებელი ორგანოს წევრად;
ვ) ოჯახის წევრი – კომისიის წევრის მამა, დედა, მეუღლე, შვილი;
ზ) პოლიტიკური ზეწოლა – არასათანადო ზემოქმედებისა და არასამართლებრივი ჩარევის განხორციელება, რომელიც მოტივირებულია პოლიტიკური მოსაზრებებით, ან პირის (ან პირთა ჯგუფის) მიერ პოლიტიკური მიზნების მიღწევის სურვილით;
თ) უფლებამოსილება – ეროვნული მარეგულირებელი ორგანოს შესაბამისი კანონით განსაზღვრული და ამ ეროვნული მარეგულირებელი ორგანოსთვის სპეციალურად დელეგირებული უფლებები და მოვალეობები;
ი) უფლებაუნარიანობა – პირის შესაძლებლობა, იქონიოს უფლებები და მოვალეობები;
კ) შესაბამისი კანონი – საქართველოს კანონი, რომელიც განსაზღვრავს ეროვნული მარეგულირებელი ორგანოს ძირითად ფუნქციებსა და უფლება-მოვალეობებს;
ლ) პირი – ფიზიკური პირები და ნებისმიერი ორგანიზაციულ- სამართლებრივი ფორმის მქონე იურიდიული პირები, აგრეთვე სახელმწიფო ხელისუფლების ორგანოები, აღმასრულებელი ხელისუფლების დაწესებულებები, სხვა სახელმწიფო ორგანოები, ადგილობრივი თვითმმართველობის ორგანოები;
მ) რეგულირება – შესაბამისი კანონით დადგენილი უფლებამოსილების ფარგლებში ეროვნული მარეგულირებელი ორგანოს მიერ სამართლებრივი აქტების მიღება, ლიცენზიების/ნებართვების გაცემა, მონიტორინგის, კოორდინაციის, ზედამხედველობისა და სალიცენზიო/სანებართვო პირობების შესრულებაზე კონტროლის განხორციელება;
ნ) მომხმარებელთა ინტერესების საზოგადოებრივი დამცველი (საზოგადოებრივი დამცველი) – შესაბამისი მომსახურების სფეროს მომხმარებელთა ინტერესების დამცველი.
საქართველოს 2003 წლის 22 ივლის ის კანონი № 2535 - სსმ I, № 22 , 08 .0 8 .200 3 წ., მუხ. 164
საქართველოს 2005 წლის 1 ივლისი ს კანონი № 1859 - სსმ I, № 38 , 15 .0 7 .200 5 წ., მუხ. 259
საქართველოს 2006 წლის 29 დეკემბრ ი ს კანონი № 4297 - სსმ I, № 1 , 03 .0 1 .200 7 წ., მუხ. 9
საქართველოს 2007 წლის 5 ივნისის კანონი №4864 - სსმ I, №22, 19.06.2007 წ., მუხ.193
საქართველოს 2009 წლის 24 სექტემბრის კანონი №1693 - სსმ I, №29, 12.10.2009 წ., მუხ.176
საქართველოს 2013 წლის 20 ნოემბრის კანონი №15 84 - ვებგვერდი, 03 .1 2 .2013წ.
1. ეროვნული მარეგულირებელი ორგანო თავის საქმიანობაში ხელმძღვანელობს დამოუკიდებლობის, საჯაროობისა და პასუხისმგებლობის პრინციპებით.
2. დაუშვებელია ეროვნული მარეგულირებელი ორგანოს საქმიანობაში ჩარევა, ამ საქმიანობის კონტროლი და აღნიშნულ საქმიანობასთან დაკავშირებით ანგარიშის მოთხოვნა, თუ ეს პირდაპირ არ არის გათვალისწინებული შესაბამისი კანონით.
3. დამოუკიდებლობის განმსაზღვრელი ძირითადი პრინციპებია:
ა) ეროვნული მარეგულირებელი ორგანოს მიმართ ნებისმიერი სახის კონტროლის დაუშვებლობა; ანგარიშის მხოლოდ საქართველოს პრეზიდენტისათვის, საქართველოს მთავრობისა და საქართველოს პარლამენტისათვის წარდგენა შესაბამისი კანონით დადგენილი წესით;
ბ) ეროვნული მარეგულირებელი ორგანოს და კომისიის წევრის პასუხისმგებლობის განსაზღვრა სასამართლოს მეშვეობით, თუ საქართველოს კანონმდებლობით სხვა რამ არ არის დადგენილი;
გ) კომისიის წევრთა დანიშვნა მხოლოდ შესაბამისი კანონით დადგენილი წესით;
დ) შესაბამისი კანონით მინიჭებული საჯარო ფუნქციების (მათ შორის, ლიცენზიის მფლობელთა და მომხმარებელთა ინტერესების დაბალანსების ფუნქციის) სხვა ორგანოებისა და კერძო სამართლის პირებისათვის გადაცემის დაუშვებლობა.
4. თუ ორგანო, შესაბამისი კანონის თანახმად, არ მოქმედებს ამ მუხლის მე-3 პუნქტში აღნიშნული ყველა პრინციპით ერთდროულად ან მოქმედებს განსხვავებული წესებითა თუ პროცედურებით, იგი არ ჩაითვლება ეროვნულ მარეგულირებელ ორგანოდ.
5. ეროვნული მარეგულირებელი ორგანო ვალდებულია საქართველოს ზოგადი ადმინისტრაციული კოდექსის IX თავით დადგენილი წესით მოაწყოს საჯარო განხილვები სალიცენზიო და სატარიფო უფლებამოსილებების განხორციელების თაობაზე. ასეთი პროცედურის გარეშე გადაწყვეტილების მიღება იწვევს აღნიშნული გადაწყვეტილების ბათილობას.
6. ეროვნული მარეგულირებელი ორგანოს გადაწყვეტილების გადასინჯვის უფლება აქვს მხოლოდ სასამართლოს, ამ კანონის მე-18 მუხლით დადგენილი წესით.
7. ამ მუხლის მე-5 პუნქტის მოთხოვნა არ ვრცელდება ამ კანონის ამოქმედებამდე მიღებულ გადაწყვეტილებებზე.
საქართველოს 2013 წლის
20
ნოემბრის კანონი №15
84
- ვებგვერდი,
03
.1
2
.2013წ.
თავი II. უფლებამოსილებათა ძირითადი მახასიათებლები
მუხლი 5. ეროვნული მარეგულირებელი ორგანოს შექმნის წესი და უფლებამოსილება
1. საქართველოს პარლამენტი ირჩევს ეროვნული მარეგულირებელი ორგანოს წევრებს, რომლებსაც საქართველოს პრეზიდენტი საქართველოს მთავრობასთან შეთანხმებით წარუდგენს საქართველოს პარლამენტს.
2. შესაბამისი კანონით განისაზღვრება ეროვნული მარეგულირებელი ორგანოს უფლებამოსილებისთვის მიკუთვნებული საკითხები. ეს უფლებამოსილება თავისუფალია არასათანადო ზემოქმედებისა და არასამართლებრივი ჩარევისაგან.
3. ეროვნულ მარეგულირებელ ორგანოს და კომისიის წევრს მინიჭებული აქვთ სრული დამოუკიდებლობა შესაბამისი კანონის ფარგლებში მათი უფლებამოსილებისთვის მიკუთვნებულ საკითხებზე გადაწყვეტილებათა მიღებისას და კანონიერი ქმედებების განხორციელებისას. კომისიის წევრის მიერ პროფესიული მოვალეობების შესრულებისას დაუშვებელია მის მიმართ არასათანადო ზემოქმედება და არასამართლებრივი ჩარევა.
4. არასათანადო ზემოქმედება და არასამართლებრივი ჩარევა ან ამგვარი ზემოქმედებისა და ჩარევის ცდა ეროვნული მარეგულირებელი ორგანოს, კომისიის წევრის ან აპარატის თანამშრომლის გეგმის, რწმენის, გადაწყვეტილების, მოქმედების ან უმოქმედობის მიმართ უკანონოა, ხოლო არასათანადო ზემოქმედებითა და არასამართლებრივი ჩარევით გადაწყვეტილების მიღება იწვევს ასეთი გადაწყვეტილების ბათილობას.
5. კომისიის წევრი უფლებამოსილია შუამდგომლობით მიმართოს სასამართლოს მის მიმართ არასათანადო ზემოქმედებისა და არასამართლებრივი ჩარევის თავიდან აცილების ან/და აღკვეთის მიზნით.
საქართველოს 2013 წლის 20 ნოემბრის კანონი №15 84 - ვებგვერდი, 03 .1 2 .2013წ.
