Document structure
View explanations
Referenced documents
Document Highlights
Consolidated versions (24/12/2013 - 19/03/2019)
ამ კანონით განისაზღვრება საავტომობილო გზების სახეობები და სტატუსი.
ეს კანონი ადგენს საავტომობილო გზების მფლობელთა და საავტომობილო გზებით მოსარგებლეთა, აგრეთვე საგზაო-საინჟინრო ნაგებობების მფლობელ ორგანიზაციათა გზებით სარგებლობისა და დაცვის წესებს, გზათსარგებლობის (ინფრასტრუქტურის უტილიზაციის) საფასურის ოდენობას და გადახდის წესს, აწესებს მოთხოვნებს საავტომობილო გზების მოწყობილობისადმი საგზაო მოძრაობის უსაფრთხოების უზრუნველსაყოფად.
ამ კანონის მოქმედება ვრცელდება საქართველოს ყველა მნიშვნელობის საავტომობილო გზებზე.
საქართველოს 1997 წლის 16 ოქტომბრის კანონი №944-პარლამენტის უწყებანი, №44, 11.11.1997წ., გვ.54
საქართველოს 2010 წლის 28 ივნისის კანონი №3161-სსმI, №35, 12.07.2010წ., მუხ.207
მუხლი 1. საქართველოს კანონმდებლობა საავტომობილო გზების შესახებ
საქართველოს კანონმდებლობა საავტომობილო გზების შესახებ შედგება საქართველოს კონსტიტუციის, საქართველოს საერთაშორისო ხელშეკრულებებისა და შეთანხმებების, ამ კანონისა და სხვა ნორმატიული აქტებისაგან.
საქართველოს 1997 წლის 16 ოქტომბრის კანონი №944-პარლამენტის უწყებანი, №44, 11.11.1997წ., გვ.54
მუხლი 2. საავტომობილო გზების ცნება
1. საავტომობილო გზა არის საინჟინრო ნაგებობა, რომლის დანიშნულებაა უზრუნველყოს ავტოტრანსპორტისა და სხვა თვითმავალი საშუალებების უსაფრთხო და მოხერხებული მოძრაობა დადგენილი ნორმატიული სიჩქარეებით, ღერძული დატვირთვებით და გაბარიტებით.
2. საავტომობილო გზის ცნებაში, როგორც მისი შემადგენელი ნაწილები, გაერთიანებულია:
ა) მიწის ვაკისი სავალი ნაწილი, ხიდები, გვირაბები, ესტაკადები, სატრანსპორტო კვანძები, წყალგამტარი ნაგებობები, საყრდენი კედლები, გზის გასწვრივ მდებარე საველოსიპედო და საცალფეხო ბილიკები, ასევე განსხვისების ზოლები და მის ფარგლებში არსებული სხვა საგზაო ნაგებობანი;
ბ) მოძრაობის მართვისა და რეგულირების, ტექნოლოგიური კავშირის, განათების მოწყობილობათა ელემენტები და სხვა ნაგებობანი, მათ შორის სპეციალური დანიშნულების სატელეფონო კავშირები, რომლებიც საჭიროა საავტომობილო გზების ნორმალური მოვლა-შენახვისა და ფუნქციონირებისათვის;
გ) საავტომობილო გზების ზედა საჰაერო სივრცე სატრანსპორტო საშუალებებისათვის დადგენილი გაბარიტების ფარგლებში;
დ) თოვლდამცავი და ხმაურდამხშობი მოწყობილობანი, სატყეო თოვლდამცავი ზოლები, ზვავსაწინააღმდეგო, ღვარცოფსაწინააღმდეგო და წყალამრიდი ნაგებობანი, გასაჩერებელი და დასასვენებელი მოედნები და ავარიის საწინააღმდეგო ჯიბეები, რომლებიც შეიძლება განლაგებული იყოს განსხვისების ზოლის გარეთ;
ე) საგზაო-საექსპლუატაციო სამსახურის შენობა-ნაგებობანი.
საქართველოს 1997 წლის 16 ოქტომბრის კანონი №944-პარლამენტის უწყებანი, №44, 11.11.1997წ., გვ.54
მუხლი 3. საავტომობილო გზების სახეობანი და კლასიფიკაცია
1. საავტომობილო გზები თავისი დანიშნულებით იყოფა საერთო სარგებლობისა და საუწყებო გზებად.
2. საერთო სარგებლობის საავტომობილო გზები თავისი მნიშვნელობის მიხედვით იყოფა საერთშორისო შიდასახელმწიფოებრივი და ადგილობრივი მნიშვნელობის გზებად.
3. საერთშორისო მნიშვნელობის საავტომობილო გზებს მიეკუთვნება საქართველოს და სხვა სახელმწიფოების ადმინისტრაციული, მნიშვნელოვანი სამრეწველო და კულტურული ცენტრების დამაკავშირებელი გზები.
4. შიდასახელმწიფოებრივი მნიშვნელობის საავტომობილო გზებს მიეკუთვნება:
ა) საქართველოს დედაქალაქის მნიშვნელოვან სამრეწველო და კულტურულ ცენტრებთან, ავტონომიური რესპუბლიკების დედაქალაქებთან და რაიონების ადმინისტრაციულ ცენტრებთან დამაკავშირებელი გზები, აგრეთვე მათი შემოსავლელები და მათთან მისასვლელები საერთაშორისო და შიდასახელმწიფოებრივი მნიშვნელობის საავტომობილო გზებიდან;
ბ) ავტონომიური რესპუბლიკების დედაქალაქების, რაიონების ადმინისტრაციული ცენტრების, საქართველოს მნიშვნელოვანი სამრეწველო და კულტურული ცენტრების დამაკავშირებელი გზები;
გ) საქართველოს და ავტონომიური რესპუბლიკების დედაქალაქებთან და რაიონების ადმინისტრაციულ ცენტრებთან აეროპორტებისა და ნავსადგომების დამაკავშირებელი გზები;
5. შიდასახელმწიფოებრივი მნიშვნელობის გზებს შეიძლება მიეკუთვნოს გზები, რომლებიც არ აკმაყოფილებს ამ პუნქტით განსაზღვრულ შიდასახელმწიფოებრივი გზების მაჩვენებლებს, მაგრამ აქვს თავდაცვითი და სპეციალური მნიშვნელობა.
6. საერთაშორისო და შიდასახელმწიფოებრივი მნიშვნელობის საავტომობილო გზების ნუსხას საქართველოს რეგიონული განვითარებისა და ინფრასტრუქტურის სამინისტროს წარდგინებით ამტკიცებს საქართველოს მთავრობა. როგორც წესი, იგი გადაისინჯება 5 წელიწადში ერთხელ.
7. ადგილობრივი მნიშვნელობის საავტომობილო გზებს მიეკუთვნება:
ა) რაიონების ადმინისტრაციული ცენტრების ამავე რაიონების დასახლებულ პუნქტებთან დამაკავშირებელი გზები;
ბ) დასახლებული პუნქტების საერთაშორისო და შიდასახელმწიფოებრივი მნიშვნელობის საავტომობილო გზებთან დამაკავშირებელი გზები;
გ) რაიონების დასახლებული პუნქტების ერთმანეთთან დამაკავშირებელი გზები;
დ) განსაკუთრებული მნიშვნელობის კურორტების, დასვენებისა და ტურიზმის ადგილების, სპორტული კომპლექსების, ისტორიული და კულტურული ძეგლების, სამეცნიერო ცენტრებისა და განსაკუთრებული მნიშვნელობის მქონე სხვა ობიექტების საქართველოს რაიონის ადმინისტრაციულ ცენტრებთან (რომელთა ტერიტორიაზეც მდებარეობენ აღნიშნული ობიექტები) დამაკავშირებელი გზები, აგრეთვე უახლოეს რკინიგზის სადგურებთან, აეროპორტებთან, საზღვაო ნავსადგომებთან მისასვლელები საერთშორისო შიდასახელმწიფოებრივი და ადგილობრივი მნიშვნელობის გზებიდან.
8. ადგილობრივი მნიშვნელობის გზებს შეიძლება მიეკუთვნოს გზები, რომლებიც არ აკმაყოფილებს ამ პუნქტით განსაზღვრულ ადგილობრივი გზების მაჩვენებლებს, მაგრამ აქვს თავდაცვითი და სპეციალური მნიშვნელობა.
9. ადგილობრივი მნიშვნელობის საავტომობილო გზების ნუსხას ამტკიცებენ აფხაზეთისა და აჭარის ავტონომიური რესპუბლიკების აღმასრულებელი ხელისუფლების უმაღლესი ან ადგილობრივი თვითმმართველობის ორგანოები. როგორც წესი, იგი გადაისინჯება 3 წელიწადში ერთხელ.
10. საუწყებო საავტომობილო გზებს მიეკუთვნება:
ა) საერთო სარგებლობის საავტომობილო გზებიდან ორგანიზაციებთან მისასვლელი გზები;
ბ) სამრეწველო, სასოფლო-სამეურნეო და სხვა დანიშნულების საწარმოების ტერიტორიებზე არსებული გზები;
გ) არხების, მილგაყვანილობის, ელექტროგადამცემი ხაზებისა და სხვა კომუნიკაციებისა და ნაგებობების გასწვრივ გამავალი, აგრეთვე ჰიდროტექნიკურ და სხვა ნაგებობებთან მისასვლელი სამსახურებრივი და საპატრულო საავტომობილო გზები.
