Document structure
View explanations
Referenced documents
Document Highlights
Consolidated versions (15/07/2020 - 09/02/2023)
მუხლი 1. კანონის რეგულირების სფერო
ეს კანონი განსაზღვრავს საქართველოს თავდაცვის საფუძვლებსა და ორგანიზაციას, თავდაცვის სფეროში სახელმწიფო ხელისუფლების ორგანოების, საწარმოთა, დაწესებულებათა, ორგანიზაციათა, თანამდებობის პირთა და მოქალაქეთა უფლებებსა და მოვალეობებს.
1. საქართველოს თავდაცვა პოლიტიკურ, ეკონომიკურ, სამხედრო, სოციალურ, სამართლებრივ და სხვა ღონისძიებათა ერთობლიობაა, რაც უზრუნველყოფს სახელმწიფოს, საქართველოს მოსახლეობის, ტერიტორიის და სუვერენიტეტის დაცვას შეიარაღებული თავდასხმისაგან.
2. საქართველოს თავდაცვა საქართველოს სახელმწიფო უსაფრთხოების შემადგენელი ნაწილი და მისი ერთ-ერთი უმნიშვნელოვანესი ფუნქციაა.
3. თავდაცვის ორგანიზაცია ხორციელდება საქართველოს კონსტიტუციის, საქართველოს სხვა საკანონმდებლო და კანონქვემდებარე ნორმატიული აქტების, საქართველოს ეროვნული უსაფრთხოების კონცეფციის, საქართველოს საფრთხეების შეფასების დოკუმენტისა და საქართველოს ეროვნული სამხედრო სტრატეგიის შესაბამისად.
მუხლი 3. თავდაცვის ორგანიზაცია
თავდაცვა მოიცავს:
ა) სამართლებრივ რეგულირებას თავდაცვის სფეროში;
ბ) ომის საფრთხის პროგნოზირებასა და შეფასებას;
გ) საქართველოს თავდაცვის ძალების აღმშენებლობას, მომზადებას და საბრძოლო მზადყოფნას;
დ) იარაღის, სამხედრო ტექნიკის წარმოებას და მის გაუმჯობესებას;
ე) ქვეყნის ეკონომიკის, სახელმწიფო ხელისუფლებისა და მუნიციპალიტეტის ორგანოების, საწარმოების, ორგანიზაციებისა და მოსახლეობის სამობილიზაციო მზადყოფნას;
ვ) სამობილიზაციო მატერიალურ ფასეულობათა მარაგის შექმნას;
ზ) თავდაცვის ღონი სძიებათა დაგეგმვას და განხორციელებას;
თ) ტერიტორიებისა და კომუნიკაციების თავდაცვითი მიზნებისათვის მომზადებას;
ი) სახელმწიფო საიდუმლოების დაცვის უზრუნველყოფას;
კ) სამხედრო მეცნიერების განვითარებას;
ლ) სახელმწიფოს თავდაცვის მიზნით საერთაშორისო თანამშრომლობას.
მუხლი 4. საქართველოს პარლამენტის უფლებამოსილებები თავდაცვის სფეროში
1. საქართველოს პარლამენტი:
ა) ამტკიცებს საქართველოს ეროვნული უსაფრთხოების კონცეფციას და განსაზღვრავს სახელმწიფო პოლიტიკას თავდაცვის სფეროში;
ბ) ამოღებულია - 31.10.2018, №3577);
გ) იღებს კანონებს თავდაცვის სფეროში;
დ) ამტკიცებს სამხედრო ფიცის ტექსტს;
ე) განიხილავს თავდაცვის ბიუჯეტს და ამტკიცებს სახელმწიფო ბიუჯეტთან ერთად;
ვ) საქართველოს მთავრობის წარდგინებით ამტკიცებს საქართველოს თავდაცვის ძალების რაოდენობას;
ზ) ახდენს სამხედრო ხასიათის საერთაშორისო ხელშეკრულებათა და შეთანხმებათა რატიფიცირებას, დენონსირებას და გაუქმებას;
თ) ახორციელებს თავდაცვის სფეროში საქართველოს თავდაცვის ძალების აღმშენებლობისა და საქართველოს კანონმდებლობის შესრულების კონტროლს.
2. საქართველოს პარლამენტის თავდაცვისა და უშიშროების კომიტეტის საპარლამენტო კონტროლის ფორმები განისაზღვრება საქართველოს კანონმდებლობით.
მუხლი 5. საქართველოს პრეზიდენტის უფლებამოსილებები თავდაცვის სფეროში
1. საქართველოს კონსტიტუციის შესაბამისად, საქართველოს პრეზიდენტი არის საქართველოს თავდაცვის ძალების უმაღლესი მთავარსარდალი.
2. საქართველოს პრეზიდენტი:
ა) ამოღებულია - 31.10.2018, №3577);
ბ) ამოღებულია - 31.10.2018, №3577);
გ) ანიჭებს სახელმწიფო ჯილდოებსა და უმაღლეს სამხედრო წოდებებს;
დ) საქართველოზე შეიარაღებული თავდასხმის ან მისი უშუალო საფრთხის შემთხვევაში საქართველოს პრემიერ-მინისტრის წარდგინებით, საქართველოს კონსტიტუციისა და „საომარი მდგომარეობის შესახებ“ საქართველოს კანონის შესაბამისად აცხადებს საომარ მდგომარეობას, სათანადო პირობების არსებობისას დებს ზავს და ამ გადაწყვეტილებებს დაუყოვნებლივ წარუდგენს საქართველოს პარლამენტს დასამტკიცებლად;
ე) მასობრივი არეულობის, ქვეყნის ტერიტორიული მთლიანობის ხელყოფის, სამხედრო გადატრიალების, შეიარაღებული ამბოხების, ტერორისტული აქტის, ბუნებრივი ან ტექნოგენური კატასტროფის ან ეპიდემიის დროს ან სხვა შემთხვევაში, როდესაც სახელმწიფო ხელისუფლების ორგანოები მოკლებული არიან კონსტიტუციურ უფლებამოსილებათა ნორმალური განხორციელების შესაძლებლობას, საქართველოს პრემიერ-მინისტრის წარდგინებით აცხადებს საგანგებო მდგომარეობას ქვეყნის მთელ ტერიტორიაზე ან მის რომელიმე ნაწილში და ამ გადაწყვეტილებას დაუყოვნებლივ წარუდგენს საქართველოს პარლამენტს დასამტკიცებლად;
ვ) საქართველოს მთავრობის წარდგინებით იღებს გადაწყვეტილებას სახელმწიფოს თავდაცვის მიზნით განსაკუთრებულ და კანონით გათვალისწინებულ შემთხვევებში ქვეყანაში სხვა სახელმწიფოს სამხედრო ძალების შემოყვანის, გამოყენებისა და გადაადგილების შესახებ. გადაწყვეტილება დაუყოვნებლივ წარედგინება საქართველოს პარლამენტს დასამტკიცებლად და ძალაში შედის საქართველოს პარლამენტის მიერ დამტკიცებისთანავე;
ზ) საქართველოს მთავრობის თანხმობით დებს საქართველოს საერთაშორისო ხელშეკრულებებს თავდაცვის სფეროში;
თ) (ამოღებულია - 06.06.2018, №2482);
თ1) (ამოღებულია - 06.06.2018, №2482) ;
ი) (ამოღებულია - 07.03.2018, №2038);
კ) (ამოღებულია - 06.06.2018, №2482) ;
ლ) ამოღებულია - 31.10.2018, №3577);
მ) ამოღებულია - 31.10.2018, №3577);
ნ) ამოღებულია - 31.10.2018, №3577);
ო) ამოღებულია - 31.10.2018, №3577);
პ) (ამოღებულია - 06.06.2018, №2482) .