1. ეროვნული მარეგულირებელი ორგანო და კომისიის წევრი თავიანთი საქმიანობის ფარგლებში დამოუკიდებელი არიან და ემორჩილებიან მხოლოდ საქართველოს კანონმდებლობას. მხოლოდ ეროვნულ მარეგულირებელ ორგანოს აქვს უფლება, განახორციელოს სრული უფლებამოსილება იმ საკითხებზე, რომლებიც მისთვის დელეგირებულია შესაბამისი კანონით.
2. ორმაგი, თანხვდენილი მარეგულირებელი უფლებამოსილება დაუშვებელია.
3. ნებისმიერი პირის ცდა, განახორციელოს იურისდიქცია ეროვნული მარეგულირებელი ორგანოს უფლებამოსილების სფეროზე, უკანონოა, ხოლო შედეგებს არა აქვს იურიდიული ძალა.
4. ეროვნული მარეგულირებელი ორგანო შეიძლება გაწევრდეს, ითანამშრომლოს, კონსულტაციები მიიღოს ან სხვაგვარი ურთიერთობა ჰქონდეს საერთაშორისო ორგანიზაციებთან (ასოციაციებთან) და ფონდებთან და ადგილობრივ არასამეწარმეო (არაკომერციულ) იურიდიულ პირებთან, რომელთაც აქვთ იგივე ან მსგავსი უფლებამოსილების სფერო, როგორიც ამ მარეგულირებელ ორგანოს.
5. დაუშვებელია, ეროვნულმა მარეგულირებელმა ორგანომ დადოს ისეთი ხელშეკრულება, რომელიც საქართველოს აკისრებს გარკვეულ ვალდებულებებს, გარდა საქართველოს კანონმდებლობით გათვალისწინებული შემთხვევებისა.
საქართველოს 2006 წლის 14 დეკემბრის კანონი №3970 - სსმ I, №48, 22.12.2006 წ., მუხ.337
საქართველოს 2013 წლის 20 ნოემბრის კანონი №15 84 - ვებგვერდი, 03 .1 2 .2013წ.
მუხლი 7. ფინანსური დამოუკიდებლობა
1. ეროვნული მარეგულირებელი ორგანოს ხარჯები ფინანსდება რეგულირების საფასურიდან და საქართველოს კანონმდებლობით გათვალისწინებული სხვა შემოსავლებიდან.
2. ყველა პირი, რომლებიც ახორციელებენ ან აპირებენ განახორციელონ საქმიანობა ეროვნული მარეგულირებელი ორგანოს უფლებამოსილების სფეროში, ვალდებულია გადაიხადოს რეგულირების საფასური.
3. რეგულირების საფასური ისე უნდა დადგინდეს, რომ საკმარისი იყოს ეროვნული მარეგულირებელი ორგანოს ბიუჯეტით განსაზღვრული ხარჯების დასაფარავად. იგი გადაირიცხება ცალკე საბანკო ანგარიშზე შესაბამისი მარეგულირებელი ორგანოს სარგებლობისათვის, რომელსაც ექნება მისი მიზნობრივი გამოყენების სრული უფლებამოსილება.
4. ეროვნული მარეგულირებელი ორგანოს მიერ მიმდინარე წელს გამოუყენებელი სახსრები გადადის მომდევნო წლის ანგარიშში და გაითვალისწინება რეგულირების საფასურის ცვლილებისას.
5. ეროვნული მარეგულირებელი ორგანოს მიერ რეგულირების საფასურის მიღება არ არის ეკონომიკური საქმიანობა.
საქართველოს 2005 წლის 1 ივლისის კანონი №1859 - სსმ I, №38, 15.07.2005 წ., მუხ.259
საქართველოს 2013 წლის 20 ნოემბრის კანონი №15 84 - ვებგვერდი, 03 .1 2 .2013წ.
1. ეროვნული მარეგულირებელი ორგანო ყოველწლიურად, შესაბამისი კანონით დადგენილ ვადაში შეიმუშავებს საკუთარ ბიუჯეტს.
2. ეროვნული მარეგულირებელი ორგანოს ბიუჯეტის ხარჯვითი ნაწილი უნდა შედგებოდეს შესაბამისი კანონით მინიჭებული უფლებამოსილების განხორციელებისათვის ყოველწლიურად აუცილებელი მიმდინარე და კაპიტალური ხარჯებისაგან, აგრეთვე ამ კანონის მე-17 მუხლის პირველი პუნქტით გათვალისწინებული ხარჯებისაგან.
3. დაუშვებელია, ეროვნულმა მარეგულირებელმა ორგანომ საკუთარი ბიუჯეტიდან შექმნას საქველმოქმედო თუ სხვა მსგავსი არასამეწარმეო (არაკომერციული) იურიდიული პირი და გაიღოს ისეთი ხარჯები (მათ შორის, სხვადასხვა სახის დახმარების, სპონსორობის გაწევის მიზნით), რომლებიც არ შეესაბამება მისთვის შესაბამისი კანონით განსაზღვრულ ფუნქციებს.
4. ამ მუხლის მე-3 პუნქტში აღნიშნული მოთხოვნები არ ვრცელდება ეროვნული მარეგულირებელი ორგანოს მიერ საერთაშორისო ორგანიზაციებსა (ასოციაციებსა) და ფონდებში და ადგილობრივ არასამეწარმეო (არაკომერციულ) იურიდიულ პირებში გაწევრებასთან დაკავშირებით გადახდილ საწევრო შენატანებზე.
საქართველოს 2006 წლის 14 დეკემბრის კანონი №3970 - სსმ I, №48, 22.12.2006 წ., მუხ.337
საქართველოს 2013 წლის 20 ნოემბრის კანონი №15 84 - ვებგვერდი, 03 .1 2 .2013წ.
მუხლი 9. ნორმატიული აქტების მიღების უფლებამოსილება
1. ეროვნული მარეგულირებელი ორგანო უფლებამოსილია მიიღოს სამართლებრივი ხასიათის ზოგადსავალდებულო ქცევის წესები (ნორმატიული აქტები) თავისი კომპეტენციის ფარგლებში.
2. ეროვნული მარეგულირებელი ორგანოს ნორმატიული აქტია ეროვნული კომისიის დადგენილება.
3. ეროვნული მარეგულირებელი ორგანო ნორმატიულ აქტებს იღებს „ნორმატიული აქტების შესახებ“ საქართველოს კანონის შესაბამისად.
საქართველოს 2005 წლის 1 ივლისის კანონი №1859 - სსმ I, №38, 15.07.2005 წ., მუხ.259
საქართველოს 2013 წლის 20 ნოემბრის კანონი №15 84 - ვებგვერდი, 03 .1 2 .2013წ.
მუხლი 10. სალიცენზიო და სანებართვო უფლებამოსილება
1. ეროვნულ მარეგულირებელ ორგანოს აქვს სრული უფლებამოსილება, თავისი კომპეტენციის ფარგლებში გასცეს ლიცენზიები და ნებართვები, შეაჩეროს მათი მოქმედება, გააგრძელოს მათი მოქმედების ვადა, მოახდინოს მათი მოდიფიცირება, გააუქმოს ისინი.
2. დაუშვებელია ეროვნული მარეგულირებელი ორგანოს სალიცენზიო და სანებართვო უფლებამოსილებაში ჩარევა და ამ უფლებამოსილების კონტროლი.
3. (ამოღებულია).
4. (ამოღებულია).
საქართველოს 2005 წლის 24 ივნისის კანონი №1796 - სსმ I, №38, 15.07.2005 წ., მუხ.254
საქართველოს 2013 წლის 20 ნოემბრის კანონი №15 84 - ვებგვერდი, 03 .1 2 .2013წ.
მუხლი 11. სატარიფო უფლებამოსილება
1. ეროვნულ მარეგულირებელ ორგანოს აქვს სრული უფლებამოსილება, დაადგინოს და არეგულიროს ტარიფები თავისი კომპეტენციის სფეროში, კანონით გათვალისწინებულ ფარგლებში.
2. დაუშვებელია ეროვნული მარეგულირებელი ორგანოს სატარიფო უფლებამოსილებაში ჩარევა და ამ უფლებამოსილების კონტროლი.
საქართველოს 2013 წლის 20 ნოემბრის კანონი №15 84 - ვებგვერდი, 03 .1 2 .2013წ.
მუხლი 12. დავების გადაწყვეტის უფლებამოსილება
1. ეროვნული მარეგულირებელი ორგანო უფლებამოსილია გადაწყვიტოს მისი კომპეტენციისთვის მიკუთვნებულ საკითხებთან დაკავშირებული დავები ამ მარეგულირებელი ორგანოს მიერ გაცემული ლიცენზიების ან/და ნებართვების მფლობელებს შორის ან ლიცენზიების ან/და ნებართვების მფლობელებსა და მომხმარებლებს შორის.
