LAW OF GEORGIA ON THE PROCEDURE FOR THE EXPROPRIATION OF PROPERTY FOR PRESSING SOCIAL NEEDS

Consolidated versions (15/07/2020 - 13/06/2023)

საქართველოს კანონი

აუცილებელი საზოგადოებრივი საჭიროებისათვის საკუთრების ჩამორთმევის წესის შესახებ

 

თავი I. ზოგადი დებულებანი

    მუხლი 1. კანონში გამოყენებული ტერმინების განმარტება

ამ კანონში გამოყენებულ ტერმინებს აქვთ შემდეგი მნიშვნელობა:

ა) შეფასება – სპეციალურად უფლებამოსილი პირის მიერ საექსპროპრიაციო ქონების ღირებულებისა და სანაცვლო კომპენსაციის განსაზღვრა;

ბ) ექსპროპრიატორი – პირი, რომელსაც სასამართლოს გადაწყვეტილებით ენიჭება ექსპროპრიაციის უფლება;

გ) ხარჯები – ექსპროპრიაციისას და სამართალწარმოებისას გაწეული დანახარჯები, რომლებიც მოიცავს მიწის შეფასების ხარჯებსა და სხვა ხარჯებს;

დ) ექსპროპრიაციის უფლება – საქართველოს კონსტიტუციის მე-19 მუხლითა და ამ კანონით განსაზღვრული აუცილებელი საზოგადოებრივი საჭიროებისათვის საკუთრების ჩამორთმევის ერთჯერადი უფლება წინასწარი, სრული და სამართლიანი კომპენსაციით;

ე) ექსპროპრიაცია – საქართველოს კონსტიტუციის მე-19 მუხლისა და ამ კანონის შესაბამისად საკუთრების ჩამორთმევა ჩამორთმეული ქონების წინასწარი, სრული და სამართლიანი კომპენსაციით;

ვ) კომპენსაცია – მესაკუთრისთვის ჩამორთმეული ქონების სანაცვლოდ საქართველოს კონსტიტუციის მე-19 მუხლითა და ამ კანონით გათვალისწინებული წინასწარი, სრული და სამართლიანი ანაზღაურება თანხის გადახდით ან ჩამორთმეული ქონების საბაზრო ღირებულების მქონე სხვა ქონების გადაცემით.

საქართველოს 2006 წლის 29 დეკემბრის კანონი №4204 - სსმ I, №4, 12.01.2007 წ., მუხ.49

საქართველოს 2013 წლის  6  სექტემბრის   კანონი  №1054 – ვებგვერდი, 23.09.2013წ.
საქართველოს 2018 წლის 29  ივნისის  კანონი №2762  –  ვებგვერდი, 19.07.2018წ.

    მუხლი 2. კანონის მიზანი

1. ამ კანონის მიზანია, განსაზღვროს აუცილებელი საზოგადოებრივი საჭიროებისათვის ექსპროპრიაციის უფლების მინიჭებისა და ექსპროპრიაციის განხორციელების წესი. აუცილებელი საზოგადოებრივი საჭიროებისათვის ექსპროპრიაცია ხორციელდება საქართველოს ეკონომიკისა და მდგრადი განვითარების მინისტრის (შემდგომ – მინისტრი) ბრძანების საფუძველზე და სასამართლოს გადაწყვეტილებით, სახელმწიფო ორგანოს ან მუნიციპალიტეტის ან/და საჯარო ან კერძო სამართლის იურიდიული პირის სასარგებლოდ, რომელსაც ამ კანონის შესაბამისად ენიჭება ექსპროპრიაციის უფლება.