მუხლი 51. საქართველოს მთავრობის უფლებამოსილება თავდაცვის ორგანიზების საკითხებში
1. საქართველოს მთავრობა:
ა) იღებს ქვეყნის თავდაცვისა და სახელმწიფო უსაფრთხოების უზრუნველსაყოფად აუცილებელ ზომებს;
ა1) საომარი მდგომარეობის ან/და საგანგებო მდგომარეობის გამოცხადების შემთხვევაში აცხადებს მობილიზაციას;
ბ) საქართველოს თავდაცვის ძალებს უზრუნველყოფს ფინანსური საშუალებებით, საბრძოლო ტექნიკითა და სხვა მატერიალურ-ტექნიკური საშუალებებით;
გ) უზრუნველყოფს სამხედრო მოსამსახურეთა სოციალური დაცვის ღონისძიებების განხორციელებას;
დ) უზრუნველყოფს სახელმწიფო საზღვრის დაცვის ღონისძიებების განხორციელებას;
დ 1) ამტკიცებს საქართველოს ეროვნული თავდაცვის მზადყოფნის გეგმას;
დ 2) ამტკიცებს თავდაცვის ძალების სამობილიზაციო გეგმას და იღებს სამართლებრივ აქტებს მობილიზაციის სფეროში;
დ3) უზრუნველყოფს აღმასრულებელი ხელისუფლების, დაწესებულებების კოორდინირებულ მოქმედებას მობილიზაციისათვის მზადყოფნისა და მობილიზაციის სფეროში;
დ4) საერთაშორისო ხელშეკრულებებიდან გამომდინარე, შესაბამისი დადგენილებით არეგულირებს საქართველოს, როგორც მასპინძელი ქვეყნის, მხარდაჭერის საკითხებს;
ე) ახორციელებს საქართველოს კონსტიტუციით, სხვა საკანონმდებლო აქტებითა და საქართველოს პრეზიდენტის ნორმატიული აქტებით თავდაცვის სფეროში მისთვის მინიჭებულ უფლებამოსილებებს.
2. შესაბამისი სამთავრობო დაწესებულებები ჩრდილოატლანტიკური ხელშეკრულების ორგანიზაციის წევრი და „პარტნიორობა მშვიდობისათვის“ პროგრამაში მონაწილე ქვეყნების შეიარაღებული ძალების წარმომადგენლების მიერ სამსახურებრივი მოვალეობის შესრულებისას საქართველოს ტერიტორიაზე მათ დაშვებას უზრუნველყოფენ საქართველოს კანონმდებლობით გათვალისწინებული წესით.
საწარმოთა, ორგანიზაციათა და დაწესებულებათა (განურჩევლად მათი დაქვემდებარებისა და საკუთრების ფორმისა), აგრეთვე საქართველოს მოქალაქეთა უფლება-მოვალეობანი თავდაცვის სფეროში განისაზღვრება საქართველოს კანონმდებლობით.
თავი III. საქართველოს თავდაცვის სამინისტრო
მუხლი 7. საქართველოს თავდაცვის სამინისტრო
1. საქართველოს თავდაცვის სამინისტრო (შემდგომ – სამინისტრო) არის საქართველოს აღმასრულებელი ხელისუფლების დაწესებულება, რომელშიც დასაქმებული არიან სამხედრო მოსამსახურეები, სამოქალაქო პირები და სპეციალური წოდების მქონე პირები.
2. სამინისტროს ხელმძღვანელობს და მართავს საქართველოს თავდაცვის მინისტრი (შემდგომ – მინისტრი). მინისტრი ანგარიშვალდებულია საქართველოს პრემიერ-მინისტრის წინაშე.
3. მინისტრი და მისი მოადგილეები არ არიან სამხედრო მოსამსახურეები.
4. სამინისტროს სტრუქტურული ერთეულები, მათი ფუნქციებიდან გამომდინარე, ერთიანდება სამინისტროს სამოქალაქო ოფისში ან საქართველოს თავდაცვის ძალებში.
5. სამინისტროს კომპეტენცია, მინისტრის უფლებამოსილება, მის მოადგილეთა რაოდენობა და მათი უფლებამოსილებანი, აგრეთვე სამინისტროს სტრუქტურული ერთეულები და მათი ძირითადი კომპეტენცია განისაზღვრება სამინისტროს დებულებით, რომელსაც ამტკიცებს საქართველოს მთავრობა.
6. სამინისტროს სამოქალაქო ოფისისა და საქართველოს თავდაცვის ძალების შემადგენლობაში შემავალი სტრუქტურული ერთეულების სტრუქტურა და უფლებამოსილებანი განისაზღვრება დებულებით, რომელსაც ნორმატიული აქტით ამტკიცებს მინისტრი.
7. მინისტრი სამინისტროს სამოქალაქო ოფისის მეშვეობით ახორციელებს სახელმწიფო თავდაცვის პოლიტიკის დაგეგმვასა და წარმართვას, აგრეთვე ახორციელებს საქართველოს თავდაცვის ძალების დემოკრატიულ კონტროლს.
8. საქართველოს თავდაცვის ძალებს და მათ შემადგენლობას, აგრეთვე სამინისტროს და მისი მმართველობის სფეროში მოქმედ საჯარო სამართლის იურიდიულ პირებს აქვთ დროშა, ემბლემა, ინსიგნია და სხვა სახელმწიფო მნიშვნელობის სიმბოლო, რომლებსაც ნორმატიული აქტით ამტკიცებს მინისტრი „სახელმწიფო მნიშვნელობის სიმბოლოების შესახებ“ საქართველოს კანონის შესაბამისად.
9. მინისტრი უფლებამოსილია ამ კანონითა და საქართველოს სხვა საკანონმდებლო და კანონქვემდებარე ნორმატიული აქტებით გათვალისწინებული საკითხების გადასაწყვეტად გამოსცეს ნორმატიული აქტები და ინდივიდუალური ადმინისტრაციულ-სამართლებრივი აქტები.
10. სამინისტროს სისტემის სამხედრო მოსამსახურეთა, სპეციალური წოდების მქონე მოსამსახურეთა და საქართველოს თავდაცვის ძალების მოსამსახურეთა შრომის ანაზღაურების ოდენობები და პირობები, სამინისტროს სისტემის მოსამსახურეთა სოციალური დაცვისა და მატერიალური უზრუნველყოფის გარანტიები, აგრეთვე საქართველოს თავდაცვის ძალებში სამსახურის დებულება განისაზღვრება მინისტრის ნორმატიული აქტით.
11. სამინისტრო ასრულებს ამ მუხლის მე-12–მე-14 პუნქტებით განსაზღვრულ ფუნქციებს.
12. სამინისტროს სამოქალაქო ოფისის ფუნქციებია:
ა) სახელმწიფო თავდაცვის პოლიტიკის შემუშავება და წარმართვა;
ბ) საქართველოს უმაღლესი საკანონმდებლო ხელისუფლებისა და საქართველოს აღმასრულებელი ხელისუფლების მიერ თავდაცვის სფეროში მიღებულ პოლიტიკურ გადაწყვეტილებათა აღსრულების უზრუნველყოფა;
გ) საქართველოს თავდაცვის ძალების განვითარებისთვის საჭირო ძირითადი პროგრამებისა და გეგმების განსაზღვრა/შემუშავება;
დ) თავდაცვის სფეროს მარეგულირებელი საქართველოს კანონმდებლობის შემუშავება;
ე) თავდაცვის სფეროში საერთაშორისო თანამშრომლობის განხორციელება;
ვ) თავდაცვის ბიუჯეტის პროექტისა და ფინანსური პროექტების შემუშავება;
ზ) საქართველოს თავდაცვის ძალების საბრძოლო მზადყოფნისთვის საჭირო შეიარაღებით, ტექნიკით, სხვა აღჭურვილობითა და მატერიალური საშუალებებით უზრუნველყოფა;
თ) თავისი კომპეტენციის ფარგლებში სამხედრო და ორმაგი დანიშნულების პროდუქციის ბრუნვასთან დაკავშირებული ლიცენზიებისა და ნებართვების საქართველოს კანონმდებლობით დადგენილი წესით გაცემა;
ი) სამინისტროს სისტემის შიდა კონტროლის განხორციელება.