2. ეროვნული მარეგულირებელი ორგანოს გადაწყვეტილებები ამ მუხლის პირველი პუნქტით გათვალისწინებული დავების თაობაზე შეიძლება გასაჩივრდეს სასამართლოში, ამ კანონის მე-18 მუხლით დადგენილი წესით.
საქართველოს 2013 წლის 20 ნოემბრის კანონი №15 84 - ვებგვერდი, 03 .1 2 .2013წ.
მუხლი 13. მომხმარებელთა უფლებების დაცვა
1. ეროვნული მარეგულირებელი ორგანოს ერთ-ერთი ძირითადი ფუნქციაა მომხმარებელთა საჯარო ინფორმაციით უზრუნველყოფა, მათი განცხადებებისა და საჩივრების განხილვა და გადაწყვეტა. განცხადებები და საჩივრები მიიღება ყოველ სამუშაო დღეს.
2. მომხმარებლის განცხადება და საჩივარი განიხილება საჯარო მოსმენის წესით, გარდა საქართველოს ზოგადი ადმინისტრაციული კოდექსით დადგენილი გამონაკლისებისა და იმ შემთხვევებისა, როდესაც სადავო საკითხების გადაწყვეტა არ მოითხოვს ორგანიზებული პროცედურების განხორციელებას. ეროვნული მარეგულირებელი ორგანო ვალდებულია მოიწვიოს დაინტერესებული მხარეები საჯარო მოსმენის გამართვამდე არანაკლებ 7 დღით ადრე. მოწვევის შესახებ ცნობის გამოქვეყნება შეიძლება ნებისმიერი საშუალებით. ცნობაში უნდა მიეთითოს საჯარო მოსმენაზე განსახილველი საკითხი, მოსმენის გამართვის თარიღი, ადგილი და დრო.
3. საჯარო მოსმენას თავმჯდომარეობს უფლებამოსილი თანამდებობის პირი, რომელიც ვალდებულია უზრუნველყოს საქმისათვის მნიშვნელობის მქონე გარემოებათა გამოკვლევა, საკითხთან დაკავშირებული დოკუმენტაციის გამოთხოვა და დამსწრე პირთა მიერ საკუთარი აზრის გამოთქმის უფლების განხორციელება. საჯარო მოსმენის შესახებ დგება ოქმი საქართველოს კანონმდებლობით დადგენილი წესით.
4. საჯარო მოსმენის ძირითადი მიზანი უნდა იყოს მხარეთა შორის სადავო საკითხის მორიგებით გადაწყვეტა.
5. საჯარო მოსმენის შესახებ ეროვნული მარეგულირებელი ორგანო საქართველოს კანონმდებლობის საფუძველზე იღებს გადაწყვეტილებას, რომლის შესრულება მხარეებისათვის სავალდებულოა. გადაწყვეტილების გასაჩივრება შესაძლებელია დადგენილი წესითა და დადგენილ ვადებში.
6. მომხმარებელთა განცხადებებისა და საჩივრების განხილვისა და გადაწყვეტის სხვა პროცედურული საკითხები განისაზღვრება ეროვნული მარეგულირებელი ორგანოს გადაწყვეტილებით.
7. მომხმარებელთა ინტერესების დაცვის დამატებითი გარანტიების შესაქმნელად მარეგულირებელ ორგანოსთან მარეგულირებელი კომისიის აპარატისგან დამოუკიდებლად ყალიბდება მომხმარებელთა ინტერესების საზოგადოებრივი დამცველის სამსახური.
საქართველოს 2003 წლის 22 ივლისის კანონი №2535 - სსმ I, №22, 08.08.2003 წ., მუხ.164
საქართველოს 2013 წლის 20 ნოემბრის კანონი №15 84 - ვებგვერდი, 03 .1 2 .2013წ.
1. კომისიის წევრი თანამდებობაზე ინიშნება და თანამდებობიდან თავისუფლდება შესაბამისი კანონით დადგენილი წესით.
2. თუ შესაბამისი კანონით სხვა რამ არ არის გათვალისწინებული, კომისიის წევრი თანამდებობიდან თავისუფლდება ერთ-ერთი შემდეგი მიზეზით:
ა) სასამართლოს გამამტყუნებელი განაჩენის კანონიერ ძალაში შესვლა;
ბ) ეთიკის ნორმების დარღვევა;
გ) პროფესიული მოვალეობების შესაბამისი კანონით დადგენილ ვადაში შეუსრულებლობა;
დ) სასამართლოს მიერ კომისიის წევრის უგზო-უკვლოდ დაკარგულად აღიარება, გარდაცვლილად გამოცხადება ან მხარდაჭერის მიმღებად ცნობა, თუ სასამართლოს გადაწყვეტილებით სხვა რამ არ არის განსაზღვრული;
ე) საქართველოს მოქალაქეობის დაკარგვა;
ვ) გადადგომა;
ზ) გარდაცვალება.
3. კომისიის წევრს უფლება აქვს, გაასაჩივროს თანამდებობიდან გათავისუფლების შესახებ გადაწყვეტილება საქართველოს კანონმდებლობით დადგენილი წესით.
საქართველოს 2013 წლის 20 ნოემბრის კანონი №15 84 - ვებგვერდი, 03 .1 2 .2013წ.
1. ეთიკასთან და ინტერესთა კონფლიქტთან დაკავშირებით კომისიის წევრზე ვრცელდება ამ კანონითა და შესაბამისი კანონით დადგენილი წესი.
2. კომისიის წევრი ვალდებულია შეაჩეროს პოლიტიკური პარტიის წევრობა კომისიის წევრად ყოფნის მთელი პერიოდის განმავლობაში. დაუშვებელია ეროვნულ მარეგულირებელ ორგანოსა და მის აპარატში პოლიტიკური პარტიის, საზოგადოებრივი ორგანიზაციისა და მათი სტრუქტურული ერთეულების შექმნა.
3. კომისიის წევრსა და მისი ოჯახის წევრს, აგრეთვე ეროვნული მარეგულირებელი ორგანოს აპარატის თანამშრომელს უფლება არა აქვთ, ჰქონდეთ პირდაპირი ან არაპირდაპირი ეკონომიკური ინტერესი ლიცენზიის მფლობელის მიმართ, ან ეკავოთ თანამდებობა ლიცენზიის მფლობელ საწარმოში.
4. კომისიის წევრსა და აპარატის თანამშრომელს უფლება არა აქვთ, მიიღონ საჩუქარი იმ პირისაგან ან ორგანიზაციისაგან, რომელზედაც ვრცელდება შესაბამისი ეროვნული მარეგულირებელი ორგანოს უფლებამოსილება, ან ისარგებლონ ამავე პირის ან ორგანიზაციის შეღავათიანი ან უფასო მომსახურებით, გარდა იმ შემთხვევისა, როდესაც აღნიშნული ყველასთვის ხელმისაწვდომია.
5. კომისიის წევრსა და აპარატის თანამშრომელს უფლება აქვთ, იყვნენ იმ პირის მომხმარებლები, რომელზედაც ვრცელდება შესაბამისი ეროვნული მარეგულირებელი ორგანოს უფლებამოსილება.
6. კომისიის წევრი ვალდებულია შეავსოს და წარადგინოს ქონებრივი მდგომარეობის დეკლარაცია „საჯარო სამსახურში ინტერესთა შეუთავსებლობისა და კორუფციის შესახებ“ საქართველოს კანონით დადგენილი წესით.
[6. კომისიის წევრი ვალდებულია შეავსოს და წარადგინოს ქონებრივი მდგომარეობის დეკლარაცია „საჯარო დაწესებულებაში ინტერესთა შეუთავსებლობისა და კორუფციის შესახებ“ საქართველოს კანონით დადგენილი წესით. (ამოქმედდეს 2017 წლის 1 იანვრიდან)]
საქართველოს 2008 წლის 2 ოქტომბრის კანონი №310 - სსმ I, №24, 20.10.2008 წ., მუხ.156
საქართველოს 2013 წლის 20 ნოემბრის კანონი №15 84 - ვებგვერდი, 03 .1 2 .2013წ.
საქართველოს 2015 წლის 27 ოქტომბრის კანონი №4385 - ვებგვერდი, 11.11. 2015 წ.