საქართველოს 1997 წლის 16 ოქტომბრის კანონი №944-პარლამენტის უწყებანი, №44, 11.11.1997წ., გვ.54
საქართველოს 2007 წლის 26 ოქტომბრის კანონი №5424-სსმI, №38, 14.11.2007წ., მუხ.366
საქართველოს 2008 წლის 23 დეკემბრის კანონი №855-სსმI, №40, 29.12.2008წ., მუხ.280
მუხლი 4. საავტომობილო გზების ნუმერაციის, დასახელებისა და სიგრძის განსაზღვრის წესი
1. საავტომობილო გზების დასახელებაში უნდა შედიოდეს სახელწოდება საწყისი და ბოლო დასახლებული პუნქტებისა, რომლებსაც აკავშირებს გზა, ხოლო აუცილებლობის შემთხვევაში – ძირითადი შუალედური დასახელებული პუნქტების სახელწოდებაც. დაიშვება გზების დასახელება ბოლო დასახლებული პუნქტის სახელწოდების მიხედვით, გეოგრაფიული ან სხვა ობიექტების ისტორიული მნიშვნელობის და ეროვნული ტრადიციების გათვალისწინებით.
2. საავტომობილო გზების კილომეტრაჟის გამოანგარიშებისათვის საწყის და ბოლო წერტილებად მიიღება:
ა) საქართველოს დედაქალაქ თბილისიდან გამავალი საავტომობილო გზებისათვის –თავისუფლების მოედანი;
ბ) დასახლებების ერთმანეთთან შემაერთებელი გზებისათვის − შესაბამისი ადგილობრივი თვითმმართველობის ორგანოს ადმინისტრაციული შენობები, ფოსტა ან დასახლების ცენტრში განლაგებული სახელმწიფო, მუნიციპალური და საზოგადოებრივი შენობა-ნაგებობანი;
გ) სხვა გზების ერთმანეთთან დამაკავშირებელი გზებისათვის – შეუღლებული გზების ღერძების გადაკვეთა;
დ) გეოგრაფიული, ისტორიული ან სხვა ობიექტების ერთმანეთთან დამაკავშირებელი გზებისათვის – ამ ობიექტის საზღვრები.
საქართველოს 1997 წლის 16 ოქტომბრის კანონი №944-პარლამენტის უწყებანი, №44, 11.11.1997წ., გვ.54
საქართველოს 2011 წლის 24 ნოემბრის კანონი №5293 - ვებგვერდი, 08.12.2011წ.
1. საქართველოს უმაღლეს სახელმწიფო ორგანოთა გამგებლობაშია:
ა) საქართველოს საგზაო მეურნეობის ეროვნული მეურნეობის სხვა დარგებთან ურთიერთობის რეგულირება;
ბ) საავტომობილო გზების სარგებლობის, დაცვისა და მოძრაობის წესების დადგენა;
გ) ახალი საერთშორისო და შიდასახელმწიფოებრივი მნიშვნელობის საავტომობილო გზების გაყვანის საკითხის გადაწყვეტა.
საქართველოს 1997 წლის 16 ოქტომბრის კანონი №944-პარლამენტის უწყებანი, №44, 11.11.1997წ., გვ.54
მუხლი 6. ავტონომიური რესპუბლიკების კომპეტენცია ადგილობრივი საგზაო მეურნეობის რეგულირებაში
1. ავტონომიური რესპუბლიკების უმაღლეს სახელმწიფო ორგანოთა გამგებლობაშია ადგილობრივი მნიშვნელობის გზების საგზაო მეურნეობის ხელმძღვანელობა და მისი მართვის წესის დადგენა;
ა) ავტონომიური რესპუბლიკების ტერიტორიაზე გამავალი ადგილობრივი მნიშვნელობის საავტომობილო გზების დაცვისა და აღრიცხვის ორგანიზაცია;
ბ) ადგილობრივი მნიშვნელობის საავტომობილო გზების განვითარებისა და გაუმჯობესების საკითხების გადაწყვეტა.
საქართველოს 1997 წლის 16 ოქტომბრის კანონი №944-პარლამენტის უწყებანი, №44, 11.11.1997წ., გვ.54
II. საავტომობილო გზების მართვა
მუხლი 7. საერთო სარგებლობის გზების მართვა
საერთო სარგებლობის გზებს მართავს ამ გზების მესაკუთრე, რომელიც ახორციელებს გზების მშენებლობის, რეკონსტრუქციის, შეკეთების, მოვლა-შენახვის სამუშაოებს.
მუხლი 8. საუწყებო საავტომობილო გზების მართვა
საუწყებო საავტომობილო გზებს მართავენ ამ გზების მესაკუთრეები ან სხვა ორგანოები, რომლებსაც ეს გზები ხელშეკრულებით აქვთ გადაცემული.
მუხლი 9. საქართველოს საავტომობილო გზების დეპარტამენტის მოვალეობანი
1. საერთაშორისო და შიდასახელმწიფოებრივი მნიშვნელობის საავტომობილო გზების ქსელის განვითარების, დაპროექტებისა და სამეცნიერო-ტექნიკური პროგრესის საკითხებში ერთიან სახელმწიფო პოლიტიკას შეიმუშავებს და ახორციელებს საქართველოს რეგიონული განვითარებისა და ინფრასტრუქტურის სამინისტრო.
11. (ამოღებულია).
2. საქართველოს საავტომობილო გზების დეპარტამენტს ევალება:
ა) საერთაშორისო და შიდასახელმწიფოებრივი მნიშვნელობის საავტომობილო გზების დაპროექტება, მშენებლობა, მოდერნიზება, რეკონსტრუქცია, რეაბილიტაცია და მოვლა-შენახვა, საგზაო მოძრაობის უსაფრთხოების მოთხოვნებისა და მოსახლეობის ინტერესების გათვალისწინებით გზების კეთილმოწყობა და სრულქმნა, დამთავრებული საერთაშორისო და შიდასახელმწიფოებრივი მნიშვნელობის საავტომობილო გზების საექსპლუატაციოდ მიღება საქართველოს კანონმდებლობით დადგენილი წესით;
ბ) საავტომობილო გზების გამტარუნარიანობის გაზრდა, მოძრაობის ორგანიზების გაუმჯობესება;
გ) საავტომობილო გზების დაცვისა და გზებით სარგებლობის წესების შესრულების კონტროლი, საერთაშორისო და შიდასახელმწიფოებრივი მნიშვნელობის საავტომობილო გზების ნუსხის შედგენა და წინადადებების მომზადება მათში ცვლილებების შესატანად;
დ) საქართველოს კანონმდებლობით დადგენილი წესით, საქართველოს შინაგან საქმეთა სამინისტროს საპატრულო პოლიციის დეპარტამენტთან შეთანხმებით, საავტომობილო გზებზე მოძრაობის დროებით შეწყვეტა ან შეზღუდვა, აგრეთვე აუცილებელ შემთხვევაში ამ გზებზე აღნიშნულ პერიოდში ცალკეული სატრანსპორტო საშუალების გატარება.
საქართველოს 1997 წლის 16 ოქტომბრის კანონი №944-პარლამენტის უწყებანი, №44, 11.11.1997წ., გვ.54
საქართველოს 2001 წლის 20 ივლისის კანონი №1018-სსმI, №24, 0 1.08.2001წ., მუხ.96
საქართველოს 2007 წლის 26 ოქტომბრის კანონი №5424-სსმI, №38, 14.11.2007წ., მუხ.366
საქართველოს 2008 წლის 23 დეკემბრის კანონი №855-სსმI, №40, 29.12.2008წ., მუხ.280
საქართველოს 2009 წლის 4 დეკემბრის კანონი №2268-სსმI, №45, 21.12.2009წ., მუხ.337
მუხლი 10. საქართველოს საავტომობილო გზების სახელმწიფო დეპარტამენტის ქონების შედგენილობა
დეპარტამენტის ქონებაა მის მფლობელობაში გადაცემული ძირითადი და საბრუნავი საშუალებები, საფინანსო რესურსები, სხვა აქტივები, რომლებიც აისახება დეპარტამენტის ბალანსში
საქართველოს 1997 წლის 16 ოქტომბრის კანონი №944-პარლამენტის უწყებანი, №44, 11.11.1997წ., გვ.54
მუხლი 11. „საქართველოს საავტომობილო გზების სახელმწიფო დეპარტამენტის ქონების პრივატიზაცია
სახელმწიფო საკუთრების საავტომობილო გზებისა და საგზაო მომსახურების ორგანიზაციების პრივატიზაციის საკითხი წყდება მოქმედი კანონმდებლობის შესაბამისად.
საქართველოს 1997 წლის 16 ოქტომბრის კანონი №944-პარლამენტის უწყებანი, №44, 11.11.1997წ., გვ.54
III. საგზაო დარგის დაფინანსება
საქართველოს 1997 წლის 16 ოქტომბრის კანონი №944-პარლამენტის უწყებანი, №44, 11.11.1997წ., გვ.54
მუხლი 12. საერთო სარგებლობის საავტომობილო გზების მოვლა-შენახვისა და განვითარების დაფინანსება
საერთო სარგებლობის საავტომობილო გზების დაპროექტების, მშენებლობის, მოდერნიზაციის, რეაბილიტაციის, მოვლა-შენახვისა და სამეცნიერო-კვლევითი სამუშაოების დაფინანსება ხდება როგორც სახელმწიფო ბიუჯეტის ხარჯზე, ისე სხვა წყაროებით.