13. საქართველოს თავდაცვის ძალების ფუნქციებია:
ა) საქართველოს თავდაცვის ძალების საბრძოლო და სამობილიზაციო მზადყოფნის უზრუნველყოფა;
ბ) სამხედრო სწავლებებისა და ოპერაციების დაგეგმვა და წარმართვა;
გ) ქვეყნის სახმელეთო სივრცისა და საჰაერო სივრცის, ხოლო საომარი მდგომარეობის დროს – აგრეთვე საზღვაო სივრცის დაცვა;
დ) საქართველოს კონსტიტუციით გათვალისწინებულ შემთხვევებში სპეციალური ოპერაციებისა და ანტიტერორისტული ოპერაციების ჩატარება და მათში მონაწილეობა;
ე) საერთაშორისო სამხედრო თანამშრომლობით გათვალისწინებული ვალდებულებების დაგეგმვა და შესრულება;
ვ) ლოჯისტიკური დაგეგმვისა და უზრუნველყოფის განხორციელება;
ზ) საქართველოს თავდაცვის ძალების რეზერვის სისტემის მართვა;
თ) საგანგებო სიტუაციის და საგანგებო მდგომარეობის დროს კანონით გათვალისწინებულ შემთხვევაში ხელისუფლების ორგანოების მხარდაჭერა;
ი) სამხედრო დისციპლინის დაცვის უზრუნველყოფა;
კ) სამხედრო ობიექტების დაცვა და მათი თავდაცვის უზრუნველყოფა;
ლ) სამინისტროს სისტემაში უსაფრთხოებისა და მართლწესრიგის დაცვა;
მ) სამხედრო სადაზვერვო საქმიანობის განხორციელება;
ნ) საინფორმაციო ოპერაციებში მონაწილეობა;
ო) სამინისტროს სისტემის სამედიცინო უზრუნველყოფის განხორციელება;
პ) საქართველოს თავდაცვის ძალების განვითარებისთვის აუცილებელი პროგრამებისა და გეგმების შემუშავება;
ჟ) ქვედანაყოფების დასახელებებისა და დისლოკაციის ადგილების, აგრეთვე სამხედრო ობიექტების განლაგების ადგილების განსაზღვრა, რომლებსაც ინდივიდუალური ადმინისტრაციულ-სამართლებრივი აქტით ამტკიცებს მინისტრი;
რ) საძიებო-სამაშველო ოპერაციებში მონაწილეობა;
ს) სამხედრო დანიშნულების პროდუქციის საქართველოს თავდაცვის ძალების შეიარაღებაში მიღებისა და შეიარაღებიდან მოხსნის თაობაზე წინადადებების მომზადება, რომლებსაც დადგენილი წესით, ინდივიდუალური ადმინისტრაციულ-სამართლებრივი აქტით ამტკიცებს მინისტრი;
ტ) სამხედრო ცერემონიალების გამართვის უზრუნველყოფა;
უ) ქვეყანაში წვრთნების ჩატარებაში შესაბამისი უწყებების მონაწილეობის კოორდინაცია;
ფ) საომარი მდგომარეობის დროს კიბერუსაფრთხოების უზრუნველყოფა და კიბეროპერაციების ჩატარება;
ქ) (ამოღებულია - 25.06.2020, №6497);
ღ) თავდაცვის ბიუჯეტის პროექტისა და ფინანსური პროექტების შემუშავებაში მონაწილეობა.
14. სამინისტროს სამოქალაქო ოფისი და საქართველოს თავდაცვის ძალები ახორციელებენ:
ა) ქვეყანაში შექმნილი საგანგებო სიტუაციის, საგანგებო მდგომარეობის ან/და საომარი მდგომარეობის დროს დადგენილი წესით რეაგირებას;
ბ) სახელმწიფო თავდაცვის დაგეგმვის ეროვნული დონისა და უწყებრივი დონის კონცეპტუალური და ორგანიზაციული დოკუმენტების შემუშავებას/მონაწილეობენ მათ შემუშავებაში;
გ) საკუთარი კომპეტენციის ფარგლებში ომის საშიშროებისა და სამხედრო საფრთხეების განსაზღვრას;
დ) სამხედრო განათლების სისტემის, სამხედრო კვლევისა და მეცნიერების განვითარებას;
ე) თავდაცვითი და სასწავლო ინფრასტრუქტურისა და კომუნიკაციების მოწყობასა და განვითარებას;
ვ) საბიუჯეტო ასიგნებების ფარგლებში სამინისტროს სისტემის მოსამსახურეთა და მათი ოჯახის წევრთა სამედიცინო და სოციალურ უზრუნველყოფას, აგრეთვე მათ ფსიქოლოგიურ მხარდაჭერას;
ზ) სამხედრო ქონებისა და სამხედრო პროდუქციის მართვას;
თ) სამინისტროს სისტემის ორგანიზაციულ მოწყობას, მისი ადამიანური რესურსების მართვასა და განვითარებას;
ი) საერთაშორისო ორგანიზაციებთან და უცხო ქვეყნების შესაბამის უწყებებთან თავდაცვის/სამხედრო სფეროში თანამშრომლობას;
კ) თავდაცვის მიზნებისთვის კავშირგაბმულობისა და ინფორმაციული სისტემების არსებობის უზრუნველყოფას;
ლ) საქართველოს კანონმდებლობით განსაზღვრული საგამოძიებო ქვემდებარეობის ფარგლებში დანაშაულთა გამოძიებას, ოპერატიულ-სამძებრო ღონისძიებებსა და ფარულ საგამოძიებო მოქმედებებს.
15. სამინისტრო საქართველოს პარლამენტის თავდაცვისა და უშიშროების კომიტეტს წარუდგენს ინფორმაციას განსახორციელებელი არასაიდუმლო სახელმწიფო შესყიდვის თაობაზე, თუ შესასყიდი საქონლის ან მომსახურების სავარაუდო ღირებულება აღემატება 2 000 000 (ორ მილიონ) ლარს, ხოლო შესასყიდი სამშენებლო სამუშაოს სავარაუდო ღირებულება – 4 000 000 (ოთხ მილიონ) ლარს, აგრეთვე წელიწადში არანაკლებ ერთხელ წარუდგენს მოხსენებას სახელმწიფო შესყიდვებთან დაკავშირებით განხორციელებული და მიმდინარე საქმიანობის შესახებ.
მუხლი 8. საქართველოს თავდაცვის ძალები
1. ქვეყნის დამოუკიდებლობის, სუვერენიტეტისა და ტერიტორიული მთლიანობის დასაცავად, აგრეთვე საქართველოს კონსტიტუციით გათვალისწინებულ შემთხვევებში თავდაცვასა და უსაფრთხოებასთან დაკავშირებული სხვა ამოცანებისა და საერთაშორისო ვალდებულებების შესასრულებლად საქართველოს ჰყავს თავდაცვის ძალები.
2. საქართველოს თავდაცვის ძალები არის ეროვნული თავდაცვის სისტემის პოლიტიკურად ნეიტრალური და შეიარაღებული სამხედრო ინსტიტუტი, რომელიც საქართველოს კონსტიტუციით მინიჭებული უფლებამოსილების ფარგლებში ახორციელებს აუცილებელ და პროპორციულ სამხედრო და სხვა სახის ღონისძიებებს.
3. საქართველოს თავდაცვის ძალების საერთო ხელმძღვანელობას ახორციელებს მინისტრი.
4. საქართველოს თავდაცვის ძალებს ჰყავს მეთაური, რომელიც ასრულებს ამ მუხლის მე-5 პუნქტით განსაზღვრულ ფუნქციებს.