თავი II1. მომხმარებელთა ინტერესების საზოგადოებრივი დამცველი
საქართველოს 2003 წლის 22 ივლისის კანონი №2535 - სსმ I, №22, 08.08.2003 წ., მუხ.164
მუხლი 151. საზოგადოებრივი დამცველის უფლებამოსილებანი
1. საზოგადოებრივ დამცველს უფლება აქვს:
ა) დაიცვას მომხმარებელთა ინტერესები;
ბ) შეაფასოს მომხმარებლებზე სატარიფო და სხვა სახის სარეგულაციო ცვლილებათა გავლენის შედეგები;
გ) ეროვნულ მარეგულირებელ ორგანოში მომხმარებელთა სახელით გამოვიდეს მხარედ;
დ) გაეცნოს ყველა დოკუმენტსა და მასალას, რომლებიც საქართველოს კანონმდებლობით ნებადართულია ეროვნული მარეგულირებელი ორგანოს მიერ გასაცნობად;
ე) წარმოადგინოს ინდივიდუალური მომხმარებელი მომსახურე კომპანიასთან დავაში;
ვ) მიიღოს მონაწილეობა საკანონმდებლო და აღმასრულებელი ხელისუფლების მიერ იმ ნორმატიული აქტების პროექტების მომზადებაში, რომლებმაც შესაძლებელია ზეგავლენა მოახდინოს მომხმარებელთა ინტერესებზე.
2. მომხმარებელთა ინტერესების დაცვის მიზნით საზოგადოებრივ დამცველს ჰყავს შესაბამისი სპეციალობის თანაშემწეები.
3. საზოგადოებრივი დამცველის საქმიანობა რეგულირების შემადგენელი საქმიანობაა, ფინანსდება შესაბამის ეროვნულ მარეგულირებელ ორგანოში გადახდილი რეგულირების საფასურიდან და აისახება ამ ეროვნული მარეგულირებელი ორგანოს ბიუჯეტში.
4. საზოგადოებრივი დამცველის ხელფასი განისაზღვრება საზოგადოებრივი დამცველის შესარჩევი საკონკურსო პირობებით.
5. საზოგადოებრივ დამცველს და მის თანაშემწეებს არა აქვთ უფლება, მომხმარებელთაგან მიიღონ რაიმე ანაზღაურება.
6. საზოგადოებრივი დამცველის მონაწილეობა საქმისწარმოებაში არ ზღუდავს სხვა მხარეებს, რომლებიც შეიძლება წარმოადგენდნენ მომხმარებლებს.
7. ეს თავი არ ზღუდავს ეროვნული მარეგულირებელი ორგანოსა და მისი აპარატის უფლება-მოვალეობას, დაიცვან მომხმარებლები საქართველოს კანონმდებლობის შესაბამისად.
საქართველოს 2003 წლის 22 ივლისის კანონი №2535 - სსმ I, №22, 08.08.2003 წ., მუხ.164
საქართველოს 2013 წლის 20 ნოემბრის კანონი №15 84 - ვებგვერდი, 03 .1 2 .2013წ.
1. საზოგადოებრივი დამცველი შეირჩევა ღია კონკურსით. საკონკურსო კომისიის გადაწყვეტილების საფუძველზე, 10 დღის ვადაში შესაბამისი ეროვნული მარეგულირებელი ორგანოს თავმჯდომარე გამოსცემს ბრძანებას საზოგადოებრივი დამცველის დანიშვნის შესახებ.
2. საქართველოს პარლამენტის დარგობრივი ეკონომიკისა და ეკონომიკური პოლიტიკის კომიტეტი ქმნის საზოგადოებრივი დამცველის შესარჩევ საკონკურსო კომისიას არანაკლებ 12 წევრის შემადგენლობით. საკონკურსო კომისიის შემადგენლობაში არიან საპარლამენტო უმრავლესობის, უმცირესობისა და დამოუკიდებელი პარლამენტის წევრების წარმომადგენლები, სახელმწიფო და არასამთავრობო სექტორების, საქართველოს სახალხო დამცველისა და შესაბამისი ეროვნული მარეგულირებელი ორგანოს წარმომადგენლები. საკონკურსო კომისია საკონკურსო კომისიის თავმჯდომარისა და საზოგადოებრივი დამცველის არჩევის შესახებ გადაწყვეტილებებს იღებს სრული შემადგენლობის უმრავლესობით.
3. საზოგადოებრივი დამცველის თანაშემწეს შესაბამისი ეროვნული მარეგულირებელი ორგანოს თავმჯდომარე ნიშნავს საზოგადოებრივი დამცველის უფლებამოსილების ვადით, საზოგადოებრივი დამცველის წარდგინების საფუძველზე.
4. საზოგადოებრივი დამცველის თანაშემწის დანიშვნის წესზე არ ვრცელდება „საჯარო სამსახურის შესახებ“ საქართველოს კანონის 29-ე და 32-ე მუხლების მოქმედება.
5. საზოგადოებრივი დამცველის თანაშემწის ხელფასს ადგენს შესაბამისი ეროვნული მარეგულირებელი ორგანოს თავმჯდომარე საზოგადოებრივი დამცველის წარდგინების საფუძველზე.
6. საზოგადოებრივი დამცველი ინიშნება 5 წლის ვადით.
7. საზოგადოებრივი დამცველის ვადამდე გათავისუფლება შესაძლებელია მხოლოდ ამ კანონის 153 და 154 მუხლების მოთხოვნათა დარღვევის შემთხვევაში ან ერთ-ერთი შემდეგი მიზეზით:
ა) პირადი განცხადების საფუძველზე;
ბ) სასამართლოს გამამტყუნებელი განაჩენის კანონიერ ძალაში შესვლისას;
გ) სასამართლოს მიერ მისი უგზო-უკვლოდ დაკარგულად აღიარებისას, გარდაცვლილად გამოცხადებისას ან მხარდაჭერის მიმღებად ცნობისას, თუ სასამართლოს გადაწყვეტილებით სხვა რამ არ არის განსაზღვრული.
საქართველოს 2003 წლის 22 ივლისის კანონი №2535 - სსმ I, №22, 08.08.2003 წ., მუხ.164
საქართველოს 2011 წლის 8 აპრილის კანონი №4528 - ვებგვერდი, 02.05.2011წ.
საქართველოს 2012 წლის 28 ივნისის კანონი №6566 - ვებგვერდი, 09.07.2012წ.
საქართველოს 2013 წლის 20 ნოემბრის კანონი №15 84 - ვებგვერდი, 03 .1 2 .2013წ.
მუხლი 153. საზოგადოებრივი დამცველის კვალიფიკაცია და სამსახურებრივი შეუთავსებლობა
1. საზოგადოებრივ დამცველს უნდა ჰქონდეს უმაღლესი იურიდიული განათლება, ბუნებრივი მონოპოლიების შესაბამისი სფეროსა და მომხმარებელთა უფლებების კვალიფიციური ცოდნა და საადვოკატო საქმიანობის განხორციელების უფლებამოსილება.
2. საზოგადოებრივი დამცველი არ შეიძლება იყოს რომელიმე პარტიის წევრი.
3. საზოგადოებრივ დამცველზე ვრცელდება ყველა ის მოთხოვნა, რომელიც ვრცელდება თანამდებობის პირზე ,,საჯარო სამსახურში ინტერესთა შეუთავსებლობისა და კორუფციის შესახებ" საქართველოს კანონით დადგენილი წესით.
[ 3. საზოგადოებრივ დამცველზე ვრცელდება ყველა მოთხოვნა, რომლებიც ვრცელდება თანამდებობის პირზე „საჯარო დაწესებულებაში ინტერესთა შეუთავსებლობისა და კორუფციის შესახებ“ საქართველოს კანონით დადგენილი წესით. (ამოქმედდეს 2017 წლის 1 იანვრიდან)]
საქართველოს 2003 წლის 22 ივლისის კანონი №2535 - სსმ I, №22, 08.08.2003 წ., მუხ.164
საქართველოს 2015 წლის 27 ოქტომბრის კანონი №4385 - ვებგვერდი, 11.11. 2015 წ.
საზოგადოებრივი დამცველი შესაბამის ეროვნულ მარეგულირებელ ორგანოს არაუგვიანეს ყოველი წლის მარტისა წარუდგენს წინა წლის ფინანსურ ანგარიშგებასა და გაწეული საქმიანობის ანგარიშს, აგრეთვე პრესისა და მასობრივი ინფორმაციის სხვა საშუალებებით მიაწვდის მათ საზოგადოებას. საზოგადოებრივი დამცველის სამსახურის ხარჯები ცალკე მუხლად აისახება შესაბამისი ეროვნული მარეგულირებელი ორგანოს ბიუჯეტში.
საქართველოს 2003 წლის 22 ივლისის კანონი №2535 - სსმ I, №22, 08.08.2003 წ., მუხ.164
საქართველოს 2013 წლის 20 ნოემბრის კანონი №15 84 - ვებგვერდი, 03 .1 2 .2013წ.