საქართველოს 1997 წლის 16 ოქტომბრის კანონი №944-პარლამენტის უწყებანი, №44, 11.11.1997წ., გვ.54
საქართველოს 2004 წლის 29 დეკემბრის კანონი №839-სსმI, №42, 31.12.2004წ., მუხ.218
საუწყებო საავტომობილო გზების მოვლა-განვითარებას აფინანსებენ და ამისათვის საჭირო მატერიალურ-ტექნიკური რესურსებით უზრუნველყოფენ ამ გზების მფლობელები.
საქართველოს 1997 წლის 16 ოქტომბრის კანონი №944-პარლამენტის უწყებანი, №44, 11.11.1997წ., გვ.54
მუხლი 14. კერძო და ფასიანი საავტომობილო გზები
1. კერძო საავტომობილო გზის მოწყობა ნებადართულია.
2. სახელმწიფო საკუთრების საერთო სარგებლობის საავტომობილო გზებით ან გზების მონაკვეთებით სარგებლობის საფასურის დაწესება შესაძლებელია იმ შემთხვევაში, თუ ორ დასახლებულ პუნქტს შორის არსებობს პარალელური უფასო გზა.
3. გზებით ან გზების მონაკვეთებით სარგებლობის საფასური განისაზღვრება კანონმდებლობით დადგენილი წესით და გამოიყენება ამავე გზების ან გზების მონაკვეთების მოვლა-შენახვისა და განვითარებისათვის.
საქართველოს 1997 წლის 16 ოქტომბრის კანონი №944-პარლამენტის უწყებანი, №44, 11.11.1997წ., გვ.54
მუხლი 141. გზათსარგებლობის საფასურის და საფასურის გადამხდელის ცნებები
1. გზათსარგებლობის საფასური (შემდგომში – საფასური) – სავალდებულო გადასახდელი საქართველოს სახელმწიფო ბიუჯეტში, რომელიც გადაიხდება საქართველოს ტერიტორიაზე სატრანზიტო ინფრასტრუქტურის უტილიზაციისათვის.
2. საფასურის გადამხდელი – სატვირთო ავტოსატრანსპორტო საშუალების მფლობელი ან მძღოლი, რომელიც სატვირთო ავტოსატრანსპორტო საშუალებით ახორციელებს საქართველოს ტერიტორიაზე გადაადგილებას/ტვირთის გადაზიდვას საბაჟო კონტროლით/ზედამხედველობით.
საქართველოს 2010 წლის 28 ივნისის კანონი №3161-სსმI, №35, 12.07.2010წ., მუხ.207
საქართველოს 2010 წლის 12 ნოემბრის კანონი №3806-სსმI, № 66 , 03. 12.2010წ., მუხ.414
საქართველოს 2012 წლის 27 მარტის კანონი №5962 – ვებგვერდი, 12.04.2012წ.
მუხლი 14 2 . საფასურის ოდენობა და გადახდის წესი
საფასურის ოდენობა, მის გადახდასთან დაკავშირებული პროცედურები და პირობები განისაზღვრება საქართველოს მთავრობის ნორმატიული აქტით.
საქართველოს 2010 წლის 28 ივნისის კანონი №3161-სსმI, №35, 12.07.2010წ., მუხ.207
მუხლი 143. საფასურის გადახდისაგან გათავისუფლება
საფასურის გადახდისაგან თავისუფლდება ამ კანონის 141 მუხლის მე-2 პუნქტით გათვალისწინებული პირი, რომელიც სატვირთო ავტოსატრანსპორტო საშუალებით ახორციელებს საქართველოს ტერიტორიაზე საზღვაო ნავსადგურში არსებული საბაჟო გამშვები პუნქტის ტერიტორიაზე განთავსებული ტვირთის გადაადგილებას საქართველოს ფინანსთა სამინისტროს მმართველობის სფეროში შემავალი საჯარო სამართლის იურიდიული პირის – შემოსავლების სამსახურის მიერ დადგენილი მარშრუტით, საზღვაო ნავსადგურის ტერიტორიიდან უახლოესი 10 კმ-ის რადიუსში მდებარე საბაჟო კონტროლის ზონაში ან პირიქით.
საქართველოს 2010 წლის 28 ივნისის კანონი №3161-სსმI, №35, 12.07.2010წ., მუხ.207
საქართველოს 2010 წლის 12 ნოემბრის კანონი №3806-სსმI, № 66 , 03. 12.2010წ., მუხ.414
საქართველოს 2012 წლის 27 მარტის კანონი №5962 – ვებგვერდი, 12.04.2012წ.
მუხლი 14 4 . საფასურის ადმინისტრირება და პასუხისმგებლობა
1. საფასურის გადახდის გარეშე დაუშვებელია საბაჟო კონტროლს/ ზედამხედველობას დაქვემდებარებული სატვირთო ავტოსატრანსპორტო საშუალების საქართველოს ტერიტორიაზე გადაადგილება/ტვირთის გადაზიდვა.
2. საფასურის ადმინისტრირებას ახორციელებს საქართველოს მთავრობის მიერ დადგენილი უფლებამოსილი ორგანო.
3. (ამოღებულია – 31.05.2011, №4718).
4. ზედმეტად ან შეცდომით გადახდილი საფასური დაბრუნდება საქართველოს კანონმდებლობით დადგენილი წესით.
საქართველოს 2010 წლის 28 ივნისის კანონი №3161-სსმI, №35, 12.07.2010წ., მუხ.207
საქართველოს 2010 წლის 12 ნოემბრის კანონი №3806-სსმI, № 66 , 03. 12.2010წ., მუხ.414
საქართველოს 2011 წლის 31 მაისის კანონი №4718 - ვებგვერდი, 10.06.2011წ.
საქართველოს 2012 წლის 27 მარტის კანონი №5962 – ვებგვერდი, 12.04.2012წ.
IV. საავტომობილო გზებით სარგებლობა
მუხლი 15. საავტომობილო გზებით სარგებლობის წესი
1. საერთო სარგებლობის საავტომობილო გზები გამოიყენება ამ კანონით დადგენილი წესის და საგზაო მოძრაობის წესების შესაბამისად.
2. საუწყებო საავტომობილო გზით სარგებლობის წესს განსაზღვრავს შესაბამისი უწყება, რომელსაც ეს გზა ეკუთვნის.
3. სატრანსპორტო საშუალებებმა უნდა იმოძრაონ გზის სავალ ნაწილზე. აკრძალულია მუხლუხა ან ლითონისბორბლებიანი მანქანების მოძრაობა საერთო სარგებლობის საავტომობილო გზების შავსაფარიან სავალ ნაწილზე და გვერდულებზე. სატრანსპორტო საშუალებების გასატარებლად, რომელთა ღერძული დატვირთვა და გაბარიტები აღემატება ნორმატიულს, სატრანსპორტო საშუალებათა მფლობელები (უცხოელების ჩათვლით) დადგენილი წესით იღებენ ნებართვას და თუ აღნიშნული სატრანსპორტო საშუალებები დააზიანებენ გზის ელემენტებს, დადგენილი წესით იხდიან აღდგენის საფასურს.