5. საქართველოს თავდაცვის ძალების მეთაური:
ა) ახორციელებს საქართველოს თავდაცვის ძალების სამხედრო მართვას;
ბ) პასუხისმგებელია საქართველოს თავდაცვის ძალების საბრძოლო და სამობილიზაციო მზადყოფნისათვის, განვითარებისათვის და მათთვის დაკისრებული ამოცანების შესრულებისათვის;
გ) საომარი მდგომარეობის დროს ხელმძღვანელობს საქართველოს თავდაცვის ძალების ოპერატიულ მართვას და საბრძოლო მოქმედებებს;
დ) საბრძოლო ამოცანების შესასრულებლად განსაზღვრავს გაერთიანებული ძალების შემადგენლობას, სტრუქტურას, ფუნქციებს და მათი ხელმძღვანელობის წესს. გაერთიანებული ძალები აერთიანებს ერთზე მეტი უწყების კუთვნილი ძალებისგან შემდგარ რამდენიმე ოპერატიულ დაჯგუფებას, რომლებიც მოქმედებენ გაერთიანებული ძალების მეთაურობის დაქვემდებარებაში;
ე) ამოცანებიდან გამომდინარე, ქმნის ოპერატიულ დაჯგუფებას (ოპერატიული დონის ამოცანის შესასრულებლად შექმნილი დროებითი სამხედრო სტრუქტურა, რომელიც შეიძლება აერთიანებდეს რამდენიმე ტაქტიკურ დაჯგუფებას/ქვედანაყოფს) და ტაქტიკურ დაჯგუფებას (ტაქტიკური დონის ამოცანის შესასრულებლად შექმნილი დროებითი სამხედრო სტრუქტურა, რომელიც შეიძლება აერთიანებდეს რამდენიმე სამხედრო ქვედანაყოფს), განსაზღვრავს მათი ხელმძღვანელობის წესს;
ვ) ამტკიცებს საქართველოს თავდაცვის ძალების ძირითადი ღონისძიებების განხორციელების გეგმებს;
ზ) უზრუნველყოფს შეიარაღების, სამხედრო ტექნიკისა და სხვა მატერიალური საშუალებების საქართველოს თავდაცვის ძალების ქვედანაყოფებისთვის განაწილებას;
თ) ამტკიცებს საქართველოს თავდაცვის ძალების სტანდარტულ სამოქმედო პროცედურებს;
ი) ამტკიცებს სამინისტროს სისტემაში მომზადებულ სამხედრო და ორმაგი დანიშნულების პროდუქციის (ქონების) გამოყენების სახელმძღვანელოებს;
კ) ამტკიცებს წვრთნებისა და სწავლებების დროს დასაცავ უსაფრთხოების ნორმებს;
ლ) შეიმუშავებს სამხედრო-სააღრიცხვო სპეციალობების მიხედვით სამხედრო თანამდებობათა ნუსხას, რომელსაც ინდივიდუალური ადმინისტრაციულ-სამართლებრივი აქტით ამტკიცებს მინისტრი;
მ) შეიმუშავებს სამხედრო მოსამსახურის კმაყოფაზე აყვანისა და კმაყოფიდან მოხსნის პროცედურებს, რომლებსაც ინდივიდუალური ადმინისტრაციულ-სამართლებრივი აქტით ამტკიცებს მინისტრი;
ნ) საქართველოს კანონმდებლობით მინიჭებული უფლებამოსილების ფარგლებში გამოსცემს ინდივიდუალურ ადმინისტრაციულ-სამართლებრივ აქტებს;
ო) ახორციელებს სამართლებრივი აქტებით გათვალისწინებულ სხვა უფლებამოსილებებს.
6. საქართველოს თავდაცვის ძალების მეთაურს საქართველოს მთავრობის წარდგინებით თანამდებობაზე ნიშნავს და თანამდებობიდან ათავისუფლებს საქართველოს პრეზიდენტი.
7. საქართველოს თავდაცვის ძალების მეთაურის კანდიდატურას საქართველოს მთავრობას წარუდგენს მინისტრი. საქართველოს თავდაცვის ძალების მეთაურობის კანდიდატს უნდა ჰქონდეს უმაღლესი სამხედრო წოდება და უმაღლესი სამხედრო განათლება.
8. საქართველოს თავდაცვის ძალების მეთაური ანგარიშვალდებულია მინისტრის, საქართველოს პრემიერ-მინისტრისა და საქართველოს პრეზიდენტის წინაშე.
9. საქართველოს თავდაცვის ძალების მეთაურს ეკისრება საერთო პასუხისმგებლობა საქართველოს თავდაცვის ძალებისთვის განსაზღვრული ფუნქციების შესრულებისთვის.
10. საქართველოს თავდაცვის ძალების მეთაურის დროებით არყოფნის შემთხვევაში მის მოვალეობას ასრულებს საქართველოს თავდაცვის ძალების მეთაურის პირველი მოადგილე ან საქართველოს თავდაცვის ძალების მეთაურის გადაწყვეტილებით განსაზღვრული მისი რომელიმე მოადგილე.
11. საქართველოს თავდაცვის ძალების მეთაურის ერთ-ერთი მოადგილე იმავდროულად შეიძლება ხელმძღვანელობდეს გენერალურ შტაბს.
12. საქართველოს თავდაცვის ძალების კომპეტენცია, საქართველოს თავდაცვის ძალების მეთაურის უფლებამოსილება, მის მოადგილეთა რაოდენობა და მათი უფლებამოსილებანი, აგრეთვე საქართველოს თავდაცვის ძალების შემადგენლობაში შემავალი სტრუქტურული ერთეულები და მათი ძირითადი კომპეტენცია განისაზღვრება სამინისტროს დებულებით.
13. საქართველოს თავდაცვის ძალების შექმნასა და აღმშენებლობასთან დაკავშირებული მნიშვნელოვანი თარიღების აღსანიშნავად მინისტრის ინდივიდუალური ადმინისტრაციულ-სამართლებრივი აქტით წესდება ღირსშესანიშნავი დღეები.
მუხლი 9. საქართველოს თავდაცვის ძალების სახეობანი და შემადგენლობა
1. საქართველოს თავდაცვის ძალების სახეობებია: სახმელეთო ძალები, საჰაერო ძალები, ეროვნული გვარდია, სპეციალური ოპერაციების ძალები.
2. საქართველოს თავდაცვის ძალების შემადგენლობაში შედის სამინისტროს შემდეგი სტრუქტურული ერთეულები:
ა) გენერალური შტაბი. მისი ძირითადი დანიშნულებაა საქართველოს თავდაცვის ძალების მეთაურისთვის საქართველოს თავდაცვის ძალების მიერ ფუნქციების შესრულებაში ხელის შეწყობა;
ბ) აღმოსავლეთის სარდლობა. მისი ძირითადი დანიშნულებაა თავდაცვის გეგმით განსაზღვრული ოპერაციის რაიონში მისდამი დაქვემდებარებული ქვედანაყოფების მართვა და დასახული ამოცანების შესრულება;
გ) დასავლეთის სარდლობა. მისი ძირითადი დანიშნულებაა თავდაცვის გეგმით განსაზღვრული ოპერაციის რაიონში მისდამი დაქვემდებარებული ქვედანაყოფების მართვა და დასახული ამოცანების შესრულება;
დ) ავიაციისა და საჰაერო თავდაცვის სარდლობა. მისი ძირითადი დანიშნულებაა საქართველოს თავდაცვის ძალების ქვედანაყოფების საავიაციო მხარდაჭერის განხორციელება, აგრეთვე ქვეყნის საჰაერო სივრცის დაცვა;
ე) სპეციალური ოპერაციების ძალები. მათი ძირითადი დანიშნულებაა სპეციალური ოპერაციების ჩატარება, აგრეთვე საქართველოს თავდაცვის ძალების ქვედანაყოფების მხარდაჭერა;
ვ) წვრთნებისა და სამხედრო განათლების სარდლობა. მისი ძირითადი დანიშნულებაა საქართველოს თავდაცვის ძალების პერსონალის მიერ სამხედრო პროფესიული განათლების მიღების უზრუნველყოფა, ქვედანაყოფების წვრთნა და შეფასება, აგრეთვე საქართველოს თავდაცვის ძალების სამხედრო დოქტრინებით უზრუნველყოფა;
ზ) ჯარების ლოჯისტიკური უზრუნველყოფის სარდლობა. მისი ძირითადი დანიშნულებაა საქართველოს თავდაცვის ძალების ლოჯისტიკური მხარდაჭერის განხორციელება;
თ) ეროვნული გვარდია. მისი ძირითადი დანიშნულებაა ტერიტორიული რეზერვისა და სამობილიზაციო რეზერვის მართვა;
ი) სამხედრო პოლიცია. მისი ძირითადი დანიშნულებაა საქართველოს კანონმდებლობით განსაზღვრული საგამოძიებო ქვემდებარეობის ფარგლებში დანაშაულთა გამოძიება, ოპერატიულ-სამძებრო ღონისძიებებისა და ფარული საგამოძიებო მოქმედებების განხორციელება, საქართველოს თავდაცვის ძალებში მართლწესრიგისა და თავდაცვის ობიექტების დაცვის, აგრეთვე საქართველოს თავდაცვის ძალების გადაადგილების უსაფრთხოების უზრუნველყოფა;
კ) სამხედრო დაზვერვის დეპარტამენტი. მისი ძირითადი დანიშნულებაა სამხედრო სადაზვერვო საქმიანობის განხორციელება.