მუხლი 16. ეროვნული მარეგულირებელი ორგანოს სხდომები. ინფორმაციის კონფიდენციალობა
1. ეროვნული მარეგულირებელი ორგანოს სხდომები საჯაროა, გარდა შესაბამისი კანონით გათვალისწინებული შემთხვევებისა. ეროვნული მარეგულირებელი ორგანოს გადაწყვეტილებები ქვეყნდება დადგენილი წესით.
2. ეროვნული მარეგულირებელი ორგანო ვალდებულია შეინახოს სხდომების ოქმები და სხვა სათანადო დოკუმენტაცია არანაკლებ 7 წლით. კომისიის წევრსა და დაინტერესებულ პირებს უფლება აქვთ, დაუბრკოლებლად მიიღონ შესაბამის ეროვნულ მარეგულირებელ ორგანოში არსებული ყველა ჩანაწერი და სხვა დოკუმენტი.
3. ეროვნული მარეგულირებელი ორგანოს ყველა გადაწყვეტილება, ჩანაწერი და სხვა დოკუმენტი ხელმისაწვდომია საჯარო განხილვისათვის. ეროვნულ მარეგულირებელ ორგანოში არსებული ინფორმაციის კონფიდენციალობის დაცვის წესს განსაზღვრავს ეს ეროვნული მარეგულირებელი ორგანო საქართველოს კანონმდებლობის შესაბამისად.
4. ეროვნული მარეგულირებელი ორგანო ვალდებულია ლიცენზიების გაცემის, მათი მოდიფიცირების ან გაუქმების, მათი მოქმედების შეჩერების, აგრეთვე ტარიფების დადგენის, შეცვლის ან გაუქმების თაობაზე მოაწყოს საჯარო განხილვები აღნიშნულ საკითხებზე გადაწყვეტილებების მიღებამდე, საქართველოს ზოგადი ადმინისტრაციული კოდექსის IX თავით დადგენილი წესით. ასეთი პროცედურის გარეშე მიღებული გადაწყვეტილებები ბათილია.
საქართველოს 2013 წლის
20
ნოემბრის კანონი №15
84
- ვებგვერდი,
03
.1
2
.2013წ.
ეროვნული მარეგულირებელი ორგანო ყოველწლიურად ამზადებს თავისი საქმიანობის ანგარიშს და ატარებს თავისი ხარჯებისა და ბუღალტერიის ანგარიშების ფინანსურ აუდიტს ბუღალტრული აღრიცხვის საერთაშორისო სტანდარტების შესაბამისად. საქართველოს პარლამენტი უფლებამოსილია გადაწყვიტოს ეროვნული მარეგულირებელი ორგანოს მიერ დამტკიცებული ბიუჯეტის შესრულების აუდიტის ჩატარება. ეროვნული მარეგულირებელი ორგანოს აუდიტს ახორციელებენ დამოუკიდებელი აუდიტორები, რომელთაც შეარჩევს სატენდერო კომისია, რომლის შემადგენლობას საქართველოს პარლამენტის დარგობრივი ეკონომიკისა და ეკონომიკური პოლიტიკის კომიტეტის წარდგინებით ამტკიცებს საქართველოს პარლამენტი. ფინანსური საქმიანობის შესასწავლად შერჩეული აუდიტორის საკომპენსაციო სახსრებს ყველა შემთხვევაში გაიღებს ეროვნული მარეგულირებელი ორგანო. ეროვნული მარეგულირებელი ორგანო საჯაროდ აქვეყნებს თავისი საქმიანობის ანგარიშს და ფინანსური აუდიტის შედეგებს.
საქართველოს 2005 წლის 1 ივლისის კანონი №1859 - სსმ I, №38, 15.07.2005 წ., მუხ.259
საქართველოს 2013 წლის 20 ნოემბრის კანონი №15 84 - ვებგვერდი, 03 .1 2 .2013წ.
მუხლი 18. ეროვნული მარეგულირებელი ორგანოს გადაწყვეტილების გასაჩივრება
ეროვნული მარეგულირებელი ორგანოს გადაწყვეტილება განსჯადობის შესაბამისად შეიძლება გასაჩივრდეს საქართველოს საკონსტიტუციო სასამართლოსა და საქართველოს საერთო სასამართლოებში.
საქართველოს 2013 წლის
20
ნოემბრის კანონი №15
84
- ვებგვერდი,
03
.1
2
.2013წ.
ამ კანონის მოთხოვნათა დარღვევა იწვევს პასუხისმგებლობას საქართველოს კანონმდებლობით დადგენილი წესით.
თავი IV. გარდამავალი დებულებანი
მუხლი 20. კანონის ამოქმედებასთან დაკავშირებული ღონისძიებები
1. ამ კანონის გამოქვეყნებიდან 5 თვის ვადაში საქართველოს ენერგეტიკის მარეგულირებელმა ეროვნულმა კომისიამ და საქართველოს კომუნიკაციების ეროვნულმა კომისიამ შეიმუშაონ და მიიღონ შემდეგი მარეგულირებელი წესები:
ა) კომისიის წევრებისა და აპარატის თანამშრომლების პროფესიული და ეთიკური ქცევის შესახებ, მათ შორის, ექს პარტე შეტყობინების წესები და კომისიის ყოფილი წევრებისა და აპარატის ყოფილი თანამშრომლების ქცევის წესები კომისიასთან დაკავშირებულ საკითხებთან მიმართებაში;
ბ) მასობრივი ინფორმაციის საშუალებებთან ურთიერთობის პროცედურების შესახებ;
გ) კომისიის გადაწყვეტილებების, ჩანაწერებისა და სხვა დოკუმენტაციის, მათ შორის, კონფიდენციალური ინფორმაციის და განხილვების დროს მიღებული ინფორმაციის შენახვისა და ხელმისაწვდომობის შესახებ;
დ) რეგულირების პროცესის გამჭვირვალობისა და საზოგადოების მონაწილეობის უზრუნველსაყოფად საჯარო განხილვების ჩატარების პროცედურების შესახებ;
ე) ლიცენზიების, ტარიფებისა და კომისიის უფლებამოსილებას მიკუთვნებული სხვა საკითხების თაობაზე განცხადებების მიღების, განხილვისა და გადაწყვეტის პროცედურების შესახებ;
ვ) კომისიის გადაწყვეტილებების მომზადებისა და გამოქვეყნების პროცედურების შესახებ;
ზ) კომისიის გადაწყვეტილებების შესაძლო დარღვევის ფაქტების გამოკვლევისა და მათზე რეაგირების შესახებ;
თ) ლიცენზიის მფლობელებს შორის, აგრეთვე ლიცენზიის მფლობელებსა და მომხმარებლებს შორის დავების განხილვისა და გადაწყვეტის შესახებ;
ი) მომხმარებელთა საჩივრების მიღების, განხილვისა და გადაწყვეტის პროცედურების შესახებ.
2. ამ კანონის გამოქვეყნებიდან 3 თვის ვადაში საქართველოს აღმასრულებელმა ხელისუფლებამ მოამზადოს და საქართველოს პარლამენტს წარუდგინოს კანონპროექტი „მომხმარებელთა უფლებების დაცვის შესახებ“ საქართველოს კანონში ცვლილებებისა და დამატებების შეტანის თაობაზე, ამ კანონით განსაზღვრული დამოუკიდებელი მარეგულირებელი ორგანოების მიერ რეგულირებად სფეროებში მომხმარებელთა უფლებების დაცვის მექანიზმების გაძლიერების მიზნით.
3. ამ კანონის მიღებამდე ეროვნულ მარეგულირებელ ორგანოში ღია კონკურსის წესით შერჩეულ მომხმარებელთა უფლებების დამცველზე გავრცელდეს ამ კანონით განსაზღვრული საზოგადოებრივი დამცველის უფლებამოსილებანი.
საქართველოს 2003 წლის 22 ივლისის კანონი №2535 - სსმ I, №22, 08.08.2003 წ., მუხ.164
საქართველოს 2006 წლის 17 თებერვლის კანონი №2673 - სსმ I, №6, 24.02.2006 წ., მუხ.51
საქართველოს 2006 წლის 31 მარტის კანონი №2829 - სსმ I, №9, 31.03.2006 წ., მუხ.70
საქართველოს 2007 წლის 30 მარტის კანონი №4595 - სსმ I, №11, 10.04.2007 წ., მუხ.99
ეს კანონი ამოქმედდეს 2002 წლის 15 ოქტომბრიდან.
საქართველოს პრეზიდენტი ედუარდ შევარდნაძე
თბილისი,
2002 წლის 13 სექტემბერი.