  2.აუცილებელი საზოგადოებრივი საჭიროებისათვის ექსპროპრიაცია ხორციელდება შემდეგი სამუშაოების წარმოების მიზნით:

ა) გზისა და მაგისტრალის გაყვანა-მშენებლობისათვის;

ბ) რკინიგზის ხაზების გაყვანისათვის;

გ) ნედლი ნავთობის, ბუნებრივი გაზისა და ნავთობპროდუქტების მილსადენების გაყვანისათვის;

დ)ელექტროენერგიის გადამცემი და გამანაწილებელი ხაზების მშენებლობისათვის;

ე) წყალმომარაგების, კანალიზაციისა და ატმოსფერული ნალექების კოლექტორული ხაზების გაყვანისათვის;

ვ) სატელეფონო ხაზების გაყვანისათვის;

ზ) სატელევიზიო კაბელების გაყვანისათვის;

თ) საზოგადოებრივი საჭიროებისათვის აუცილებელი ნაგებობისა და ობიექტის მშენებლობისათვის;

ი) ეროვნული თავდაცვისათვის საჭირო სამუშაოებისათვის;

კ) სასარგებლო წიაღისეულის მოპოვებისათვის.

საქართველოს 2005 წლის 22 აპრილის კანონი №1417 - სსმ I, №22, 18.05.2005 წ., მუხ.157

საქართველოს 2006 წლის 29 დეკემბრის კანონი №4204 - სსმ I, №4, 12.01.2007 წ., მუხ.49

საქართველოს 2010 წლის 15ოქტომბრის კანონი №3717 - სსმ I, №57, 25.10.2010 წ., მუხ.373

საქართველოს 2020 წლის 15 ივლისის კანონი №6977-რს – ვებგვერდი, 28.07.2020წ.

 

თავი II. ექსპროპრიაციის განხორციელება

    მუხლი 3. ექსპროპრიაციის უფლების მოპოვების საფუძველი 

1. საქართველოს კონსტიტუციის მე-19 მუხლის შესაბამისად აუცილებელი საზოგადოებრივი საჭიროებისათვის საკუთრების ჩამორთმევა დასაშვებია ექსპროპრიაციის გზით. ექსპროპრიაციის უფლების მინიჭება ხორციელდება მინისტრის ბრძანების საფუძველზე და სასამართლოს გადაწყვეტილებით. მინისტრის ბრძანებით განისაზღვრება აუცილებელი საზოგადოებრივი საჭიროებისათვის ექსპროპრიაციის გარდაუვალობა და სუბიექტი, რომელსაც შეიძლება მიენიჭოს ექსპროპრიაციის უფლება.

2. ექსპროპრიაციის შესახებ გადაწყვეტილებას იღებს  სასამართლო. სასამართლოს გადაწყვეტილებით დგინდება სახელმწიფო ორგანო ან მუნიციპალიტეტი ანდა საჯარო ან კერძო სამართლის იურიდიული პირი, რომელსაც ენიჭება ექსპროპრიაციის უფლება. სასამართლოს გადაწყვეტილება აგრეთვე უნდა შეიცავდეს საექსპროპრიაციო ქონების დეტალურ აღწერას და შესაბამის მითითებას მესაკუთრის წინასწარი, სრული და სამართლიანი კომპენსაციით უზრუნველყოფის  თაობაზე.

საქართველოს 2006 წლის 29 დეკემბრის კანონი №4204 - სსმ I, №4, 12.01.2007 წ., მუხ.49

საქართველოს 2010 წლის 15ოქტომბრის კანონი №3717 - სსმ I, №57, 25.10.2010 წ., მუხ.373

საქართველოს 2013 წლის  6  სექტემბრის   კანონი  №1054 – ვებგვერდი, 23.09.2013წ.
საქართველოს 2018 წლის 29  ივნისის  კანონი №2762  –  ვებგვერდი, 19.07.2018წ.
საქართველოს 2020 წლის 15 ივლისის კანონი №6977-რს – ვებგვერდი, 28.07.2020წ.

    მუხლი 4. ინფორმაციის საჯარო გამოქვეყნება

1. ყველა მესაკუთრეს, რომ თა ქონება ექვემდებარება ექსპროპრიაციას, მინისტრის შესაბამისი ბრძანების გამოქვეყნების შემდეგ ექსპროპრიაციის უფლების მოპოვებით დაინტერესებული პირი აწვდის ინფორმაციას, რომელიც ქვეყნდება ცენტრალურ და შესაბამის ადგილობრივ პრესაში. ინფორმაცია უნდა შეიცავდეს პროექტისა და მისი განხორციელების ფარგლების, აგრეთვე ტერიტორიისა და, სავარაუდოდ, საექსპროპრიაციო ქონების მოკლე აღწერას.