საქართველოს 1997 წლის 16 ოქტომბრის კანონი №944-პარლამენტის უწყებანი, №44, 11.11.1997წ., გვ.54
მუხლი 16. შეზღუდვა და აკრძალვები საავტომობილო გზებით სარგებლობისათვის
საავტომობილო გზებზე აკრძალულია:
ა) იმ მექანიკური სატრანსპორტო საშუალების მოძრაობა, რომლის თითოეულ წამყვან ან არაწამყვან ღერძზე მაქსიმალური დატვირთვა აღემატება 10 ტონას (გარდა ერთწამყვანღერძიანი ავტოსატრანსპორტო საშუალებისა, რომლის წამყვან ღერძზე მაქსიმალური დატვირთვა არ უნდა აღემატებოდეს 11,5 ტონას) ან/და ფაქტობრივი მასა აღემატება 44 ტონას ან/და ფაქტობრივი მასა აღემატება ნებადართულ მაქსიმალურ მასას. გარდა ნებადართულ მაქსიმალურ მასაზე ფაქტობრივი მასის გადაჭარბების აკრძალვისა, ამ ქვეპუნქტის მოქმედება არ ვრცელდება:
ა.ა) იმ არაგაბარიტულ (მსხვილგაბარიტიან) ან ზენორმატიულ (მძიმეწონიან) მექანიკურ სატრანსპორტო საშუალებაზე, რომელიც მოძრაობს საქართველოს კანონმდებლობით დადგენილი წესით უფლებამოსილ ორგანოსთან (უწყებასთან) შეთანხმებით, ამ შეთანხმების პირობების შესაბამისად;
ა.ბ) საქართველოს ტერიტორიაზე შემოსვლისას საზღვაო ნავსადგურში განთავსებული საბაჟო გამშვები პუნქტის გავლით გადაადგილებულ იმ მექანიკურ სატრანსპორტო საშუალებაზე, რომელიც შემდგომ გადაადგილდება საზღვაო ნავსადგურის ტერიტორიიდან უახლოესი, 10 კმ-ის რადიუსში მდებარე, საქართველოს საგადასახადო კოდექსით გათვალისწინებული საბაჟო კონტროლის ზონისაკენ საგადასახადო ორგანოს მიერ დადგენილი მარშრუტით;
ა.გ) იმ მექანიკურ სატრანსპორტო საშუალებაზე, რომელიც საქართველოს ტერიტორიაზე შემოსვლისას გადაადგილდება საბაჟო გამშვები პუნქტის გავლით, საგადასახადო ორგანოს განთავსების ადგილიდან უახლოესი, 25 კმ-ის რადიუსში მდებარე რკინიგზის სადგურისაკენ, საქართველოს საგადასახადო კოდექსით გათვალისწინებული საბაჟო კონტროლის ზონისაკენ საგადასახადო ორგანოს მიერ დადგენილი მარშრუტით;
ბ) (ამოღებულია) ;
გ) გზების, საგზაო ნაგებობათა და განსხვისების ზოლის, აგრეთვე ხიდებისა და მილების ნახვრეტების, არხებისა და სადრენაჟო მოწყობილობათა გაჭუჭყიანება ან ჩახერგვა;
დ) შეუფუთავად გადაზიდვა ისეთი ტვირთისა, რომელიც აჭუჭყიანებს გზას ან განსხვისების ზოლს;
ე) სოფლის მეურნეობის პროდუქტების (მარცვლეულის, თივის და სხვა) გზაზე გამოტანა და დაყრა, აგრეთვე მასალების საწყობების მოწყობა, ნაგვის და თოვლის დაყრა;
ვ) ნავთობპროდუქტებისა და ქიმიურ ნივთიერებათა დაქცევის შესაძლებლობასთან დაკავშირებული სამუშაოების შესრულება, აგრეთვე გზის სავალ ნაწილზე სატრანსპორტო საშუალებათა დატვირთვა-გადმოტვირთვა;
ზ) პირუტყვის გადარეკა საგზაო ორგანოებთან შეთანხმებული ადგილების გარდა, აგრეთვე მისი უმეთვალყურეოდ ძოვება განსხვისების ზოლში;
თ) გზების ბლოკირება, საკონტროლო და შესამოწმებელი პუნქტების მოწყობა, დემონსტრაციების, სპორტული შეჯიბრებების, სხვა მასობრივ ღონისძიებათა მოწყობა, რომლებიც ცვლის მოძრაობის დადგენილ რეჟიმს, ასევე გზაზე ავტოტრანსპორტის შესვლა და გამოსვლა საამისოდ დაუდგენელ ადგილებში ადგილობრივი თვითმმართველობის ორგანოების, საგზაო სამსახურებისა და საპატრულო პოლიციის ნებართვის გარეშე;
ი) რეკლამების დაყენება საგზაო ორგანოების ნებართვის გარეშე;
კ) გზის ვაკისზე ვაჭრობა;
ლ) საგზაო ნაგებობების, საგზაო მოძრაობის რეგულირების ტექნიკური საშუალებების, მწვანე ნარგავების, თოვლდამცავი მოწყობილობის და სხვა საგზაო ქონების დაზიანება;
მ) აღნიშნული შეზღუდვებისა და აკრძალვების უგულებელყოფა გამოიწვევს პასუხისმგებლობას საქართველოს კანონმდებლობით გათვალისწინებული წესით.
საქართველოს 2005 წლის 9 ნოემბრის კანონი №2021-სსმI, №48, 29.11.2005წ., მუხ.318
საქართველოს 2005 წლის 27 დეკემბრის კანონი №2515-სსმი, №59, 31.12.2005წ., მუხ.444
საქართველოს 2006 წლის 23 ივნისის კანონი №3394-სსმI, №26, 17.07.2006წ., მუხ.215
საქართველოს 2008 წლის 27 ივნისის კანონი №68-სსმI, №12, 14.07.2008წ., მუხ.90
საქართველოს 2011 წლის 24 ნოემბრის კანონი №5293 - ვებგვერდი, 08.12.2011წ.
საქართველოს 2013 წლის 24 დეკემბრის კანონი №1832 - ვებგვერდი, 03.01.2014წ.
მუხლი 17. მოძრაობის დროებით შეწყვეტა ან შეზღუდვა
1. საავტომობილო გზებზე მოძრაობა დროებით შეიძლება შეწყდეს ან შეიზღუდოს მხოლოდ ავარიის ან სტიქიური მოვლენების შემთხვევაში, საგზაო-კლიმატური პირობების გამო ან სარემონტო-სამშენებლო სამუშაოების ჩატარებისას.
2. საერთაშორისო და შიდასახელმწიფოებრივი მნიშვნელობის გზებზე მოძრაობის დროებით შეწყვეტის ან შეზღუდვის გადაწყვეტილებას, ვადის მითითებით, იღებს საქართველოს საავტომობილო გზების დეპარტამენტი საქართველოს შინაგან საქმეთა სამინისტროს საპატრულო პოლიციის დეპარტამენტთან შეთანხმებით, ადგილობრივი მნიშვნელობის საავტომობილო გზებზე – შესაბამისი ადგილობრივი თვითმმართველობის ორგანოები, ხოლო საუწყებო საავტომობილო გზებზე – ამ გზების მფლობელები.
3. საავტომობილო გზებზე მოძრაობის დროებით შეწყვეტის ან შეზღუდვის გადაწყვეტილების მიმღები ორგანო ვალდებულია დროულად გამოაცხადოს ეს პრესითა და მასობრივი ინფორმაციის სხვა საშუალებებით, რომელშიც უნდა მიეთითოს ასაქცევი გზები, აგრეთვე გზის ასეთი მონაკვეთების დასაწყისში უნდა დაიდგას შესაბამისი საგზაო ნიშნები და მიღებულ უნდა იქნეს საქართველოს კანონმდებლობით გათვალისწინებული სხვა ზომები. თუ შესაბამისი გადაწყვეტილების მიმღები ორგანოები არ შეასრულებენ ამ მოთხოვნებს, საავტომობილო გზებით მოსარგებლეებს უფლება აქვთ მოითხოვონ მიყენებული ზარალის ანაზღაურება.
4. თუ შესაბამისი ინფორმაცია გამოქვეყნებულია პრესითა და მასობრივი ინფორმაციის სხვა საშუალებებით, აგრეთვე მიღებულია საქართველოს კანონმდებლობით გათვალისწინებული სხვა ზომები, საავტომობილო გზებით მოსარგებლეებს უფლება არა აქვთ მოითხოვონ მოძრაობის დროებით შეწყვეტით ან შეზღუდვით გამოწვეული ზარალის კომპენსაცია.
საქართველოს 2007 წლის 26 ოქტომბრის კანონი №5424-სსმI, №38, 14.11.2007წ., მუხ.366
მუხლი 18. საავტომობილო გზების სახელმწიფო კონტროლი
1. შეუფერხებელი და უსაფრთხო მოძრაობის მოთხოვნებთან საერთო სარგებლობის საავტომობილო გზების მდგომარეობის შესაბამისობას აკონტროლებს საქართველოს შინაგან საქმეთა სამინისტროს საპატრულო პოლიციის დეპარტამენტი.
2. საჭიროების შემთხვევაში შეიძლება შეიქმნას კომისია სხვა დაინტერესებულ იურიდიულ პირთა მონაწილეობით.
საქართველოს 1997 წლის 16 ოქტომბრის კანონი №944-პარლამენტის უწყებანი, №44, 11.11.1997წ., გვ.54
საქართველოს 2007 წლის 26 ოქტომბრის კანონი №5424-სსმI, №38, 14.11.2007წ., მუხ.366
მუხლი 19. საგზაო ორგანოების პასუხისმგებლობა
1. საერთო სარგებლობის საავტომობილო გზებზე მდგომარეობის გამო მოძრაობის დროებით შეწყვეტისათვის პასუხისმგებლობა ეკისრებათ საგზაო ორგანოებს, გარდა დადგენილი წესით მოძრაობის შეწყვეტის შემთხვევებისა.
2. საგზაო ორგანოები ვალდებულნი არიან აუნაზღაურონ საავტომობილო გზებით მოსარგებლეებს ცუდი საგზაო პირობების შედეგად მომხდარი საგზაო-სატრანსპორტო შემთხვევებით გამოწვეული ზარალი თუ ამ შემთხვევის მიზეზი იყო ის, რომ საგზაო ორგანოებმა მთლიანად ან ნაწილობრივ არ შეასრულეს დაკისრებული მოვალეობანი. მიყენებული ზარალის ანაზღაურება ხდება სასამართლოს გადაწყვეტილების საფუძველზე.
3. საერთო სარგებლობის საავტომობილო გზებზე ცუდ საგზაო პირობებთან დაკავშირებული საგზაო-სატრანსპორტო შემთხვევების შესახებ მასალებს აფორმებენ საქართველოს შინაგან საქმეთა სამინისტროს ორგანოები იმ საგზაო ორგანოს წარმომადგენლის მონაწილეობით, რომელიც განაგებს საავტომობილო გზის შესაბამის მონაკვეთს.
4. საგზაო ორგანიზაციებისათვის პასუხისმგებლობის დაკისრების საქმეს განიხილავს სასამართლო.
მუხლი 20. საუწყებო საავტომობილო გზების მფლობელის პასუხისმგებლობა
პასუხისმგებლობა თავიანთ გზებზე უსაფრთხო და შეუფერხებელი მოძრაობისათვის ეკისრებათ საუწყებო საავტომობილო გზების მფლობელებს; ისინი ვალდებულნი არიან გზებით მოსარგებლეებს აუნაზღაურონ საგზაო პირობებით გამოწვეული ზარალი.