3. საომარი მდგომარეობის დროს საქართველოს თავდაცვის ძალების შემადგენლობაში შედის აგრეთვე შემდეგი ერთეულები:
ა) საქართველოს შინაგან საქმეთა სამინისტროს:
ა.ა) სახელმწიფო საქვეუწყებო დაწესებულება – საქართველოს სასაზღვრო პოლიცია;
ა.ბ) განსაკუთრებულ დავალებათა დეპარტამენტი;
ა.გ) სტრატეგიული მილსადენების დაცვის დეპარტამენტი;
ა.დ) ობიექტების დაცვის დეპარტამენტი;
ბ) საქართველოს სახელმწიფო უსაფრთხოების სამსახურის სპეციალური ოპერაციების დეპარტამენტი;
გ) სამინისტროს მმართველობის სფეროში მოქმედი საჯარო სამართლის იურიდიული პირები:
გ.ა) დავით აღმაშენებლის სახელობის საქართველოს ეროვნული თავდაცვის აკადემია;
გ.ბ) გიორგი აბრამიშვილის სახელობის საქართველოს თავდაცვის სამინისტროს სამხედრო ჰოსპიტალი;
გ.გ) კიბერუსაფრთხოების ბიურო;
დ) საქართველოს იუსტიციის სამინისტროს მმართველობის სფეროში მოქმედი საჯარო სამართლის იურიდიული პირი – ციფრული მმართველობის სააგენტო.
4. ამ მუხლის მე-2 პუნქტით გათვალისწინებული სტრუქტურული ერთეულების სტრუქტურა და უფლებამოსილებანი განისაზღვრება შესაბამისი დებულებით, რომელსაც ნორმატიული აქტით ამტკიცებს მინისტრი.
5. საომარი მდგომარეობის დროს, საქართველოს თავდაცვის ძალების მეთაურის გადაწყვეტილებით, გენერალური შტაბი გადადის წინასწარ განსაზღვრულ ახალ საშტატო სტრუქტურაზე, რომელშიც შეიძლება შედიოდნენ ამ მუხლის მე-2 პუნქტით გათვალისწინებული სტრუქტურული ერთეულების, მე-3 პუნქტით გათვალისწინებული ერთეულებისა და საქართველოს პრეზიდენტის დეკრეტით განსაზღვრული საქართველოს თავდაცვის ძალებში გაერთიანებული სახელმწიფო და საზოგადოებრივი უსაფრთხოების დაცვაზე პასუხისმგებელი ორგანოების წარმომადგენლები. ახალი საშტატო სტრუქტურით გენერალური შტაბი მოქმედებს საომარი მდგომარეობის დასრულებამდე.
თავი III1. გარდამავალი დებულებანი
მუხლი 91. გარდამავალი დებულებანი
1. 2009 წლის 1 თებერვლამდე საქართველოს შეიარაღებული ძალების სამხედრო-საზღვაო ძალების ქვედანაყოფები, მათ ბალანსზე რიცხული საქართველოს თავდაცვის სამინისტროს მიერ განსაზღვრული შეიარაღება და მატერიალურ-ტექნიკური ბაზა გადაეცეს საქართველოს შინაგან საქმეთა სამინისტროს საქვეუწყებო დაწესებულებას – საქართველოს სასაზღვრო პოლიციას.
2. საქართველოს შეიარაღებული ძალების სამხედრო-საზღვაო ძალების ფინანსური ვალდებულებები არ გადაეცემა საქართველოს შინაგან საქმეთა სამინისტროს საქვეუწყებო დაწესებულებას – საქართველოს სასაზღვრო პოლიციას.
3. საქართველოს თავდაცვის ძალები არის საქართველოს სამხედრო ძალებისა და საქართველოს შეიარაღებული ძალების უფლებამონაცვლე.
ეს კანონი ამოქმედდეს გამოქვეყნებისთანავე.
მუხლი 11. ნორმატიული აქტი, რომელიც ძალას კარგავს ამ კანონის ამოქმედებასთან დაკავშირებით
ამ კანონის ამოქმედებისთანავე ძალადაკარგულად ჩაითვალოს „საქართველოს რესპუბლიკის თავდაცვის შესახებ“ საქართველოს რესპუბლიკის 1992 წლის 22 დეკემბრის კანონი (საქართველოს პარლამენტის უწყებები, 1992 წ., №2, მუხ. 94).
საქართველოს პრეზიდენტიედუარდ შევარდნაძე.
თბილისი,
1997 წლის 31 ოქტომბერი.
№1030–Iს
LAW OF GEORGIA
ON THE DEFENCE OF GEORGIA
Chapter I – General Provisions
Article 1 – Scope of the Law
This Law determines the basis and organisation of the defence of Georgia, rights and obligations of state authorities, enterprises, institutions, organisations, officials and citizens in the field of defence.
Article 2 – Basis of defence
1. The defence of Georgia is a complex of political, economic, military, social, legal and other activities that provide protection of the State, the citizens, the territory and the sovereignty of Georgia from armed attacks.
2. The defence of Georgia is a constituent part of and one of the most significant functions of the national security of Georgia.
3. The defence is organised according to the Constitution of Georgia, other legislative and subordinate normative acts of Georgia, the National Security Concept of Georgia, the Threat Assessment Document of Georgia and the National Military Strategy of Georgia.
Law of Georgia No 803 of 10 July 2013 – website, 29.7.2013
Article 3 – Organisation of defence
The defence includes:
a) legal regulation of defence;
b) prediction and assessment of the threat of war;
c) development, training and operational readiness of the Defence Forces of Georgia;
d) production and improvement of weapons and military equipment;
e) readiness for mobilisation of the economy, state government and municipality bodies, enterprises, organisations and citizens of the country;
f) creation of mobilisation reserves of material assets;
g) planning and implementation of defence activities;
h) preparation of territories and communications for defence purposes;
i) protection of state secrets;
j) development of military science;
k) international cooperation for state defence.
Law of Georgia No 3651 of 10 November 2006 – LHG I, No 44, 27.11.2006, Art., 299
Law of Georgia No 3577 of 31October 2018 – website, 21.11.2018
Law of Georgia No 6990 of 15 July 2020 – website, 28.7.2020
Chapter II – Powers and Obligations of Higher State Authorities, Enterprises, Institutions, Organisations and Citizens of Georgia in the Field of Defence
Article 4 – Powers of the Parliament of Georgia in the field of defence
1. The Parliament of Georgia shall:
a) approve the National Security Concept of Georgia and define the state policy of defence;
b) (deleted – 31.10.2018, No 3577);
c) adopt laws in the field of defence;
d) approve the text of the military oath;
e) review and approve the defence budget together with the State Budget;
f) approve the number of Defence Forces of Georgia upon the recommendation of the Government of Georgia;
g) ratify, denounce and annul international military agreements and treaties;
h) control development of the Defence Forces of Georgia and compliance with the legislation of Georgia in the field of defence.
2. The forms of the parliamentary control of the Defence and Security Committee of the Parliament of Georgia shall be determined by the legislation of Georgia.
Law of Georgia No 803 of 10 July 2013 – website, 29.7.2013
Law of Georgia No 2038 of 7 March 2018 – website, 26.3.2018
Law of Georgia No 3577 of 31October 2018 – website, 21.11.2018
Article 5 – Powers of the President of Georgia in the field of defence
1. The President of Georgia is the Commander-in-Chief of the Defence Forces of Georgia under the Constitution of Georgia.