2. პირველ პუნქტში აღნიშნულ ყველა მესაკუთრეს უნდა ეცნობოს აგრეთვე სასამართლოში განცხადების შეტანისა და სასამართლოს მიერ განცხადების განხილვის თარიღი.

საქართველოს 2010 წლის 15ოქტომბრის კანონი №3717 - სსმ I, №57, 25.10.2010 წ., მუხ.373

    მუხლი 5. რაიონული (საქალაქო) სასამართლოს გადაწყვეტილება ექსპროპრიაციის უფლების მინიჭების თაობაზე

1. ექსპროპრიაციის უფლების მინიჭების საკითხს განიხილავს რაიონული (საქალაქო) სასამართლო.

2. ექსპროპრიაციის უფლების მოპოვებით დაინტერესებული პირი რაიონულ (საქალაქო) სასამართლოს მიმართავს განცხადებით ექსპროპრიაციის უფლების მინიჭების თაობაზე. განცხადებაში უნდა აღინიშნოს:

ა) რაიონული (საქალაქო) სასამართლოს დასახელება;

ბ) განმცხადებლის სახელწოდება და იურიდიული მისამართი;

გ) წარმომადგენლის სახელწოდება, სახელი, გვარი და მისამართი, თუ განცხადება შეაქვს წარმომადგენელს;

დ) განმცხადებლის მოთხოვნა;

ე) გარემოებები, რომლებზედაც განმცხადებელი აგებს თავის მოთხოვნას;

ვ) მტკიცებულებები, რომლებიც ადასტურებს ამ გარემოებებს;

ზ) განცხადებისათვის დართული საბუთების ნუსხა.

3. განცხადებას აგრეთვე უნდა დაერთოს:

ა) იმ პროექტის დეტალური აღწერა, რომლის განსახორციელებლად მოითხოვება ექსპროპრიაციის უფლება;

ბ) მინისტრის შესაბამისი ბრძანება;

გ) საექსპროპრიაციო ქონების დეტალური აღწერა;

დ) ამ კანონის მე-4 მუხლით გათვალისწინებული ინფორმაციის გამოქვეყნების დამადასტურებელი საბუთი.

4. რაიონული (საქალაქო) სასამართლო განცხადებას განიხილავს ამ კანონის შესაბამისად და საქართველოს სამოქალაქო საპროცესო კოდექსით განსაზღვრულ ვადებში და დადგენილი წესით. რაიონული (საქალაქო) სასამართლოს გადაწყვეტილება აღსრულდება დაუყოვნებლივ აღსასრულებელი გადაწყვეტილების აღსრულების წესით.

საქართველოს 2006 წლის 29 დეკემბრის კანონი №4204 - სსმ I, №4, 12.01.2007 წ., მუხ.49

საქართველოს 2010 წლის 15ოქტომბრის კანონი №3717 - სსმ I, №57, 25.10.2010 წ., მუხ.373

    მუხლი 6. ექსპროპრიაციის აუცილებელი წინაპირობები

1. ექსპროპრიატორი, რომელმაც მიიღო ექსპროპრიაციის უფლება, ამ კანონის მე-3 მუხლის შესაბამისად წინასწარ უთანხმდება ქონების მესაკუთრეს საექსპროპრიაციო ქონების კომპენსაციის წესის შესახებ. ექსპროპრიატორი ახორციელებს ყველა სათანადო ღონისძიებას, რათა ქონება მიიღოს მესაკუთრესთან შეთანხმების საფუძველზე. ქონების შეძენაზე მოლაპარაკების დაწყებამდე ექსპროპრიატორი თავისი ხარჯით, დამოუკიდებელი ექსპერტის დახმარებით აფასებს ქონებას და განსაზღვრავს კომპენსაციის სახით მესაკუთრისათვის გადასაცემ სავარაუდო საკომპენსაციო თანხას ან სხვა ქონებას საექსპროპრიაციო ქონების საბაზრო ღირებულების შესაბამისად. მესაკუთრე უფლებამოსილია თავისი ხარჯით ისარგებლოს სხვა დამოუკიდებელი ექსპერტის დახმარებით.