საქართველოს 1997 წლის 16 ოქტომბრის კანონი №944-პარლამენტის უწყებანი, №44, 11.11.1997წ., გვ.54
მუხლი 21. გზებით მოსარგებლეების პასუხისმგებლობა
1. საავტომობილო გზებით მოსარგებლენი მგზავრობა-ტვირთზიდვის დროს ვალდებულნი არიან დაიცვან ამ კანონის მოთხოვნები და საგზაო მოძრაობის წესები.
2. საწარმოებს, ორგანიზაციებს, დაწესებულებებსა და მოქალაქეებს, რომელთა მიზეზით დაზიანდება გზის საფარი, გვერდულები, მიწის ვაკისი, დამცავი მოწყობილობა, ხიდები, გზაგამტარები, წყალამრიდი და სხვა ნაგებობანი, ეკისრებათ პასუხისმგებლობა საქართველოს კანონმდებლობით დადგენილი წესით და ვალდებულნი არიან აანაზღაურონ მიყენებული ზარალი.
3. საერთო სარგებლობის საავტომობილო გზების მოდერნიზაციისას კომუნიკაციების გადატანა ხორციელდება იმ ორგანიზაციების ძალებით, რომელთა ბალანსზეც ირიცხება კომუნიკაციები, საგზაო ორგანოებთან ხელშეკრულების საფუძველზე; თუ კომუნიკაციები მოწყობილია არსებული ნორმების დარღვევით, მათი გადატანა ხდება მესაკუთრის ძალებითა და ხარჯებით.
საქართველოს 1997 წლის 16 ოქტომბრის კანონი №944-პარლამენტის უწყებანი, №44, 11.11.1997წ., გვ.54
მუხლი 22. საავტომობილო გზებზე, გზისპირა ზონებში შეუთანხმებელი მოქმედების აკრძალვა
1. საავტომობილო გზებზე, გზისპირა ზონებში (გზის ღერძიდან 100 მეტრი ორივე მხარეს) გზების მფლობელთან შეუთანხმებლად აკრძალულია:
ა) ნებისმიერი სამშენებლო, სამელიორაციო, სასოფლო-სამეურნეო, გეოლოგიური ძიების სამუშაოები, კავშირგაბმულობის ხაზებისა და სხვა კომუმუნიკაციების გაყვანა, ახლის აშენება და არსებული ნაგებობების შეკეთება (მილსადენების, კავშირგაბმულობისა და ელექტროგადამცემი ხაზების ავარიის შემთხვევაში აღდგენა-შეკეთების სამუშაოების გარდა, რასაც დაუყოვნებლივ ატყობინებენ საგზაო ორგანოებს);
ბ) ტექნოლოგიური ტვირთზიდვის ორგანიზაცია;
გ) გარე განათებისა და გამწვანების მოწყობა;
დ) მოძრავი გასამართი პუნქტების, ჯიხურების, პავილიონების და სხვა ნაგებობების განლაგება;
ე) სატრანსპორტო საშუალებათა დატვირთვა-გადმოტვირთვის, გასაჩერებელი და სამრეცხაო მოედნის მოწყობა;
ვ) კაშხალების, გუბურების და სხვა მელიორაციულ და ჰიდროტექნიკურ ნაგებობათა მოწყობა, მდინარეების კალაპოტების გაღრმავება და ქვიშისა და ღორღის მოპოვება ერთი კილომეტრის მანძილზე ხიდების ზემოთ და ქვემოთ;
ზ) მდინარეზე, ხიდების ქვეშ, ხე-ტყის დაცურება;
თ) ხიდების ბურჯებთან ნავების ან სხვა სანაოსნო საშუალებათა მიდგომა, გზაგამტარების, ესტაკადებისა და ხიდების ქვეშ სადგომის, გასასვლელების, აგრეთვე ნავების სადგურებისა და სხვა რაიმე ნაგებობების მოწყობა;
2. ყველა იმ სამუშაოს წარმოება, რომელიც გზის ამა თუ იმ მონაკვეთზე ცვლის საგზაო მოძრაობის არსებულ ორგანიზაციას ან ავტომანქანების სიჩქარეების დადგენილ რეჟიმს, გარდა საგზაო ორგანიზაციებისა, უნდა შეუთანხმდეს საგზაო პოლიციას.
3. ამ კანონის მოთხოვნათა დარღვევით ორგანიზაციების, საწარმოების, დაწესებულებების და მოქალაქეების მიერ აშენებული შენობა-ნაგებობანი უნდა დაინგრეს თვითნებურად ამშენებელთა ხარჯზე.
მუხლი 23. საავტომობილო გზებზე დაზიანებული სატრანსპორტო საშუალებებისათვის ტექნიკური დახმარების გაწევა
1. საქართველოს შინაგან საქმეთა სამინისტროს საპატრულო პოლიცია ყოველ ღონეს ხმარობს საგზაო-სატრანსპორტო შემთხვევის მომხდენი ან გაუმართავი სატრანსპორტო საშუალების გასატანად გზის სავალი ნაწილიდან, რისთვისაც გამოიყენება შემხვედრი ტრანსპორტი და ამწე სატრანსპორტო საშუალებები.
2. სახელმწიფო და ადგილობრივი თვითმმართველობის ორგანოები, რომლებიც განკარგავენ მათი გამგებლობის სფეროსთვის მიკუთვნებულ საავტომობილო გზებს, ვალდებული არიან საქართველოს შინაგან საქმეთა სამინისტროს საპატრულო პოლიციასთან შეთანხმებით ყველაფერი იღონონ გზის სავალი ნაწილიდან გაუმართავი სატრანსპორტო საშუალების ან ტვირთის გასატანად, ტექნიკური დახმარების გასაწევად ან გამაფრთხილებელი ნიშნების დასადგმელად.
3. საუწყებო საავტომობილო გზებზე საგზაო-სატრანსპორტო შემთხვევის დროს სატრანსპორტო საშუალებას ტექნიკურ დახმარებას უწევენ ამ გზების მფლობელები.
საქართველოს 1997 წლის 16 ოქტომბრის კანონი №944-პარლამენტის უწყებანი, №44, 11.11.1997წ., გვ.54
საქართველოს 2007 წლის 26 ოქტომბრის კანონი №5424-სსმI, №38, 14.11.2007წ., მუხ.366
მუხლი 24. სამედიცინო დახმარება საავტომობილო გზებზე
საავტომობილო გზებზე საგზაო-სატრანსპორტო შემთხვევის შედეგად დაშავებულებს სამედიცინო დახმარებას უწევენ ამ გზებთან ყველაზე ახლოს განლაგებული სამედიცინო დაწესებულებები.
საქართველოს 2007 წლის 26 ოქტომბრის კანონი №5424-სსმI, №38, 14.11.2007წ., მუხ.366
მუხლი 26. საავტომობილო გზების განვითარებასა და გაუმჯობესებასთან დაკავშირებულ სამუშაოთა წარმოება
საავტომობილო გზების შეკეთება, მოვლა-შენახვა, საექსპლუატაციოდ მიღება, საჭირო სამეცნიერო-კვლევითი სამუშაოების ჩატარება წარმოებს საქართველოს კანონმდებლობის შესაბამისად, მათ შორის, მიღებული სტანდარტების, სამშენებლო ნორმების, ტექნიკური რეგლამენტების, ინსტრუქციებისა და დასრულებული საგზაო სამუშაოების მიღების წესის შესაბამისად, რომლებსაც კანონქვემდებარე ნორმატიული აქტების სახით, საქართველოს კანონმდებლობით დადგენილი წესით ამტკიცებს საქართველოს რეგიონული განვითარებისა და ინფრასტრუქტურის მინისტრი.
საქართველოს 2007 წლის 26 ოქტომბრის კანონი №5424-სსმI, №38, 14.11.2007წ., მუხ.366
საქართველოს 2008 წლის 23 დეკემბრის კანონი №855-სსმI, №40, 29.12.2008წ., მუხ.280
V. მიწების გამოყოფა და გამოყენება
მუხლი 27. საავტომობილო გზების მშენებლობისა და ექსპლუატაციისათვის მიწის გამოყოფის წესი
1. იმ საგზაო ორგანოებსა და სხვა ორგანიზაციებს, რომლებიც გზებს აშენებენ და ექსპლუატაციას უწევენ, საავტომობილო გზების მმშენებლობისა და ექსპლუატაციისათვის, აგრეთვე სპეციალური ზონების (დასასვენებელი ადგილები და სერვისის ობიექტები) შესაქმნელად, კარიერებისათვის მიწა მუდმივ ან დროებით სარგებლობაში გამოეყოფათ საქართველოს კანონმდებლობით დადგენილი წესით.
საქართველოს 2008 წლის 27 ივნისის კანონი №68-სსმI, №12, 14.07.2008წ., მუხ.90
მუხლი 28. გარდამავალი დებულებანი
2008 წლის 15 აგვისტომდე:
ა) საქართველოს ეკონომიკური განვითარებისა და შინაგან საქმეთა სამინისტროებმა უზრუნველყონ „საავტომობილო გზების შესახებ“ საქართველოს კანონის მე-16 მუხლის „ა“ ქვეპუნქტით გათვალისწინებული რეკომენდაციის გაცემის წესში სათანადო ცვლილებების შეტანა;
ბ) აფხაზეთის ავტონომიური რესპუბლიკის უზენაესმა საბჭომ უზრუნველყოს „ადგილობრივი მნიშვნელობის საავტომობილო გზების შესახებ“ აფხაზეთის 2006 წლის 28 დეკემბრის კანონის შესაბამისობა „საავტომობილო გზების შესახებ“ საქართველოს კანონთან.