2. The President of Georgia shall:
a) (deleted – 31.10.2018, No 3577);
b) (deleted – 31.10.2018, N3o 577);
c) grant state awards and higher military ranks;
d) during armed attacks against Georgia or the direct threat thereof, upon the recommendation of the Prime Minister of Georgia, and in accordance with the Constitution of Georgia and the Law of Georgia on Martial Law, declare martial law, make peace under appropriate conditions and immediately submit these decisions to the Parliament of Georgia for approval;
e) upon the recommendation of the Prime Minister of Georgia, declare states of emergency in the whole territory of the country or in certain parts of it and submit the decision to the Parliament of Georgia for approval during hostilities or mass disorders, violation of the territorial integrity of the country, military coups and armed uprisings, terrorist acts, natural or man-made catastrophes and epidemics or in any other case when state authorities cannot normally exercise their constitutional powers;
f) upon the recommendation of the Government of Georgia, make a decision on entry, use and deployment of military forces of another state in the country for state defence in special cases and in the cases determined by law. The decision shall immediately be submitted to the Parliament of Georgia for approval and shall enter into force upon its approval by the Parliament of Georgia;
g) conclude international agreements and treaties of Georgia in the field of defence, upon the approval of the Government of Georgia;
h) (deleted – 6.6.2018, No 2482);
h1) (deleted – 6.6.2018, No 2482);
i) (deleted – 7.3.2018, No 2038);
j) (deleted – 6.6.2018, No 2482);
k) (deleted – 31.10.2018, No 3577);
l) (deleted – 31.10.2018, No 3577);
m) (deleted – 31.10.2018, No 3577);
n) (deleted – 31.10.2018, No 3577);
o) (deleted – 6.6.2018, No 2482).
Law of Georgia No 4119 of 17 December 2010 – LHG I, No 75, 27.12.2010, Art., 475
Law of Georgia No 803 of 10 July 2013 – website, 29.7.2013
Law of Georgia No 2038 of 7 March 2018 – website, 26.3.2018
Law of Georgia No 2482 of 6June 2018 – website, 15.6.2018
Law of Georgia No 3577 of 31October 2018 – website, 21.11.2018
Article 51 – Powers of the Government of Georgia in defence organisation
1. The Government of Georgia shall:
a) take necessary measures to ensure the defence and national security of the country;
a1) declare mobilisation in the case of declaring martial war and/or emergency situation;
b) provide the Defence Forces of Georgia with financial resources, military equipment and other material-technical means;
c) provide military personnel with social security measures;
d) take measures to protect the state borders;
d1) approve the National Plan for Readiness for Defence of Georgia;
d2) approve the mobilisation plan of the Defence Forces and adopt legal acts in the field of mobilisation;
d3) ensure the coordinated action by executive authorities, institutions, in the field of preparedness for mobilisation and the mobilisation;
d4) regulate, by the relevant ordinance, the matters related to the support of Georgia, as a host country, in accordance with the international agreements.
2. Appropriate governmental institutions shall allow members of North Atlantic Treaty Organisation (NATO) and representatives of the armed forces of the countries participating in the Partnership for Peace program to enter the territory of Georgia while performing their official duties according to the legislation of Georgia.
Law of Georgia No 643 of 9 December 2004 – LHG I, No 38, 24.12.2004, Art., 179
Law of Georgia No 3431 of 30 June 2006 – LHG I, No 27, 17.7.2006, Art., 227
Law of Georgia No 2038 of 7 March 2018 – website, 26.3.2018
Law of Georgia No 2482 of 6 June 2018 – website, 15.6.2018
Law of Georgia No 3577 of 31October 2018 – website, 21.11.2018
Article 6 – Rights and obligations of enterprises, institutions, organisations and citizens of Georgia in the defence
Rights and obligations of enterprises, organisations and institutions in the field of defence (irrespective of their subordination and form of ownership), as well as of the citizens of Georgia shall be determined by the legislation of Georgia.
Chapter III – Ministry of Defence of Georgia
Law of Georgia No 3577 of 31October 2018 – website, 21.11.2018
Article 7 – Ministry of Defence of Georgia
1. The Ministry of Defence of Georgia (‘the Ministry’) is an institution of the executive government of Georgia that employs military service personnel, civilians, and persons with special rank.
2. The Ministry shall be headed and managed by the Minister of Defence of Georgia (‘the Minister’). The Minister shall be accountable before the Prime Minister of Georgia.
3. The Minister and his/her deputies shall not be military service personnel.
4. The Structural units of the Ministry, depending on their functions, shall be integrated into the Civil Office of the Ministry or the Defence Forces of Georgia.
5. The competence of the Ministry, the powers of the Minister, the number of his/her deputies and their powers, as well as the structural units of the Ministry and their core competence shall be determined by the regulations of the Ministry, which shall be approved by the Government of Georgia.
6. The structure and powers of the civil office of the Ministry and of the structural units within Defence Forces of Georgia shall be determined by a regulation approved by the Minister with a normative act.
7. The Minister, through the civil office of the Ministry, shall carry out the planning and implementation of the state defence policy, as well as the democratic control of the Defence Forces of Georgia.
8. The Defence Forces of Georgia and their composition, as well as legal entities under public law in the system of the Ministry and under its governance, shall have appropriate flags, emblems, insignia and other symbols of state significance that shall be approved by the Minister with a normative act in accordance with the Law of Georgia on Symbols of State Significance.
9. The Minister shall be authorised to issue normative acts and individual administrative-legal acts to resolve the matters provided for by this Law and other legislative and subordinate normative acts of Georgia.
10. Amount and conditions for remuneration of military service personnel of the Ministry, servants with special ranks and employees of the Defence Forces of Georgia, social protection and logistical guarantees, as well as the regulation of the Defence Forces of Georgia shall be determined by the normative act of the Minister.
11. The Ministry shall perform the functions set forth in paragraphs 12 to 14 of this article.
12. The functions of the civil office of the Ministry shall be to:
a) develop and conduct state defence policy;
b) ensure the enforcement of political decisions made in the defence field by the highest legislative authorities of Georgia and the executive authorities of Georgia;
c) define/develop key programs and plans needed for the development of the Defence Forces of Georgia;
d) develop legislation of Georgia regulating defence sector;
e) implement international cooperation in the field of defence;
f) develop a draft budget of defence and financial projects;
g)provision of armament, technique, other equipment and logistics necessary for the readiness of combat of the Defence Forces of Georgia;
h) issue licences and permits related to the circulation of military and dual-use products within the scope of its competence in accordance with the legislation of Georgia;
i) carry out internal control of the system of the Ministry.
13. Functions of the Defence Forces of Georgia shall be to:
a) ensure combat and mobilisation readiness of the defence forces of Georgia;
b) plan and conduct military training and operations;
c) protect the land and airspace of the country and, in the case of war, also the maritime space;
d) conduct and participate in special operations and anti-terrorism operations in the cases provided for by the Constitution of Georgia;
e) planning and execute commitments under international military cooperation;
f) ensure logistics planning and provision;
g) manage the reserve system of the Defence forces of Georgia;
h) support government authorities in the cases of emergency and state of emergency;
i) ensure the protection of military discipline;
j) protect military facilities and ensure their defence;
k) ensure security and rule of law in the system of the Ministry;
l) carry out military intelligence activities;
m) participate in informational operations;
n) carry out medical provision of the system of the Ministry;
o) develop programmes and plans necessary for the development of the Defence Forces of Georgia;
p) determine the names and locations of units, as well as the locations of military facilities, which are approved by the Minister under an individual administrative-legal act;
q) participate in search and rescue operations;
r) prepare proposals on the admission and removal of military products from the Defence Forces of Georgia that shall be approved by the Minister in due manner in accordance with the individual administrative-legal act;
s) ensure the holding of military ceremonies;
t) coordinate the participation of relevant agencies in conducting military training exercises in the country;
u) ensure cyber security and the conduct of cyber operations during martial law;
v) (deleted – 25.6.2020, No 6497);
w) participate in the drafting of the defence budget and financial projects.
14. The civil office of the Ministry and the Defence Forces of Georgia shall:
a) respond to emergencies, state of emergencies and/or martial law in the country;
b) develop/participate in the development of conceptual and organisational documents on the national level of defence planning and on the departmental level;
c) determine the dangers of war and military threats within their competence;
d) develop military education system, military research and science;
e) arrange and develop defence and training infrastructure and communications;
f) provide medical and social support to employees of the Ministry system and their family members within the budget allocations, as well as their psychological support;
g) manage military property and military products;
h) arrange organisational structure of the Ministry system, manage and develop its human resources;
i) cooperate with international organisations and relevant agencies of foreign countries in defence / military fields;
j) ensure the existence of communications and information systems for defence purposes;
k) ensure the investigation of crimes, the taking of operative-investigative measures and covert investigation actions within the investigative jurisdiction as determined by the legislation of Georgia.