2. ქონების შეძენაზე მოლაპარაკების დაწყებამდე ექსპროპრიატორი ქონების მესაკუთრეს წარუდგენს წინადადებას ქონების შეძენისა და ამ ქონების კომპენსაციის წესის შესახებ. კომპენსაციის სახით შეთავაზებული სხვა ქონების საბაზრო ღირებულება ან საკომპენსაციო თანხა უნდა იყოს წინასწარი, სრული და სამართლიანი და არ უნდა იყოს ექსპროპრიატორის მიერ შეფასების შედეგად განსაზღვრულ თანხაზე ნაკლები. საექსპროპრიაციო ქონების სანაცვლოდ მესაკუთრისათვის კომპენსაციის სახით სხვა ქონების გადაცემა დასაშვებია მხოლოდ მისი თანხმობით. ექსპროპრიატორი მესაკუთრეს შეფასებას წარუდგენს წერილობითი ფორმით, სადაც აღინიშნება კომპენსაციის განსაზღვრის საფუძველი. ანაზღაურება თავისუფლდება ყოველგვარი გადასახადისა და მოსაკრებლისაგან.

3. საექსპროპრიაციო ქონების კომპენსაციის შესახებ შეთანხმების დადებისას აკრძალულია ექსპროპრიატორის მიერ მოლაპარაკებისათვის ან კომპენსაციის სახით საკომპენსაციო თანხის ან სხვა ქონების გადაცემისათვის ხელის შეშლა, აგრეთვე სხვა რაიმე ძალდატანებითი მოქმედება ქონების მესაკუთრის მიმართ.

4. ქონების შეძენის შესახებ წინადადება უნდა ითვალისწინებდეს აგრეთვე იმ ქონების კომპენსაციასაც, რომლის ზომა, ფორმა და მდგომარეობა უმნიშვნელოა ან არაეკონომიურობის გამო – ნაკლებად ღირებული, მაგრამ დაკავშირებულია შესაძენ ქონებასთან და ამ ქონების გარეშე გამოუსადეგარია.

საქართველოს 2006 წლის 29 დეკემბრის კანონი №4204 - სსმ I, №4, 12.01.2007 წ., მუხ.49

საქართველოს 2013 წლის  6  სექტემბრის   კანონი  №1054 – ვებგვერდი, 23.09.2013წ.

    მუხლი 7. ექსპროპრიაციამდე ჩასატარებელი მოქმედებები

1. ექსპროპრიატორს ან ექსპროპრიატორის მიერ მოწვეულ დამოუკიდებელ ექსპერტს უფლება აქვს ქონების შეფასების მიზნით, ქონების მესაკუთრის თანხმობით, დაათვალიეროს ქონება, ჩაატაროს კვლევა, აიღოს ნიმუშები და განახორციელოს სხვა მოქმედებები.

2. ექსპროპრიაციის დაწყებამდე ექსპროპრიატორი გადასცემს ქონების მესაკუთრეს წერილობით დოკუმენტს, რომელიც უნდა შეიცავდეს:

ა) დასაბუთებას ქონების ჩამორთმევისათვის საზოგადოებრივი აუცილებლობის არსებობის შესახებ, რომელშიც მითითებული იქნება მინისტრის შესაბამისი ბრძანება და სასამართლოს გადაწყვეტილება, რომელთა საფუძველზედაც ექსპროპრიატორს მიენიჭა ქონების ჩამორთმევის უფლება;

ბ) დასაბუთებას, ქონების საზოგადოებრივი აუცილებლობისათვის გამოყენების შესახებ;

გ) საექსპროპრიაციო ქონების მდებარეობისა და მოცულობის დეტალურ აღწერას; საკომპენსაციო თანხის ოდენობას ან კომპენსაციის სახით გადასაცემი სხვა ქონების დეტალურ აღწერასა და მის საბაზრო ღირებულებას ამ კანონის მე-6 მუხლის მე-2 პუნქტის შესაბამისად.