№1666–Iს
LAW OF GEORGIA
ON NATIONAL REGULATORY BODIES
Law of Georgia No 1584 of 20 November 2013 - website, 03.12.2013
Chapter I - General Provisions
Article 1 - Objectives of the Law
1. The aim of this Law is to build a solid legal foundation and proper institutional environment for the stable functioning of the National Regulatory Bodies of Georgia for the purposes of balancing the interests of licence holders and licence users in different fields of the economy, and to ensure the implementation of effective price setting strategies for goods and services, as well as their effective delivery.
2. This Law establishes the independence of the National Regulatory Bodies of Georgia from any political pressure or inappropriate effect or unlawful interference from state authorities and other bodies or any other actions that may infringe upon their independence; and also establishes the authority of the National Regulatory Bodies to perform their regulatory functions in specific fields, as well as their responsibility to implement transparent and reliable decision-making procedures, and to abide by core principles in the formation, operation and organisation of National Regulatory Bodies.
Law of Georgia No 1859 of 1 July 20075- LHG I, No 1859, 15.7.2005, Art. 259
Law of Georgia No 1584 of 20 November 2013 - website, 3.12.2013
Article 2 - Scope of the Law
1. This Law is applicable to all bodies which, according to this Law and its subordinate normative acts, are defined as National Regulatory Bodies.
2. The National Regulatory Bodies of Georgia are as follows:
a) the Georgian National Communications Commission;
b) the Georgian National Energy and Water Supply Regulatory Commission.
Law of Georgia No 2951 of 14 August 2003 - LHG I, No 2951, 10.09.2003, Art. 197
Law of Georgia No 1859 of 1 July 2005- LHG I, No 38, 15.7.2005, Art. 259
Law of Georgia No 4297 of 29 December 2006 - LHG I, No 1, 31.12.2006, Art. 9
Law of Georgia No 4595 of 30 March 2007 - LHG I, No 11, 10.04.2007, Art. 99
Law of Georgia No 4864 of 5 June 2007 - LHG I, No 22, 19.6.2007, Art. 193
Law of Georgia No 5468 of 20 November 2007 - LHGI, No 40, 03. 12 .2007 379
November 2013 - website, 3.12.2013Law of Georgia No 1590 of 20 November 2013 - website, 3.12.2013
Article 3 - Definition of Terms
The terms used herein have the following meanings for the purposes of this Law:
a) inappropriate effect and unlawful interference – any action by a person, in particular, the influence on, the interference in, the obstruction of or any other kind of influence on the outcome of discussions in National Regulatory Bodies and their decision-making, and on the free and independent discussions by members of the National Regulatory Bodies or the activities of officials within National Regulatory Bodies, in order to derive a benefit or privileged treatment, and in a manner that is incompatible with this Law and other legislative or subordinate normative acts of Georgia;
b) decision – a legal act such as a resolution, decision, etc., adopted by National Regulatory Bodies on the basis of the law;
c) National Regulatory Body – a Legal Entity under Public Law with special rights and capacities founded by the state for the purposes of regulating a specific field, which is not controlled by other state controlling bodies and is independent from state agencies, and which operates within the framework of this Law and the authority determined by the corresponding law;
d) independence – the capability of a National Regulatory Body and members thereof to exercise authority provided by the corresponding law of the National Regulatory Body without being subject to any kind of inappropriate effect or unlawful interference, including discussing, exploring and deciding the issues within its competence. State agencies shall not interfere in the activities of National Regulatory Bodies, or control them or require reports regarding their activities, if this is not envisaged in the corresponding law;
e) commissioner – a person who, under this Law and the corresponding law of a National Regulatory Body, is appointed as a member of a commission on the basis of the corresponding legal act;
f) family member – father, mother, spouse or child of a commissioner;
g) political pressure – an inappropriate effect and the unlawful interference motivated by political considerations or the desire of a person or a group of persons to achieve political objectives;
g) authority – the rights and responsibilities defined by the corresponding law of a National Regulatory Body and delegated to the same National Regulatory Body;
h) legal capacity – a person's ability to have rights and responsibilities;
i) corresponding law – the Law of Georgia defining the basic functions, rights and responsibilities of a National Regulatory Body;
j) body – natural and legal persons of any kind of organisational or legal form, as well as state authorities, executive agencies and other state or local self-government bodies;
k) regulation – adoption of legal acts by National Regulatory Bodies, and the issuance of licences/permits, and the exercise of control over them, and the monitoring, coordination and supervision of compliance with licence/permit conditions;
l) Public Defender of consumers' interests (Public Defender) – defender of consumers of a corresponding service.
Law of Georgia No 2535 of 22 July - LHG I, No 2535, 08 .8 .200 3 , Art. 164
Law of Georgia No 1859 of 1 July 2005- LHG I, No 1859, 15.7.2005, Art. 259
Law of Georgia No 4297 of 29 December 2006 - LHG I, No 1, 31.1.2007, Art. 9
Law of Georgia No 4864 of 5 June 2007 – LHG I, No 22, 19.6.2007, Article 193
Law of Georgia No 1693 of 24 September 2009 – LHG I, No 29, 12.10.2009, Art. 176
November 2013 - website, 3.12.2013Law of Georgia No 1590 of 20 November 2013 - website, 3.12.2013
Article 4 - Principles of this Law
1. In the ordinary course of its activities, a National Regulatory Body shall be guided by the principles of independence, publicity and responsibility.
2. Any type of interference in the ordinary course of activities of a National Regulatory Body, or of its control, or requesting a report regarding its activities, shall not be permitted unless otherwise provided for by law.
3. The core principles which determine independence are as follows:
a) the impermissibility of any kind of control over National Regulatory Bodies; and the submission of reports only to the President of Georgia, the Government of Georgia and the Parliament of Georgia in accordance with the corresponding law;
b) the determination of the liability of a National Regulatory Body or a commissioner through the court unless otherwise determined by the legislation of Georgia;
c) the appointment of a commissioner only in compliance with the procedures determined by the corresponding law;
d) the impermissibility of transferring public functions (including the function of balancing the interests of licence holders and consumers) assigned under the law to other bodies or to private legal persons .
4. A body shall not be defined as a National Regulatory Body if, in accordance with the corresponding law, it does not operate in compliance with all the principles listed in paragraph 3 of this article or if it operates in compliance with different regulations and procedures.
5. National Regulatory Bodies shall arrange public discussions with regard to exercising licensing and tariff authorities in accordance with the procedures determined by Chapter IX of General Administrative Code of Georgia. Decisions made without performing these procedures shall be void.
6. Only the court is entitled to reconsider decisions by National Regulatory Bodies as provided for by Article 18 of this Law.
7. Paragraph 5 of this article shall not apply to decisions made before this Law comes into force.
Law of Georgia No 1584 of 20 November 2013 - website, 3.12.2013
Chapter II - Main characteristics of authorities
Article 5 - Procedures and authority to create National Regulatory Bodies
1. The Parliament of Georgia shall elect the members of a National Regulatory Body, and after agreeing with the Government of Georgia, shall present the said members to the Parliament of Georgia.
2. The matters within the scope of authority of a National Regulatory Body are determined by the corresponding law. This scope of the authority shall not be subject to any kind of an inappropriate effect or unlawful interference.
3. National Regulatory Bodies and commissioners shall enjoy full independence within the framework of the corresponding law in making decisions concerning the issues within their competence, as well as in taking legal action. Commissioners shall not be subject to an inappropriate effect or unlawful interference in the normal course of performing their responsibilities.
4. Inappropriate effect and unlawful interference or any attempt at such with regard to the plans, beliefs, decisions, activities or inactivities of a commissioner or a member of the administrative staff of a National Regulatory Body shall be illegal, and any decisions made under such inappropriate effect or unlawful interference shall be declared void.
5. Commissioners are entitled to file a motion with the court in order to prevent and/or eliminate such inappropriate effect or unlawful interference with regard to them.
Law of Georgia No 1584 of 20 November 2013 - website, 3.12.2013
Article 6 - Independence
1. Within their scope of their activities, National Regulatory Bodies and commissioners shall be independent and shall comply with the legislation of Georgia only. Only National Regulatory Bodies are entitled to exercise full authority with regard to the matters which are delegated to them by the corresponding law.
2. Dual, concurrent regulatory authority shall not be permitted.
3. Any attempt by a person to exercise jurisdiction over the scope of authority of a National Regulatory Body shall be illegal, and the consequences thereof shall have no legal force.
4. A National Regulatory Body may enrol, or cooperate with, or consult with, or develop any other kind of relations with international organisations (associations), foundations or non-profit (non-commercial) legal entities with scopes of authority which are the same as or similar to that of the National Regulatory Body.
5. Completion of an agreement imposing obligations on Georgia on the part of a National Regulatory Body shall not be permitted, except for the cases envisaged in the legislation of Georgia.