15. The Ministry shall submit to the Defence and Security Committee of the Parliament of Georgia the information on non-classified public procurement to be carried out, if the estimated value of the goods or services to be purchased exceeds GEL 2 000 000 (two million) and the estimated value of the construction work to be purchased exceeds GEL 4 000 000 (four million);also the Ministry shall submit, at least once a year, a report on completed and current activities in relation to the public procurement.
Law of Georgia No 3577 of 31October 2018 – website, 21.11.2018
Law of Georgia No 4316 of 22 February 2019 – website, 7.3.2019
Law of Georgia No 6497 of 25 June 2020 – website, 2.7.2020
Article 8 – Defence Forces of Georgia
1. Georgia shall have Defence Forces to safeguard the independence, sovereignty and territorial integrity of the country, as well as for the completion of other assignments related to defence and security in the cases provided for by the Constitution of Georgia, and for the fulfilment of international commitments.
2. The Defence Forces of Georgia is a politically neutral and armed military institution of the national defence system, which implements necessary and proportionate military and other measures within the powers conferred by the Constitution of Georgia.
3. The overall leadership of the Defence Forces of Georgia shall be implemented by the Minister.
4. The Defence Forces of Georgia shall have a Commander performing the functions specified in paragraph 5 of this article.
5. The Commander of the Defence Forces of Georgia shall:
a) carry out military management of the Defence Forces of Georgia;
b) be responsible for the combat and mobilisation readiness, development and performance of tasks assigned to the Defence Forces of Georgia;
c) conduct operational management and combat operations of the Defence Forces of Georgia during martial war;
d) determine the composition, structure, functions and manner of command of the joint forces to perform combat tasks. The joint forces shall unite several operational groups consisting of forces belonging to more than one agency operating under the commandment of the joint forces;
e) create, depending on the objectives, an operational group (a temporary military structure for completing operational-level tasks, which may include some tactical groups/sub-divisions) and a tactical group (a temporary military structure for completing tactical-level tasks, which may include several military sub-divisions), and define the rules for their management;
f) approve plan to implement major activities of the Defence Forces of Georgia;
g) ensure distribution of armament, military equipment and other material to the sub-divisions of the Defence Forces of Georgia;
h)approve standard operating procedures of the Defence Forces of Georgia;
i) approve the guidelines for the use of military and dual-use products (property) prepared in the Ministry system;
j) approve safety standards to be complied with during military training exercises and trainings;
k) develop a list of military positions according to military-accounting specialties which shall be approved by the Minister through an individual administrative-legal act;
l) develop procedures for attachment for administration and deprivation of an allowance for military servants, which shall be approved by the Minister through an individual administrative-legal act;
m) issues individual administrative-legal acts within the authority granted by the legislation of Georgia;
n) exercises other powers provided for by legal acts.
6. The Commander of the Defence Forces of Georgia shall be appointed to and dismissed from the position by the President of Georgia upon the recommendation of the Government of Georgia.
7. The Minister shall nominate the candidacy of the commander of the Defence Forces of Georgia to the Government of Georgia. The candidate for the commander of the Defence Forces of Georgia shall have higher military rank and higher military education
8. The commander of the Defence Forces of Georgia shall be accountable to the Minister, the Prime Minister and the President of Georgia.
9. The commander of the Defence Forces of Georgia shall bear overall responsibility for the functions assigned to the Defence Forces of Georgia.
10. In the case of temporary absence of the commander of the Defence Forces of Georgia, his/her duties shall be performed by the first deputy commander of the Defence Forces of Georgia or any of his deputies designated by the decision of the commander of the Defence Forces of Georgia.
11. One of the deputy commanders of the Defence Forces of Georgia may also head the General Staff at the same time.
12. The competence of the Defence Forces of Georgia, the competence of the commander of the Defence forces of Georgia, the number of his/her deputies and their powers, as well as the structural units within the Defence Forces of Georgia and their basic competence shall be determined by the regulations of the Ministry.
13. For the celebration of commemorative days related to the establishment and development of the Defence Forces of Georgia, the commemorative days shall be established through an individual administrative – legal act of the Minister.
Law of Georgia No 3577 of 31October 2018 – website, 21.11.2018
Article 9 – Types and composition of the Defence Forces of Georgia
1. Types of the Defence Forces of Georgia shall be: land forces, air forces, national guard, and special operations forces.
2. The Defence Forces of Georgia shall comprise the following structural units of the Ministry:
a) the general staff. Its main purpose shall be to assist the commander of the Defence Forces of Georgia in fulfilling the functions of the Defence Forces of Georgia;
b) eastern defence command. Its main purpose shall be to manage the subordinate sub-divisions in the operation area specified in the defence plan and to perform the set assignments;
c) western defence command. Its main purpose shall be to manage the subordinate sub-divisions in the operation area specified in the defence plan and to perform the set assignments.
d) aviation and air defence command. Its main purpose shall be to provide aviation support to the sub-divisions of the Defence Forces of Georgia units as well as to protect the airspace of the country;
e) special operations forces. Their main purpose shall be to carry out special operations as well as to support the sub-divisions of the Defence Forces of Georgia;
f) command of military training exercises and military Education. Its main purpose shall be to provide the personnel of the Defence Forces of Georgia with military professional education, training exercises and assessment of sub-divisions, as well as to provide the Defence Forces of Georgia with the military doctrines;
g) logistics provision command of troops. Its main purpose shall be to provide logistical support to the Defence Forces of Georgia;
h) the national guard. Its main purpose shall be to manage the territorial reserve and the mobilisation reserve;
i) military police. Its main purpose shall be to investigate crimes under the investigative jurisdiction provided for by the legislation of Georgia, and to carry out operative-search activities and covert investigative actions, and to ensure lawfulness in the Defence Forces of Georgia and the protection of the defence facilities, as well as the safe movement of the Defence Forces of Georgia;
j) military intelligence department. Its main purpose shall be to carry out military intelligence activities.
3. The following units shall also be included in the Defence Forces of Georgia during martial law:
a) from the Ministry of Internal Affairs:
a.a) the state sub-agency called the Border Police of Georgia;
a.b) Special Tasks Department;
a.c) Strategic Pipelines Protection Department;
a.d) Facilities Protection Department;
b) Special Operations Department of the State Security Service of Georgia;
c) legal entities under public law within the system of the Ministry:
c.a) David Aghmashenebeli National Defence Academy of Georgia;
c.b) Giorgi Abramishvili Military Hospital of the Ministry of Defence of Georgia;
c.c) Cyber Security Bureau;
d) legal entity under public law called the Digital Governance Agency under the Ministry of Justice of Georgia.
4. The structure and powers of the structural units referred to in paragraph 2 of this article shall be determined by the relevant regulation to be approved by the Minister through a normative act.
5. During martial law, upon the decision of the commander of the Defence Forces of Georgia, the General Staff shall be transferred to the pre-determined new staff structure, which may include the representatives of the structural units under paragraph 2 of this article, units under paragraph 3 of this article, and the representatives of the bodies integrated in the Defence Forces of Georgia under the decree of the President of Georgia that are responsible for ensuring the state security and the safety of public.
Law of Georgia No 1127 of 26 October 2001 – LHG I, No 33, 10.11.2001, Art., 133
Law of Georgia No 643 of 9 December 2004 – LHG I, No 38, 24.12.2004, Art., 179
Law of Georgia No 3149 of 25 May 2006 – LHG I, No 19, 1.6.2006, Art., 137
Law of Georgia No 4193 of 27December 2006 – LHG I, No 49, 29.12.2006, Art., 366
Law of Georgia No 4747 of 11May 2007 – LHG I, No 18, 22.5.2007, Art., 161
Law of Georgia No 721 of 12June 2013 – website, 3.7.2013
Law of Georgia No 803 of 10July 2013 – website, 29.7.2013
Law of Georgia No 1832 of 22December 2017 – website, 29.12.2017
Law of Georgia No 2038 of 7March 2018 – website, 26.3.2018
Law of Georgia No 3577 of 31 October 2018 – website, 21.11.2018
Law of Georgia No 6304 of 12 June 2020 – website, 26.6.2020
Article 9 – Administration and management of the military forces of Georgia
1. The Ministry of Defence of Georgia is a state management body of the Georgian Armed Forces and shall be responsible for training and developing Armed Forces and for implementing defence missions assigned to the Armed Forces.