საქართველოს 2006 წლის 29 დეკემბრის კანონი №4204 - სსმ I, №4, 12.01.2007 წ., მუხ.49

საქართველოს 2010 წლის 15ოქტომბრის კანონი №3717 - სსმ I, №57, 25.10.2010 წ., მუხ.373

    მუხლი 8. დავა ქონების საბაზრო ღირებულებასა და კომპენსაციაზე

1. თუ ექსპროპრიატორი და ქონების მესაკუთრე ვერ თანხმდებიან ქონების საბაზრო ღირებულებასა და საკომპენსაციო თანხაზე ან კომპენსაციის სახით შეთავაზებული ქონების გადაცემაზე, მაშინ თითოეულ მხარეს უფლება აქვს სარჩელი შეიტანოს სასამართლოში განსჯადობის მიხედვით, საქართველოს სამოქალაქო კანონმდებლობით დადგენილი წესით.

2. ექსპროპრიატორის სარჩელს თან უნდა დაერთოს:

ა) საექსპროპრიაციო ქონების დეტალური აღწერა;

ბ) ქონების ექსპროპრიაციისათვის საზოგადოებრივი აუცილებლობის არსებობის დამადასტურებელი დოკუმენტები;

გ) საზოგადოებრივი აუცილებლობისათვის განსახორციელებელი პროექტის შესახებ დოკუმენტები;

დ) რაიონული (საქალაქო) სასამართლოს გადაწყვეტილება ექსპროპრიაციის უფლების მინიჭების თაობაზე.

3. მხარის მოტივირებული შუამდგომლობის საფუძველზე სასამართლო უფლებამოსილია თვითონ განსაზღვროს საექსპროპრიაციო ქონების კომპენსაციის სახე.

საქართველოს 2006 წლის 29 დეკემბრის კანონი №4204 - სსმ I, №4, 12.01.2007 წ., მუხ.49

    მუხლი 9. სასამართლოს მიერ ქონების შეფასება

სასამართლო უფლებამოსილია ქონების შეფასების მიზნით დანიშნოს დამოუკიდებელი ექსპერტი საქართველოს სამოქალაქო საპროცესო კოდექსით დადგენილი წესით. დამოუკიდებელი ექსპერტი განსაზღვრულ ვადაში წარუდგენს სასამართლოს დასკვნას საექსპროპრიაციო ქონების, ასევე ამ ქონების სანაცვლოდ მესაკუთრისათვის კომპენსაციის სახით შეთავაზებული სხვა ქონების საბაზრო ღირებულების შესახებ. დამოუკიდებელი ექსპერტის დასკვნის, აგრეთვე მხარეთა მიერ წარმოდგენილი მტკიცებულებების საფუძველზე საექსპროპრიაციო ქონების სანაცვლოდ ქონების მესაკუთრისათვის გადასაცემი კომპენსაციის საბოლოო შეფასებას ახორციელებს სასამართლო.

საქართველოს 2006 წლის 29 დეკემბრის კანონი №4204 - სსმ I, №4, 12.01.2007 წ., მუხ.49

    მუხლი 10. ექსპროპრიატორის ვალდებულებანი

ექსპროპრიატორი ვალდებულია გადაიხადოს მხარეთა მიერ გაღებული ყველა ხარჯი, მათ შორის, სამართალწარმოების ხარჯები, აგრეთვე საექსპროპრიაციო ქონების შეფასებასთან და მის გადაცემასთან დაკავშირებული ხარჯები.