საქართველოს 2008 წლის 27 ივნისის კანონი №68-სსმI, №12, 14.07.2008წ., მუხ.90
საქართველოს პარლამენტის თავმჯდომარე – სახელმწიფოს მეთაური ედუარდ შევარდნაძე.
საქართველოს პარლამენტის სპიკერი ვახტანგ გოგუაძე
1994 წლის 11 ნოემბერი.
ქ. თბილისი,
№585
ЗАКОН ГРУЗИИ
ОБ АВТОМОБИЛЬНЫХ ДОРОГАХ
Настоящим Законом определяются виды и статус автомобильных дорог.(28.06.2010 N3161)Настоящий Закон устанавливает правила пользования и охраны дорог владельцами и пользователями автомобильных дорог, организациями-владельцами дорожно-инженерных сооружений, а также размер платы за пользование дорогами (утилизацию инфраструктуры) и порядок ее внесения, определяет требования к оборудованию автомобильных дорог для обеспечения безопасности дорожного движения.
Действие настоящего Закона распространяется на все автомобильные дороги независимо от их значения.
1. ОБЩИЕ ПОЛОЖЕНИЯ
Статья 1. Законодательство Грузии об автомобильных дорогах (16.10.1997 N944)
Pfrjyjlfntkmcndj Uhepbb j, fdnjvj,bkmys[ ljhjuf[ cjcnjbn bp Rjycnbnewbb Uhepbb= vt;leyfhjlys[ ljujdjhjd b cjukfitybq Uhepbb= yfcnjzotuj Pfrjyf b bys[ yjhvfnbdys[ frnjd.
Статья 2 . Понятие автомобильной дороги
1.Автомобильная дорога — это инженерное сооружение, назначением которого является обеспечение удобного и безопасного движения автотранспортных и иных самоходных средств с установленными нормативными скоростями, осевыми нагрузками и габаритами.
2. В понятии автомобильной дороги в качестве ее составных частей
объединены:
а)проежзая часть земляного полотна, мосты, тоннели, эстакады, транспортные узлы, водопропускные сооружения, опорные стены, находящиеся по обочинам дороги, велосипедные и пешеходные дорожки, а также полосы отчуждения и другие расположенные в ее пределах дорожные сооружения;
б)элементы оборудования по управлению и регулированию движения, технологической связи, освещения и прочие сооружения, в том числе телефонная связь специального назначения, необходимая для нормального содержания и функционирования автомобильных дорог;
в)воздушное пространство над автомобильными дорогами в пределах габаритов, установленных для транспортных средств;
г)снегозащитное и ievjgjukjof.ott (16.10.1997 N944) оборудование, снегозащитные лесополосы, противолавинные, противоселевые и водоотводные сооружения, площадки для остановки и отдыха, противоаварийные rfhvfys, (16.10.1997 N944) которые могут быть расположены вне полосы отчуждения;
д)здания и сооружения дорожно-эксплуатационной службы.
Статья 3 . Типы и классификация автомобильных дорог
1.Автомобильные дороги по своему назначению подразделяются на дороги общего пользования и ведомственные.
2.Автомобильные дороги общего пользования d pfdbcbvjcnb jn cdjtuj pyfxtybz(16.10.1997 N944) делятся на международные, дороги dyenhbujcelfhcndtyyjuj и местного значения.
3.К автомобильным дорогам магистрального значения относятся дороги, связывающие между собой административные, крупные промышленные и культурные центры Грузии и других государств.
4.К автодорогам dyenhbujcelfhcndtyyjuj значения относятся:
а) ljhjub= cdzpsdf.obt cnjkbwe Uhepbb c df;ysvb ghjvsiktyysvb b rekmnehysvb wtynhfvb= cnjkbwfvb fdnjyjvys[ htcge,kbr b flvbybcnhfnbdysvb wtynhfvb hfqjyjd= f nfr;t j,]tplyst b gjl]tplyst genb r ybv c fdnjljhju vt;leyfhjlyjuj b dyenhbujcelfhcndtyyjuj pyfxtybz+ (16.10.1997 N944)
,) ljhjub= cdzpsdf.obt cnjkbws fdnjyjvys[ htcge,kbr= flvbybcnhfnbdyst wtynhs hfqjyjd= df;yst ghjvsiktyyst b rekmnehyst wtynhs Uhepbb+(16.10.1997 N944)
в) дороги, связывающие аэропорты и морские порты со столицами Грузии и автономных республик, а также административными центрами районов;
5\ R ljhjufv dyenhbujcelfhcndtyyjuj pyfxtybz vjuen ,snm jnytctys ljhjub= yt jndtxf.obt gjrfpfntkzv= jghtltktyysv yfcnjzobv geyrnjv lkz dyenhbujcelfhcndtyys[ ljhju= yj bvt.obt j,jhjyyjt b cgtwbfkmyjt pyfxtybt\(16.10.1997 N944)
6\ Перечень автомобильных дорог международного и внутригосударственного значения утверждает Правительство Грузии по представлению Министерства регионального развития и инфраструктуры Грузии. Как правило, этот перечень пересматривается раз в 5 лет.(6.09.2013 N1035)
7.К автодорогам местного значения относятся:
а) ljhjub= cdzpsdf.obt flvbybcnhfnbdyst wtynhs hfqjyjd c yfctktyysvb geyrnfvb 'nb[ ;t hfqjyjd+ (16.10.1997 N944)
,) ljhjub= cdzpsdf.obt yfctktyyst geyrns c fdnjvj,bkmysvb ljhjufvb vt;leyfhjlyjuj b dyenhbujcelfhcndtyyjuj pyfxtybz+ (16.10.1997 N944)
d) ljhjub= cdzpsdf.obt yfctktyyst geyrns lheu c lheujv+ (16.10.1997 N944)
u) ljhjub= cdzpsdf.obt rehjhns jcj,juj pyfxtybz= vtcnf jnls[f b nehbpvf= cgjhnbdyst rjvgktrcs= gfvznybrb bcnjhbb b rekmnehs= yfexyst wtynhs b lheubt j,]trns jcj,juj pyfxtybz c flvbybcnhfnbdysvb wtynhfvb hfqjyjd (yf nthhbnjhbb rjnjhs[ hfcgjkj;tys erfpfyyst j,]trns)= f nfr;t gjl]tplyst genb r ,kb;fqibv ;tktpyjljhj;ysv cnfywbzv= f'hjgjhnfv= vjhcrbv ghbcnfyzv c ljhju vt;leyfhjlyjuj= dyenhbujcelfhcndtyyjuj b vtcnyjuj pyfxtybz.(16.10.1997 N944)
8\ R ljhjufv vtcnyjuj pyfxtybz vjuen ,snm jnytctys ljhjub= yt jndtxf.obt gjrfpfntkzv= jghtltktyysv yfcnjzobv geyrnjv lkz vtcnys[ ljhju= yj bvt.obt j,jhjyyjt b cgtwbfkmyjt pyfxtybt\ (16.10.1997 N944)
9\ Перечень автомобильных дорог местного значения утверждают высшие органы исполнительной власти или органы местного самоуправления Абхазской и Аджарской автономных республик. Как правило, перечень пересматривается раз в 3 года.(26.10.2007 N5424)
10.К автомобильным дорогам ведомственного значения относятся:
а) подъездные пути к организациям с автодорог общего пользования;
б)дороги промышленного, сельскохозяйственного и иного назначения на территориях предприятий;
в)автомобильные дороги, проходящие вдоль каналов, трубопроводов, линий электропередачи, другие коммуникаций и сооружений, а также служебные и патрульные подъездные автодороги к гидротехническим и прочим сооружениям.
Статья 4 . Gjhzljr yevthfwbb= yfbvtyjdfybz b jghtltktybz ghjnz;tyyjcnb fdnjvj,bkmys[ ljhju (16.10.1997 N944)
1.В название автомобильных дорог должны входить наименование отправного и конечного населенных пунктов, связываемых дорогой, а в случае необходимости — и наименования основных промежуточных населенных пунктов. Допускается наименование дорог по конечным населенным пунктам, с учетом исторической значимости географических или других объектов и национальных традиций.
2.Для исчисления километража автодорог в качестве начального и конечного пунктов принимаются:
а)для автомобильных дорог, ведущих из столицы Грузии Тбилиси — площадь Свободы;
б) для дорог, связывающих между собой населенные пункты, – административные
здания соответствующего органа местного самоуправления, почта или размещенные в центре
населенного пункта государственные, муниципальные и общественные здания и сооружения;(24.11.2011 N5293)
в)для дорог, связывающих между собой прочие дороги, пересечение осей несопряженных дорог;
г)для дорог, связывающих между собой географические, исторические или другие объекты, — границы этих объектов.
Статья 5 . Компетенция dscib [ ujcelfhcndtyys [ jhufyjd Грузии в регулировании вопросов дорожного хозяйства (16.10.1997 N944)
В ведение dscib[ ujcelfhcndtyys[ jhufyjd Грузии входят: (16.10.1997 N944)
а)регулирование отношений дорожного хозяйства с другими отраслями национального хозяйства;
б)установление правил пользования, охраны автомобильных дорог и дорожного движения;
в)решение вопроса строительства новых автомобильных дорог vt;leyfhjlyjuj и dyenhbujcelfhcndtyyjuj значения.