Law of Georgia No 3970 of 14 December 2006 - LHG I, No 48, 22.12.2006, Art. 337
Law of Georgia No 1584 of 20 November 2013 - website, 3.12.2013
Article 7 - Financial Independence
1. The expenses of National Regulatory Bodies are financed by regulation fees and other revenue as provided for by the legislation of Georgia.
2. Any person who carries out or intends to carry out activities which fall within the scope of authority of a National Regulatory Body shall pay regulation fees.
3. A regulation fee shall be determined so that it is enough to cover the expenses provided for by the budget of a National Regulatory Body. It shall be transferred to a separate bank account and the corresponding National Regulatory Body may have access to it and may use it for specific purposes.
4. Funds which are not used by a National Regulatory Body during any current year shall be transferred to the account of the next year and shall be taken into account in the event of any change in regulation fees.
5. The act of receiving regulation fees by a National Regulatory Body shall not be defined as an economic activity.
Law of Georgia No 1859 of 1 July 2005- LGH I, No 38, 15.7.2005, Art. 259
Law of Georgia No 1584 of 20 November 2013 - website, 3.12.2013
Article 8 - Budget
1. National Regulatory Bodies formulate budgets within the terms determined by the corresponding law.
2. The expenditure side of the budget of a National Regulatory body shall comprise compulsory current and capital annual expenses required for exercising the authority granted by the corresponding law, as well as the expenses envisaged in Article 17(1) of this Law.
3. National Regulatory Bodies may not allocate funds from their own budget for the purposes of creating a charity or any other similar non-entrepreneurial (non-commercial) legal person or incur expenses, including expenses for different types of aid or sponsorship, that are incompatible with the functions provided for by the corresponding law.
4. The requirements provided for by paragraph 3 of this article do not apply to membership fees for the enrolment of a National Regulatory Body into international organisations (associations) and foundations, as well as non-entrepreneurial (non-commercial) legal persons.
Law of Georgia No 3970 of 14 December 2006 - LHG I, No 48, 22.12.2006, Art. 337
Law of Georgia No 1584 of 20 November 2013 - website, 3.12.2013
Article 9 - Authority to issue normative acts
1. National Regulatory Bodies are authorised to adopt statutory rules of conduct of a legal nature (normative acts) within their competence.
2. A resolution from a National Commission is a normative act of the National Regulatory Body.
3. National Regulatory Bodies shall issue normative acts in accordance with the Law on Normative Acts of Georgia.
Law of Georgia No 1859 of 1 July 2005- LGH I, No 38, 15.7.2005, Art. 259
Law of Georgia No 1584 of 20 November 2013 - website, 3.12.2013
Article 10 - Authority to issue licences and permits
1. National Regulatory Bodies are fully authorised, within their competence to issue licences and permits, terminate them, extend their validity, modify them or void them.
2. Interference in the authority of a National Regulatory Body to issue licences and permits, as well as any attempt to control such authority, shall not be permitted.
3. (Deleted).
4. (Deleted).
Law of Georgia No 1796 of 24 June 2005– LHG I, No 38, 15.7.2005, Article 254
Law of Georgia No 1584 of 20 November 2013 - website, 3.12.2013
Article 11 - Authority to set and regulate tariffs
1. A National Regulatory Body is fully authorised within its competence to set and regulate tariffs within the framework of this Law.
2. Interference in the authority of the National Regulatory Body to issue licences and permits, as well as any attempt to control such authority shall not be permitted.
Law of Georgia No 1584 of 20 November 2013 - website, 3.12.2013
Article 12 - Authority to Resolve Disputes
1. National Regulatory Bodies are authorised to resolve any disputes with regard to the issues within their scope of competence between the holders of licences and/or permits issued by the National Regulatory Body or disputes between the holders of these licenses/permits and the users.
2. Decisions with regard to the disputes provided for paragraph 1 of this article made by the National Regulatory Body may be appealed in the court in accordance with the procedures provided for by Article 18 of this Law.
Law of Georgia No 1584 of 20 November 2013 - website, 3.12.2013
Article 13 - Protection of consumers' interests
1. Some of the major functions of a National Regulatory Body are to provide consumers with public information, to review their petitions and complaints, and to resolve them. Petitions and complaints shall be accepted every working day.
2. The commission considers applications and complaints of consumers at a public hearing, except for the cases provided for by the General Administrative Code of Georgia, when performing organized procedures is not required to resolve disputes. National Regulatory Bodies shall invite the parties concerned at least 7 days prior to conducting the public hearing. A notice of invitation may be promulgated in any manner. The notice shall include information regarding the issues to be discussed at the public hearing, as well as the date, place and time set for the hearing.
3. The public hearing shall be chaired by an authorized official, who shall ensure that circumstances pertinent to the case are examined, and that documents relevant to the case are requested, and that the right to freedom of expression is exercised. A protocol on the public hearing shall be drawn up in accordance with the procedures provided for by legislation.
4. The primary objective of the public hearing shall be the peaceful resolution of the dispute.
5. The National Regulatory Body shall deliver decisions on the basis of the legislation of Georgia, and such decisions shall be binding for the parties. The decision may be appealed in compliance with predetermined procedures and terms.
6. Other procedural issues related to considering and solving filed petitions and complaints are defined pursuant to a decision by the National Regulatory Body.
7. In order to provide extra guarantees for protecting consumers' interests, together with National Regulatory Bodies, the Public Defender's service for consumers' interests shall be created, which shall independent from the administrative staff of National Regulatory Bodies,.
Law of Georgia No 2535 of 22 July 20073– LHG I, No 08.08.2003, Article 164
Law of Georgia No 1584 of 20 November 2013 - website, 3.12.2013
Article 14 - Commissioners
1. Commissioners shall be appointed and removed from office in accordance with procedures determined by law.
2. Unless otherwise determined by law, commissioners may be removed from office for one of the following reasons:
a) the entry into force of a criminal conviction against them;
b) a violation of the norms of ethics;
c) a failure to perform professional duties under the terms determined by the corresponding law;
e) recognition by a court of a commissioner as missing, or on his/her pronouncement as dead or recognition as a beneficiary of support unless otherwise determined by a court decision;
e) the loss of Georgian citizenship;
f) retirement;
g) death
3. Commissioners are entitled to appeal decisions on their dismissal in compliance with the procedures determined by the legislation of Georgia.
Law of Georgia No 1584 of 20 November 2013 - website, 3.12.2013
Law of Georgia No 3377 of 20 March 2015 – website, 31.3.2015
Article 15 - Norms of ethics
1. The procedures determined by this and the corresponding laws apply to commissioners with regard to ethics and conflict of interests.
2. Commissioners shall suspend their membership of a political party before the expiration of the term of service as a commissioner. The formation of a political party, as well as a public organisation and its structural units, within a National Regulatory Body shall not be permitted.
3. Commissioners or their family members, as well as members of the administrative staff of a National Regulatory Body, shall not be allowed to have a direct or indirect financial interest in a licensee, or hold a post in an enterprise, holding a licence granted by a National Regulatory Body.
4. Commissioners or members of the administrative staff of a National Regulatory Body shall not be allowed to receive gifts from a person or an organisation under the authority of a National Regulatory Body, nor to enjoy preferential or free services offered by the same person or organisation, except for cases where such services are generally available.
5. Commissioners and members of the administrative staff of a National Regulatory Body are entitled to use the services offered by a person under the authority of a National Regulatory Body.
6. Commissioners shall complete and submit a Declaration on their Property Status in compliance with the procedures provided for by the Law of Georgia on Corruption and Incompatibility of Interests in Public Service.
[6. Commissioners shall complete and submit a Declaration on their Property Status in compliance with the procedures provided for by the Law of Georgia on Corruption and Incompatibility of Interests in Public Service. (Shall become effective from 1 January 2017)]
Law of Georgia No 310 of 2 October 2008– LHG I, No 20.10.2008, Article 156
Law of Georgia No 1584 of 20 November 2013 - website, 3.12.2013
Law of Georgia No 4385 of 27 October 2015 – website, 11.11. 2015
Chapter II1 - Public Defender of Consumers' Interests
Law of Georgia No 2535 of 22 July 20073– LHG I, No 08.08.2003, Article 164
Article 151 - Authority of Public Defender
1. The Public Defender is entitled to:
a) defend consumers' interests;
b) assess the impact of tariff and other regulatory changes on consumers;
c) present himself/herself as a party on behalf of consumers;
d) become familiarized with all documents and materials to which access are not limited by a National Regulatory Body;
e) represent individual consumers in a dispute with a service company;
f) together with the legislative and executive government, formulate projects for normative acts which may influence consumers' interests.
2. For the purposes of the protection of consumers' interests, a Public Defender has assistants specializing in relevant fields.