    მუხლი 11. სასოფლო-სამეურნეო მიწის შეფასება

სასოფლო-სამეურნეო მიწის შეფასებისას გაითვალისწინება ასევე მასზე არსებული ნათესების ღირებულება, რომელიც გამოიანგარიშება იმ შემოსავლის გათვალისწინებით, რომელსაც ქონების მესაკუთრე მისგან მიიღებდა მიმდინარე სამეურნეო წლის განმავლობაში. თუ სასოფლო-სამეურნეო მიწებზე თესვა განხორციელდა ქონების შეფასების შემდეგ, მათი ღირებულება არ გაითვალისწინება კომპენსაციის განსაზღვრისას.

საქართველოს 2006 წლის 29 დეკემბრის კანონი №4204 - სსმ I, №4, 12.01.2007 წ., მუხ.49

 

თავი III. დასკვნითი დებულება

    მუხლი 12. კანონის ამოქმედება

ეს კანონი ამოქმედდეს გამოქვეყნებიდან მე-15 დღეს.

საქართველოს პრეზიდენტი           ე. შევარდნაძე.

თბილისი,

1999 წლის 23 ივლისი.

№2349_რს

 

LAW OF GEORGIA

ON THE PROCEDURE FOR THE EXPROPRIATION OF PROPERTY FOR PRESSING SOCIAL NEEDS

 

Chapter I – General Provisions

 

Article 1 – Definition of terms used in the Law

The terms used herein have the following meanings:

a) evaluation – the determination of the value of property to be expropriated and of equivalent compensation therefore by a specially authorised person;

b) expropriator – a person who is granted the right of expropriation by a court decision;

c) expenses – expenses incurred during the expropriation and legal proceedings, which include expenses for land evaluation services and other expenses;

d) the right of expropriation – a one-time right to expropriate property for pressing social needs as defined in Article 19 of the Constitution of Georgia and this Law with an advance, full and fair compensation;

e) expropriation –expropriation of property in accordance with Article 21 of the Constitution of Georgia and this Law with an advance, full and fair compensation for the property expropriated;

f) compensation – an advance, full and fair compensation provided for by Article 19 of the Constitution of Georgia and this Law in return for the property expropriated from the owner by way of paying the sum of money or transferring other property having the same market value as the expropriated property.

Law of Georgia No 4204 of 29 December 2006 – LHG I, No 4, 12.1.2007, Art., 49

Law of Georgia No 1054 of 6 September 2013 – website, 23.9.2013

Law of Georgia No 2762 of 29 June 2018 – website, 19.7.2018

 

Article 2 – Goal of the Law

1. The goal of this Law is to define the procedures for granting the right of expropriation and for carrying out expropriation for pressing social needs. Expropriation for pressing social needs shall be carried out on the basis of an order of the Minister of Economy and Sustainable Development of Georgia (the Minister), and a court decision that has been taken in favour of the state body, or a munucupality, and/or legal entity under public or private law, who may be granted the right of expropriation in accordance with this Law.

2. Expropriation for pressing social needs shall be carried out for the implementation of the following works:

a) construction of roads and highways;

b) laying of railway lines;

c) laying of pipelines for crude oil, natural gas, and oil products;

d) construction of power transmission and distribution lines;

e) laying of water supply, sewerage, and rainwater collector pipelines;

f) laying of telephone lines;

g) laying of TV cables;

h) construction of structures and facilities for pressing social needs;

i) works for national defence;

j) operations for the extraction of natural resources.

Law of Georgia No 1417 of 22 April 2005 – LHG I, No 22, 18.5.2005, Art,. 157

Law of Georgia No 4204 of 29 December 2006 – LHG I, No 4, 12.1.2007, Art,. 49

Law of Georgia No 3717 of 15 October 2010 – LHG I, No 57, 25.10.2010, Art., 373

Law of Georgia No 6977-რსof 15 July 2020 – 28.7.2020

 

Chapter II – Carrying out expropriation

 

Article 3 – Grounds for obtaining the right of expropriation

1. Deprivation of property for pressing social needs under Article 19 of the Constitution of Georgia shall be permissible by way of expropriation. The granting of the right of expropriation shall be carried out on the basis of an order of the Minister and a court decision. The order of the Minister shall define the necessity for expropriation for pressing social needs, and the party to whom the right of expropriation may be granted.