Статья 6 . Компетенция автономных республик в регулировании местных вопросов дорожного хозяйства
В ведение dscib[ jhufyjd dkfcnb (16.10.1997 N944)автономных республик входят — руководство дорожным хозяйством местного значения и установление порядка управления им:
— организация охраны и учета автомобильных дорог местного значения, проходящих по территории автономных республик;
— решение вопросов развития и улучшения автомобильных дорог местного значения.
II . УПРАВЛЕНИЕ АВТОМОБИЛЬНЫМИ ДОРОГАМИ
Статья 7 . Управление дорогами общего пользования
Автомобильными дорогами общего пользования управляет собственник этих дорог, осуществляющий работы по строительству, реконструкции, ремонту и содержанию дорог.
Статья 8 . Управление ведомственными автомобильными дорогами
Ведомственными автодорогами управляют владельцы этих дорог или другие органы, которым эти дороги переданы по договору.
Статья 9 . Обязанности Департамента автомобильных дорог Грузии (26.10.2007 N5424)
1. Министерство регионального развития и инфраструктуры Грузии разрабатывает и осуществляет единую государственную политику по вопросам развития, проектирования сети автомобильных дорог международного и внутригосударственного значения, а также научно-технического прогресса в указанной сфере. (4.12.2009 N2268)
11 . (4.12.2009 N2268)
2. В обязанности Департамента автомобильных дорог Грузии входят:
а) проектирование, строительство, модернизация, реконструкция, реабилитация, содержание автомобильных дорог международного и внутригосударственного значения, благоустройство и усовершенствование дорог с учетом требований безопасности дорожного движения и интересов населения, прием в эксплуатацию завершенных автомобильных дорог международного и внутригосударственного значения в порядке, установленном законодательством Грузии;
б) увеличение пропускной способности автомобильных дорог, улучшение организации движения;
в) контроль за охраной автомобильных дорог и выполнением правил пользования дорогами, составление перечня автомобильных дорог международного и внутригосударственного значения и подготовка предложений о внесении в него изменений;
г) в порядке, установленном законодательством Грузии, по согласованию с Департаментом патрульной полиции Министерства внутренних дел Грузии временное прекращение или ограничение движения на автомобильных дорогах, а также в случаях необходимости - пропуск отдельных транспортных средств на данных дорогах в указанный период.
Статья 10 . Состав имущества Ujcelfhcndtyyjuj ltgfhnfvtynf fdnjvj , bkmys [ ljhju Uhepbb (16.10.1997 N944)
Bveotcndjv Ltgfhnfvtynf zdkz.ncz gthtlfyyst tve dj dkfltybt jcyjdyst b j,jhjnyst chtlcndf= abyfycjdst htcehcs= lheubt frnbds= rjnjhst jnhf;tys d ,fkfyct Ltgfhnfvtynf.
Статья 11 . Ghbdfnbpfwbz bveotcndf Ujcelfhcndtyyjuj ltgfhnfvtynf fdnjvj,bkmys[ ljhju Uhepbb (16.10.1997 N944)
Вопрос приватизации автомобильных дорог, находящихся всобственности государства, и организаций дорожного обслуживания решается в соответствии с действующим законодательством.
III . ФИНАНСИРОВАНИЕ ДОРОЖНОЙ ОТРАСЛИ (16.10.1997 N944)
Статья 12 . Финансирование ухода, содержания и развития автомобильных дорог общего пользования (29.12.2004 N839)
Финансирование проектировки, строительства, модернизации, реабилитации, ухода, содержания и научно-исследовательских работ осуществляется как за счет государственного бюджета, так и из других средств.
Статья 13 . Финансирование и материально-техническое обеспечение содержания b hfpdbnbz (16.10.1997 N944)
ведомственных автомобильных дорог
Уход за ведомственными автомобильными дорогами и их развитие финансируются и обеспечиваются необходимыми для этого материально-техническими ресурсами владельцами этих дорог.
Статья 14 . Частные и платные автомобильные дороги
1.Устройство частной автомобильной дороги разрешается.
2.Установление gkfns pf gjkmpjdfybt fdnjvj,bkmysvb ljhjufvb bkb jnhtprfvb ljhju(16.10.1997 N944) общего пользования, находящуюся в государственной собственности, возможно в том случае, когда между двумя населенными пунктами существует бесплатная параллельная дорога.
3\ Gkfnf pf gjkmpjdfybt ljhjufvb bkb jnhtprfvb ljhju jghtltkztncz d ecnfyjdktyyjv pfrjyjv gjhzlrt b bcgjkmpetncz lkz cjlth;fybz b hfpdbnbz 'nb[ ;t ljhju bkb jnhtprjd ljhju(16.10.1997 N944)
Статья 141 . Понятия платы за пользование дорогами и плательщика платы (28.06.2010 N3161)
1. Плата за пользование дорогами (далее – плата) – обязательный платеж в государственный бюджет Грузии, вносимый для утилизации транзитной инфраструктуры на территории Грузии.
2. Плательщики платы – владельцы или водители грузовых автотранспортных средств, осуществляющие на территории Грузии передвижение (перевозки грузов) на грузовых автотранспортных средствах под таможенным контролем (надзором).(27.03.2012 N5962)
Статья 142 . Размер платы и порядок ее внесения (28.06.2010 N3161)
Размер платы, процедуры и условия, связанные с ее внесением, определяются нормативным актом Правительства Грузии.
Статья 143 . Освобождение от внесения платы (27.03.2012 N5962)
От внесения платы освобождаются лица, предусмотренные пунктом 2 статьи 141 настоящего Закона, осуществляющие на грузовых автотранспортных средствах на территории Грузии перемещение грузов, помещенных на территории таможенно-пропускных пунктов, находящихся в морских портах, в ближайшую зону таможенного контроля, расположенную в радиусе 10 км от территории морских портов, либо обратно согласно маршруту, установленному юридическим лицом публичного права, входящим в сферу управления Министерства финансов Грузии, – Службой доходов.
Статья 144 . Администрирование платы и ответственность в связи с указанным (28.06.2010 N3161)
1. На территории Грузии не допускается передвижение грузовых автотранспортных средств (перевозки грузов на грузовых автотранспортных средствах), подлежащих таможенному контролю (надзору), без внесения платы.(27.03.2012 N5962)
2. Администрирование платы осуществляется уполномоченным органом, установленным Правительством Грузии.
3. (31.05.2011 N4718)
4. Излишне или ошибочно уплаченная сумма платы возвращается в порядке, установленном законодательством Грузии.
IV . ИСПОЛЬЗОВАНИЕ АВТОМОБИЛЬНЫХ ДОРОГ
Статья 15. Порядок использования автомобильных дорог
1.Автомобильные дороги общего пользования используются в соответствии с установленным настоящим Законом порядком и правилами дорожного движения. (16.10.1997 N944)
2.Порядок использования ведомственной автомобильной дороги определяется соответствующим ведомством, которому принадлежит эта дорога.
3.Транспортные средства должны передвигаться по проезжей части
дороги. (16.10.1997 N944)допускается передвижение гусеничного транспорта и машин на металлических колесах по автомобильным дорогам общего пользования с черным покрытием или по обочинам. Для пропуска транспортных средств, осевая нагрузка и габариты которых не превышают нормативные, владельцы транспортных средств (в том числе иностранцы) берут в установленном порядке разрешение, и если
указанные транспортные средства повредят элементы дороги, оплачивают восстановительные работы в установленном порядке.
Статья 16 . Ограничения и запреты при использовании автомобильных дорог
На автомобильных дорогах не допускается:
а) движение механического транспортного средства, максимальная нагрузка на каждую ведущую или неведущую ось которого превышает 10 тонн (кроме автотранспортного средства с одной ведущей осью, максимальная нагрузка на ведущую ось которого не должна превышать 11,5 тонны) или (и) фактическая масса которого превышает 44 тонны или (и) фактическая масса которого превышает разрешенную максимальную массу. Кроме запрета на превышение фактической массы над разрешенной максимальной массой, действие настоящего подпункта не распространяется : (24.12.2013 N1832)
а.а) на негабаритные (крупногабаритные) или сверхнормативные (тяжеловесные) механические транспортные средства, передвигающиеся по согласованию с органом (ведомством), уполномоченным в порядке, установленном законодательством Грузии, в соответствии с условиями этого соглашения;
а.б) на механические транспортные средства, передвигающиеся при въезде на территорию Грузии через таможенно-пропускные пункты в морских портах, далее перемещающиеся по маршруту, установленному налоговым органом, к ближайшей, расположенной в радиусе 10 километров от территории морского порта, предусмотренной Налоговым кодексом Грузии зоне таможенного контроля;
а.в) на механические транспортные средства, передвигающиеся при въезде на территорию Грузии через таможенно-пропускные пункты к ближайшей, расположенной в радиусе 25 километров от местоположения налогового органа железнодорожной станции, к зоне таможенного контроля, предусмотренной Налоговым кодексом Грузии, по маршруту, установленному налоговым органом.