2. The Minister of Defence of Georgia shall be responsible for administration and management of the Ministry of Defence of Georgia. The Minister is a state-political official who shall ensure performance of duties assigned to the Ministry under the third paragraph of this article through the Civil Office of the Ministry in a manner provided by the legislation of Georgia.
3. The duties of the Civil Office of the Ministry of Defence of Georgia shall be:
a) generally managing the Georgian Armed Forces in order to implement policies adopted by the Parliament of Georgia for protecting the sovereignty and territorial integrity of the country;
b) administering the defence policy of Georgia and participating in the development of the National Security Concept of Georgia;
c) participating in the development of legislation regulating the field of defence and monitoring strict adherence to it;
d) implementing political governance of the Georgian Armed Forces;
e) working out programmes and plans necessary for the readiness, development and improvement of the Georgian Armed Forces to ensure the defence capability of the country;
f) determining short-term and long-term foreign threats to the country and developing appropriate response plans by the Georgian Armed Forces;
g) developing material-financial projects necessary for ensuring readiness of the Georgian Armed Forces;
h) monitoring targeted spending and use of the defence budget and its material assets;
i) developing defence policy plans and controlling their implementation;
j) taking appropriate measures to provide the military equipment necessary for improvement of the fighting capabilities of the Armed Forces and to provide their trainings;
k) drawing up plans for developing defence infrastructure and communications of the country;
l) developing and implementing Military-Political Educational and Human Resources Policy programmes for accomplishing the defence policy of the country;
m) drawing up plans for international military-political cooperation and preparing draft international military agreements and treaties;
n) determining the intelligence policy of the Ministry and implementing its civil control;
o) developing types of service in the military forces by military personnel and controlling their service as determined by the legislation of Georgia;
p) defining the policy of establishing the Military Reserve Forces;
q) facilitating cooperation between the Armed Forces and the public in order to consolidate civil-military relations;
r) developing a system of medical care and social security measures for military personnel and their families;
s) facilitating establishment and development of preventive health centres for military personnel;
t) ensuring defence resource management.
31. The Ministry of Defence of Georgia shall submit to the Defence and Security Committee of the Parliament of Georgia information on unclassified state procurement to be performed, if the possible cost of goods or services to be procured exceeds GEL 2 000 000 (two million), and the possible cost of construction works to be procured exceeds GEL 4 000 000 (four million); also at least once a year the Ministry shall submit to the Committee a report on completed and ongoing operations related to state procurement.
4. The General Staff of Georgian Armed Forces ('the General Staff') is a structural subunit of the Ministry of Defence of Georgia which performs operational management of Georgian Armed Forces.
5. Regulations of the General Staff shall be approved by the Government of Georgia.
6. The General Staff shall be managed by the Head of the General Staff who is a senior military advisor to the President of Georgia – the Commander-in-Chief of the Georgian Military Forces, and shall be responsible for implementation of the functions assigned to the General Staff under the paragraph 7 of this article.
7. The General Staff shall:
a) ensure military training and development of the Georgian Armed Forces and performance of their tasks;
b) ensure operational and mobilisation readiness of the Georgian Armed Forces;
c) manage military forces during periods of martial law;
d) ensure the development of a management system of the Georgian Armed Forces;
e) ensure the development and implementation of programmes for training the Reserves of the Georgian Military Forces;
f) submit proposals to the Ministry of Defence of Georgia on updating the legislation of Georgia within its authority;
g) carry out military cooperation in conformity with international agreements and treaties of Georgia;
h) develop national security plans of Georgia;
i) submit to the Ministry of Defence of Georgia the budgetary requirements of the Georgian Armed Forces and recommendations on allocation of funds;
j) submit to the Ministry of Defence of Georgia requirements for providing the Georgian Armed Forces with ammunition, military equipment and other material resources;
k) ensure targeted spending of the funds allocated for the Georgian Armed Forces;
l) determine plans for staffing, training and instructing the Georgian Armed Forces;
m) perform intelligence activities within its authority;
n) ensure the distribution of ammunition, military equipment and other material resources according to the types of units in the Georgian Armed Forces;
o) develop mobilisation plans;
p) ensure the implementation of programmes and plans necessary to accomplish the readiness and development of the Georgian Armed Forces;
q) take measures to prevent short-term and long-term threats defined by the Ministry of Defence of Georgia;
r) ensure the creation and development of the infrastructure necessary for the Georgian Armed Forces to function;
s) ensure service of military personnel in the military service as determined by the legislation of Georgia;
t) ensure placement of military personnel to serve in appropriate military subunits;
u) introduce military personnel to military-educational institutions to obtain appropriate education and to upgrade qualifications;
v) determine place and time of military-reserve service;
w) perform other functions as determined by the legislation and General Staff regulations.
8. When martial law is declared, the state sub-agency institution of the Ministry of Internal Affairs of Georgia – the Border Police of Georgia – shall fall under the Georgian Armed Forces.
9. Types, structures and rules of management of the military forces shall be determined by law.
10. The Career Programme of the Officers within the system of the Ministry of Defence of Georgia with military, special ranks, and those of the General Staff and the Army of the Ministry of Defence of Georgia, the amount and terms for their remuneration, as well as social protection guarantees and logistic support of the Officers within the system of the Ministry of Defence of Georgia shall be determined by the normative act of the Ministry of Defence of Georgia.
Law of Georgia No 1127 of 26 October 2001- LHG I, No 33, 10.11.2001, Art., 133
Law of Georgia No 643 of 9 December 2004 – LHG I, No 38, 24.12.2004, Art., 179
Law of Georgia No 3149 of 25 May 2006 – LHG I, No 19, 1.6.2006, Art., 137
Law of Georgia No 4193 of 27 December 2006 – LHG I, No 49, 29.12.2006, Art., 366
Law of Georgia No 4747 of 11 May 2007 – LHG I, No 18, 22.5.2007, Art., 161
Law of Georgia No 721 of 12 June 2013 – website, 3.7.2013
Law of Georgia No 803 of 10 July 2013 – website, 29.7.2013
Law of Georgia No 1832 of 22December 2017 – website, 29.12.2017
Law of Georgia No 2038 of 7 March 2018 – website, 26.3.2018
Chapter III1 – Transitional Provisions
Law of Georgia No 781 of 19 December 2008 – LHG I, No 40, 29.12.2008, Art., 249
Article 91 – Transitional provisions
1. Before 1 February 2009 the subunits of marine forces of the Georgian Armed Forces, their ammunition as well as material and technical resources on their balance sheets as determined by the Ministry of Defence of Georgia shall be transferred to the State Sub-Agency Institution of the Ministry of Internal Affairs of Georgia – the Border Police of Georgia.
2. Financial liabilities of marine forces of Georgian Armed Forces shall not be transferred to the State Sub-Agency Institution of the Ministry of Internal Affairs of Georgia – the Border Police of Georgia.
3. The Defence Forces of Georgia shall be the legal successor of the military forces of Georgia and the armed forces of Georgia.
Law of Georgia No 781 of 19 December 2008 – LHG I, No 40, 29.12.2008, Art., 249
Law of Georgia No 3577 of 31October 2018 – website, 21.11.2018
Chapter IV – Final Provisions
Article 10 – Entry of this Law into force
This Law shall enter into force upon promulgation.
Article 11 – A normative act that shall become invalid upon entry of this Law into force
The Law of the Republic of Georgia of 22 December 1992 on the Defence of the Republic of Georgia (the Gazette of the Parliament of Georgia, 1992, No 2, Art., 94) shall be invalid upon entry of this Law into force.
President of Georgia Eduard Shevardnadze
Tbilisi,
31 October 1997
No 1030 – IS
Return back
Document comments