2. A decision on expropriation shall be made by a court. The court decision shall determine a state body or a municipality, and/or a legal entity under public law or a legal entity under private law to which the right of expropriation is granted. The court decision shall also include a detailed description of the property to be expropriated and an appropriate instruction for the provision of the owner with an advance, full and fair compensation.

Law of Georgia No 4204 of 29 December 2006 – LHG I, No 4, 12.1.2007, Art., 49

Law of Georgia No 3717 of 15 October 2010 – LHG I, No 57, 25.10.2010, Art., 373

Law of Georgia No 1054 of 6 September 2013 – website, 23.9.2013

Law of Georgia No 2762 of 29 June 2018 – website, 19.7.2018

Law of Georgia No 6977-რსof 15 July 2020 – 28.7.2020

 

Article 4 – Publication of information

1. A person interested in obtaining the right of expropriation shall, after the promulgation of the relevant order of the Minister, provide all the owners whose property is subject to expropriation, with information that shall also be published in the national and relevant local press. Such information shall include a brief description of the project and the scope of its implementation, as well as a brief description of the area, and, presumably, the property to be expropriated.

2. The owners referred to in paragraph 1 shall also be notified of the date of filing an application to a court, and the date of the review of the application by the court.

Law of Georgia No 3717 of 15 October 2010 – LHG I, No 57, 25.10.2010, Art., 373

 

Article 5 – Decision of a district (city) court on granting the right of expropriation

1. Matters related to granting the right of expropriation shall be reviewed by a district (city) court.

2. A person interested in obtaining the right of expropriation shall file an application with a district (city) court for granting the right of expropriation. The application shall include:

a) the name of the district (city) court;

b) the full name and legal address of the applicant;

c) the title, name, surname and address of a representative, if the application is filed by the representative;

d) the claim of the applicant;

e) the circumstances upon which the applicant bases his/her claim;

f) evidence confirming such circumstances;

g) a list of documents attached to the application.

3. The following shall also be attached to the application:

a) a detailed description of the project for the implementation of which the right of expropriation is requested;

b) an appropriate order of the Minister;

c) a detailed description of the property to be expropriated;

d) a document confirming the publication of information provided for by Article 4 of this Law.

4. A district (city) court shall review the application in accordance with this Law, and within the time limits and procedures defined by the Civil Procedure Code of Georgia. A decision of the district (city) court shall be enforced immediately under procedures for the enforcement of decisions to be enforced.

Law of Georgia No 4204 of 29 December 2006 – LHG I, No 4, 12.1.2007, Art., 49

Law of Georgia No 3717 of 15 October 2010 – LHG I, No 57, 25.10.2010, Art., 373

 

Article 6 – Necessary preconditions for expropriation

1. An expropriator, who has obtained the right of expropriation, shall reach a prior agreement with the owner of the property, in accordance with Article 3 of this Law, on the procedures for compensation for the property to be expropriated. The expropriator shall carry out all relevant measures to obtain the property through agreement with the owner. Before the start of negotiations on the purchase of the property, the expropriator shall, at his/her own expense, and with the assistance of an independent expert, evaluate the property and determine the estimated amount of compensation to be transferred to the owner of the property as compensation, or other property in accordance with the market value of the property to be expropriated. The owner may, at his/her own expense, use the assistance of other independent experts.

2. Before the start of negotiations on the purchase of the property, the expropriator shall submit to the owner of the property a proposal on the purchase of the property, and the procedures for compensation therefor. The market value of other property proposed as compensation, or the amount of compensation, shall be full, fair and paid in advance, and shall not be less than the amount determined by the expropriator on the basis of evaluation. The transfer of other property to the owner as compensation for the property to be expropriated, shall be permitted only with his/her consent. The expropriator shall submit to the owner the evaluation in writing, where the basis for determining the amount of compensation shall be indicated. The compensation shall be exempted from any taxes and fees.