3. The professional activity of the Public Defender shall form a constituent component of regulatory activity, and such activity shall be financed by the regulation fees paid to the relevant regulatory body, and shall be included in the budget of the said regulatory body.
4. The amount of remuneration shall be determined under the terms and conditions of the competition for the position of Public Defender.
5. The Public Defender and his/her assistants are not entitled to receive any remuneration from consumers.
6. The involvement of the Public Defender in proceedings shall not impose any restrictions on other parties representing consumers.
7. This Chapter does not restrict the rights and obligations of a National Regulatory Body to protect its consumers in accordance with the legislation of Georgia.
Law of Georgia No 2535 of 22 July 20073– LHG I, No 08.08.2003, Article 164
Law of Georgia No 1584 of 20 November 2013 - website, 3.12.2013
Article 152 - Appointment and term of the authority of the Public Defender and assistants of the Public Defender
1. A Public Defender shall be elected through an open competition. On the basis of a decision by the competition commission, within 10 days, the chairperson of the corresponding National Regulatory Body shall issue an order on the appointment of the Public Defender.
2. The Sector Economy and Economic Policy Committee of the Parliament of Georgia shall form a competition commission tasked with the selection of a Public Defender comprising at least 12 members. The competition commission shall comprise representatives of the parliamentary majority, and the minority, and independent MPs, as well as representatives of the Public Defender of Georgia and the corresponding National Regulatory Body. Decisions on the appointment of the chairperson of the competition commission and the Public Defender shall be made by the majority of its members.
3. The chairperson of the corresponding National Regulatory Body shall appoint an assistant of the Public Defender following suggestions by the Public Defender. The term of the authority of the assistant of the Public Defender shall be the same as that of the Public Defender.
4. Articles 29 and 32 of the Law of Georgia on Public Service do not apply to the appointment procedures of a Public Defender.
5. The amount of remuneration of a Public Defender shall be determined by the chairperson of the corresponding National Regulatory Body.
6. Public Defenders are appointed for a term of five years
7. A Public Defender may be removed from office before the expiration of the term of office only in the event of a violation of the requirements of Articles 153 and 154 of this Law or for one of the following reasons:
a) personal application;
b) upon the entry into force of a criminal conviction against him/her;
c) a declaration by the court of a person as missing or dead or recognition as a beneficiary of support, unless otherwise determined by a court decision;
Law of Georgia No 2535 of 22 July 20073– LHG I, No 08.08.2003, Article 164
Law of Georgia No 4528 of 8 April 2011 - website, 2.5.2011
Law of Georgia No 6566 of 28 July 2012– website, 9.7.2012
Law of Georgia No 1584 of 20 November 2013 - website, 3.12.2013
Law of Georgia No 3377 of 20 March 2015 – website, 31.3.2015
Article 153 - Qualification and incompatibility with the duties of Public Defender
1. Public Defenders shall have higher legal education, expertise in the relevant field of natural monopolies and consumer rights, as well as the authorization to practise law.
2. Public Defenders may not be members of any party.
3. All requirements which apply to public officials under the Law of Georgia on Corruption and Incompatibility of Interests in Public Service shall apply to the Public Defender.
[3. All requirements which apply to public officials under the Law of Georgia on Corruption and Incompatibility of Interests in Public Service shall apply to the Public Defender. (Shall become effective from 1 January 2017)]
Law of Georgia No 2535 of 22 July 20073– LHG I, No 08.08.2003, Article 164
Law of Georgia No 4385 of 27 October 2015 – website, 11.11. 2015
Article 154 - Publicity
Public Defenders shall present financial reports for the previous year and a report regarding the activities to a National Regulatory Body not later than March of each year, and shall provide the general public with such data through the press and other mass media outlets. A separate article of expenditure in the budget of the relevant National Regulatory Body shall include expenses incurred by the Public Defender in performing his assigned duties.
Law of Georgia No 2535 of 22 July 20073– LHG I, No 08.08.2003, Article 164
Law of Georgia No 1584 of 20 November 2013 - website, 3.12.2013
Chapter III - Publicity
Article 16 - Sessions of National Regulatory Bodies and confidentiality of information
1. The sessions of a National Regulatory Body shall be open to the public, except for the cases provided for by the corresponding law. The decisions of a National Regulatory Body shall be promulgated in accordance with established procedures.
2. National Regulatory Bodies shall keep a record of the proceedings of its sessions and other relevant documents for at least 7 years. Commissioners and persons concerned may have unrestricted access to all records and other documents stored in the relevant National Regulatory Body.
3. All decisions, records and other documents of a National Regulatory Body shall be available for public discussion. The procedure for the maintenance of confidentiality of the information kept by a National Regulatory Body shall be determined by the National Regulatory Body in question in accordance with the legislation of Georgia.
4. National Regulatory Bodies shall conduct public discussions in accordance with the procedures determined by Chapter IX of the General Administrative Code of Georgia, with regard to issuing licences, and modifying, revoking or suspending licences, as well as with regard to setting, modifying or revoking tariffs, before making any decisions concerning the said matters. Decisions made without such procedures shall be invalid.
Law of Georgia No 1584 of 20 November 2013 - website, 3.12.2013
Article 17 - Submission of the report of activities
A National Regulatory Body shall annually prepare a report regarding its activities and shall conduct a financial audit of its expenses and accounts in accordance with international accounting standards. The Parliament of Georgia is authorised to make decisions as to whether an audit of compliance of the National Regulatory Body with the approved budget should be conducted. The audit of a National Regulatory Body shall be conducted by independent auditors elected by a tender commission, whose composition shall be approved by the Parliament of Georgia upon presentation by the Sector Economy and Economic Policy Committee thereof. The compensatory expenses of an auditor elected for the inspection of financial activities shall be met by the relevant National Regulatory Body under all circumstances. The National Regulatory Body shall publicise the report regarding its financial activities as well as the results of the financial audit.
Law of Georgia No 1859 of 1 July 2005- LGH I, No 38, 15.7.2005, Art. 259
Law of Georgia No 1584 of 20 November 2013 - website, 3.12.2013
Article 18 - Appeal of a decision of a National Regulatory Body
Appeals against the decisions of a National Regulatory Body may be filed with the Constitutional Court of Georgia and the Common Courts of Georgia.
Law of Georgia No 1584 of 20 November 2013 - website, 3.12.2013
Article 19 - Liability
Breach of this Law shall result in liability under the rules determined by the legislation of Georgia.
Chapter IV - Transitional Provisions
Article 20 - Measures related to the entry into force of this Law
1. Within 5 months from the publication of this Law, the Georgian National Energy Regulatory Commission and the Georgian National Communications Commission shall draw up and adopt regulations on:
a) the professional performance and ethical conduct of members of a commission and administrative staff, including rules for ex parte notifications and the rules of conduct of the former members of the commission and the former members of the administrative staff with regard to matters related to a commission;
b) the procedures for relations with mass media outlets;
c) the keeping and availability of decisions, and records and other documents of a commission, including confidential information and the information received during discussions;
d) the procedures for holding public discussions to ensure the transparency of the process of regulation and the involvement of the general pubic;
e) the procedures for receiving, reviewing and solving petitions with regard to licences, tariffs and other matters within the authority of a commission;
f) the procedures for the preparation and publication of the decisions of a commission;
g) the investigation of the facts of alleged non-compliance with the decisions of a commission and the response to them;
h) the discussion and solution of disputes between the holders of licences or the holders of licences and users;
i) the procedures for receiving, reviewing and solving complaints from consumers.
2. Within three months from the promulgation of this Law, the executive authority of Georgia shall prepare and submit to the Parliament of Georgia draft legislation on the changes and amendments to the Law of Georgia on the Protection of Consumers Rights in order to enhance mechanisms for the protection of the rights of consumers in the areas regulated by National Regulatory Bodies as determined by this Law.
3. Prior to the enactment of this Law, the authority of a Public Defender as determined by this Law shall extend to the Defender of the Rights of Consumers elected through open competition in a National Regulatory Body.
Law of Georgia No 2535 of 22 July 20073– LHG I, No 08.08.2003, Article 164
Article 201(Deleted)
Law of Georgia No 2673 of 17 February 2006 - LHGI, No 6, 24.02.2006 Art. 70
Law of Georgia No 2829 of 31 March 2006– LHG I, No 9, 31.3.2006, Art. 83
Law of Georgia No 4597 of 30 March 2007 - LHGI, No 11, 10.4.2007, Art. 101
Chapter V - Final Provisions
Article 21 - Entry into force of this Law
This law shall enter into force from 15 October 2002
President of Georgia Eduard Shevardnadze
Tbilisi
13 September 2002
№1666–I
Return back
Document comments