б) (9.11.2005 N2021)
в)загрязнение или заваливание дорог, дорожных сооружений и полосы отчуждения, а также мостов и отверстий труб, каналов и дренажных устройств;
г)перевозка без упаковки груза, загрязняющего дорогу или полосу отчуждения;
д)вывоз и выброс на дорогу продуктов сельского хозяйства (зерновых, сена и др.) мусора и снега, а также складирование материалов;
е)— выполнение работ, связанных с возможностью разлива нефтепродуктов и химических веществ, а также загрузка и разгрузка транспортных средств на проезжей части дороги;
ж)перегон скота за исключением мест, согласованных с дорож- ными органами, а также его выпас без присмотра вдоль полосы отчуждения;
з) блокирование дорог, устройство контрольных и проверочных пунктов, проведение демонстраций, спортивных соревнований, других массовых мероприятий, меняющих установленный режим движения, а также въезд и съезд с дороги автотранспорта из не установленных для этого мест без разрешения органов местного самоуправления, дорожных служб и патрульной полиции; (24.11.2011N5293)
и)установка рекламных щитов без разрешения дорожных органов;
к)торговля на полотне дороги;
л)повреждение дорожных сооружений, технических средств регулирования дорожного движения, зеленых насаждений, снегозащитных сооружений и иного дорожного имущества;
м)игнорирование указанных ограничений и запретов влечет ответственность в порядке, предусмотренном законодательством Грузии.
Статья 17 . Временное прекращение или ограничение Движения (26.10.2007 N5424)
1. Движение на автомобильных дорогах может быть временно прекращено или ограничено только в случае аварии или стихийных бедствий, ввиду дорожно-климатических условий или при проведении ремонтно-строительных работ.
2. Решение о временном прекращении или ограничении движения на дорогах международного и внутригосударственного значения с указанием срока принимает Департамент автомобильных дорог Грузии по согласованию с Департаментом патрульной полиции Министерства внутренних дел Грузии, на автомобильных дорогах местного значения - соответствующие органы местного самоуправления, а на ведомственных автомобильных дорогах - владельцы указанных дорог.
3. Орган, принимающий решение о временном прекращении или ограничении движения на автомобильных дорогах, обязан своевременно информировать об этом через прессу или другие средства массовой информации, в которых должны быть указаны объездные дороги, а также в начале таких участков дорог должны быть установлены соответствующие дорожные знаки и приняты другие меры, предусмотренные законодательством Грузии. В случае невыполнения органами, принимающими соответствующее решение, данных требований пользователи автомобильных дорог вправе потребовать возмещения причиненного ущерба.
4. В случае опубликования соответствующей информации через прессу и другие средства массовой информации, а также принятия иных мер, предусмотренных законодательством Грузии, пользователи автомобильных дорог не вправе требовать компенсации ущерба, вызванного временным прекращением или ограничением движения.
Статья 18 . Государственный контроль за автомобильными дорогами (26.10.2007 N5424)
1. Соответствие состояния автомобильных дорог общего пользования требованиям беспрепятственного и безопасного движения контролирует Департамент патрульной полиции Министерства внутренних дел Грузии.
2. В случае необходимости может быть создана комиссия при участии иных заинтересованных юридических лиц.
Статья 19 . Ответственность дорожных органов
1.Ответственность за временное прекращение движения ввиду плохого состояния автомобильных дорог общего пользования возлагается на дорожные органы, кроме случаев прекращения движения в установленном порядке.
2.Дорожные органы обязаны возместить пользователям автомобильных дорог убыток, вызванный дорожно-транспортным происшествием вследствие неудовлетворительных дорожных условий, если причиной этого происшествия явилось то, что дорожные органы полностью либо частично не выполнили возложенные на них обязанности. Причиненный убыток возмещается на основании решения суда.
3.Материалы о дорожно-транспортных происшествиях, связанных с плохими дорожными условиями на автомобильных дорогах общего пользования, оформляют органы Министерства внутренних дел Грузии при участии представителя того дорожного органа, который ведает соответствующим отрезком автомобильной дороги.
4.Дела об ответственности дорожных организаций рассматриваются судом.
Статья 20 . Ответственность владельцев автомобильных дорог
Ответственность за безопасное и беспрепятственное движение на своих дорогах возлагается на владельцев ведомственных автомобильных дорог; они обязаны возмещать пользователям дорог ущерб, вызванный (16.10.1997 N944)дорожными условиями.
Статья 21 . Ответсвенность пользователей дорог
1.Пользователи автомобильных дорог при пассажирских — и грузоеревозках обязаны соблюдать требования настоящего Закона и правила дорожного движения.
2.Предприятия, организации, учреждения и граждане, виновные в повреждении дорожного покрытия, дорожных обочин, земляного полотна, защитных устройств, мостов, путепроводов, водоотводов и других сооружений, несут ответственность в порядке, установленном законодательством Грузии, и обязаны возместить причиненный убыток.
3.Перенесение коммуникаций при vjlthybpfwbb (16.10.1997 N944)автомобильных дорог общего пользования осуществляется силами тех организаций, на балансе которых числятся коммуникации, на основании договора с дорожными органами; если коммуникации сооружены с нарушением установленных норм, они переносятся силами и на средства владельцев.
Статья 22 . Запрещение несогласованных действий на автомобильных дорогах и придорожных зонах
1.На автомобильных дорогах, в придорожных зонах (на расстоянии 100 метров от оси дороги с обеих сторон) без согласования с владельцами дорог воспрещаются:
а)любые строительные, мелиоративные, сельскохозяйственные, геолого -оисковые работы, прокладка линий связи и других коммуникаций, строительство новых и ремонт существующих сооружений (кроме восстановительно-ремонтных работ в случае аварии трубопроводов, линий связи и электропередачи,о чем
незамедлительно сообщается дорожным органам);
б)организация технологической грузоперевозки;
в)устройство внешнего освещения и озеленение;
г)размещение передвижных заправочных пунктов, киосков, павильонов и других сооружений;
д)устройство площадок для погрузки и разгрузки транспортных средств, стоянок и моечных площадок;
е)сооружение плотин, запруд и других мелиоративных и гидротехнических сооружений, углубление русла рек, добыча песка и гравия на расстоянии одного километра выше и ниже мостов; 366
ж)сплав леса по реке под мостами;
з)швартовка лодок или других плавучих средств к быкам мостов; устройство под путепроводами, эстакадами и мостами стоянок, проездов, а также лодочных станций и каких-либо других сооружений;
и)Производство всех работ, изменяющих на том или ином участке дороги организацию дорожного движения или установленный режим скорости автомашин, — кроме дорожных организаций, — согласовывается с дорожной полицией.
2.Здания и сооружения, возведенные организациями, предприятиями, учреждениями и гражданами с нарушением требований настоящего Закона, подлежат сносу за счет самовольных застройщиков.
Статья 23 . Оказание технической помощи транспортным средствам, поврежденным на автомобильных дорогах (26.10.2007 N5424)
1. Патрульная полиция Министерства внутренних дел Грузии принимает все меры к удалению с проезжей части дороги транспортных средств, совершивших дорожно-транспортное происшествие, или транспортных средств, находящихся в неисправном состоянии, для чего используются встречный транспорт и подъемно-транспортные средства.
2. Государственные органы и органы местного самоуправления, распоряжающиеся автомобильными дорогами, относящимися к сфере их ведения, обязаны по согласованию с патрульной полицией Министерства внутренних дел Грузии принимать все меры к удалению с проезжей части дороги неисправного транспортного средства или груза, оказанию технической помощи либо установлению предупредительных знаков.
3. В случае дорожно-транспортного происшествия на ведомственных автомобильных дорогах техническую помощь транспортным средствам оказывают владельцы указанных дорог.
Статья 24 . Медицинская помощь на автомобильных дорогах
Медицинскую помощь лицам, получившим травмы вследствие дорожно-транспортного происшествия на автомобильных дорогах, оказывают медицинские учреждения, расположенные к этим дорогам ближе всех.
Статья 25 . (26.10.2007 N5424)
Статья 26 . Производство работ, связанных с развитием и улучшением состояния автомобильных дорог (23.12.2008 N855)
Ремонт, содержание, прием в эксплуатацию автомобильных дорог осуществляются и необходимые научно-исследовательские работы проводятся в соответствии с законодательством Грузии, в том числе – с принятыми стандартами, строительными нормами, техническими регламентами, инструкциями и порядком приема завершенных дорожных работ, утверждаемыми Министром регионального развития и инфраструктуры Грузии в виде подзаконных нормативных актов в порядке, установленном законодательством Грузии.
V . ВЫДЕЛЕНИЕ И ИСПОЛЬЗОВАНИЕ ЗЕМЕЛЬ
Статья 27 . Порядок выделения земли под строительство и эксплуатацию автомобильных доро г
Дорожным органам и другим организациям, занимающимся строительством и эксплуатацией автомобильных дорог, а также созданием специальных зон (мест отдыха и объектов сервиса), земля под карьеры в постоянное или временное пользование выделяется в порядке, установленном законодательством Грузии.
VI . Переходные положения (27.06.2008 N68)
Статья 28. Переходные положения (27.06.2008 N68)
До 15 августа 2008 года:
а) министерствам экономического развития Грузии и внутренних дел Грузии обеспечить внесение соответствующих изменений в порядок выдачи рекомендации, предусмотренной подпунктом «а» статьи 16 Закона Грузии «Об автомобильных дорогах»;
б)Верховному Совету Абхазской Автономной Республики обеспечитьсоответствиеЗаконаАбхазии «Об автомобильных дорогах местного значения» от 28 декабря 2006 года с Законом Грузии «Об автомобильных дорогах».
Председатель Парламента Грузии —
Глава государства ЭДУАРД ШЕВАРДНАДЗЕ.
Спикер Парламента Грузии ВАХТАНГ ГОГУАДЗЕ.
Тбилиси,
11 ноября 1994 г.
N585- I с
Return back
Document comments