3. During the signing of an agreement on compensation for a property to be expropriated, the expropriator shall not interfere with the negotiation or the transfer of the amount of compensation, or other property as compensation, and shall not carry out any other coercive action against the owner of the property.

4. The proposal on the purchase of property shall also include the compensation for such property, the size, form and condition of which is insignificant, or is less valuable due to its non-feasibility, but which is related to the property to be purchased, and which is useless without such property.

Law of Georgia No 4204 of 29 December 2006 – LHG I, No 4, 12.1.2007, Art., 49

Law of Georgia No 1054 of 6 September 2013 – website, 23.9.2013

 

Article 7 – Actions to be carried out before expropriation

1. An expropriator, or an independent expert invited by the expropriator, may, with the consent of the owner of the property, survey the property, carry out a study, take samples and perform other actions for the purposes of the evaluation of the property.

2. Before the start of the expropriation, the expropriator shall transfer to the owner of the property a written document, which shall include:

a) substantiation of the existence of social needs which require the expropriation of the property, wherein the relevant order of the Minister and the court decision shall be indicated, on the basis of which the expropriator has been granted the right of expropriation;

b) substantiation of the use of the property for public needs;

c) a detailed description of the location and volume of property to be expropriated, and the amount of compensation, or a detailed description of other property to be transferred as compensation, and its market value in accordance with Article 6(2) of this Law.

Law of Georgia No 4204 of 29 December 2006 – LHG I, No 4, 12.1.2007, Art. 49

Law of Georgia No 3717 of 15 October 2010 – LHG I, No 57, 25.10.2010, Art. 373

 

Article 8 – Dispute on the market value of property and compensation therefore

1. If an expropriator and an owner of property fail to agree on the market value of the property and the amount of compensation therefore, or on the transfer of property proposed as compensation, then each party may file an action with a court of relevant jurisdiction, in the manner established by the civil legislation of Georgia.

2. The following shall be enclosed in an action filed by an expropriator:

a) a detailed description of the property to be expropriated;

b) documents certifying the existence of social needs which require the expropriation of the property;

c) documents on the project to be implemented for social needs;

d) a decision of the district (city) court on granting the right of expropriation.

3. A court may define independently the type of compensation for the property to be expropriated on the basis of a reasonable request of a party.

Law of Georgia No 4204 of 29 December 2006 – LHG I, No 4, 12.1.2007, Art., 49

 

Article 9 – Evaluation of property by a court

A court may appoint an independent expert for the evaluation of property in accordance with the procedure established by the Civil Procedure Code of Georgia. The independent expert shall, within the defined period, submit to the court an opinion on the market value of the property to be expropriated, and also on the market value of other property proposed to the owner as compensation in return for the expropriated property. On the basis of the opinion of the independent expert, and evidence presented by the parties, the final evaluation of the property to be transferred to the owner of the property in return for the property to be expropriated shall be carried out by a court.

Law of Georgia No 4204 of 29 December 2006 – LHG I, No 4, 12.1.2007, Art., 49

 

Article 10 – Obligations of an expropriator

An expropriator shall cover all the expenses incurred by the parties, including the expenses of legal proceedings, as well as expenses related to the evaluation and transfer of the property to be expropriated.

 

Article 11 – Evaluation of agricultural lands

During the evaluation of agricultural lands the value of crops existing on such lands shall also be taken into consideration, which shall be calculated in accordance with the income that the owner of the property would have received during the current economic year. If the sowing of agricultural lands is completed after the evaluation of the property, the value thereof shall not be taken into consideration during the determination of compensation.

Law of Georgia No 4204 of 29 December 2006 – LHG I, No 4, 12.1.2007, Art., 49

 

Chapter III – Final Provision

 

Article 12 – Entry into force of the Law

This Law shall enter into force on the 15th day after its promulgation.

 

 

President of Georgia                                 E. Shevardnadze

Tbilisi

23 July 1999

No 2349რს