On Martial Law

Consolidated versions (06/09/2013 - 31/10/2018)

საქართველოს კანონი

საომარი მდგომარეობის შესახებ

    მუხლი 1

საომარი მდგომარეობა გულისხმობს საქართველოზე შეიარაღებული თავდასხმის შემთხვევაში ქვეყნის მთელ ტერიტორიაზე განსაკუთრებული წესების გამოცხადებას, რაც შეესაბამება ქვეყნის თავდაცვის ინტერესებს. საომარი მდგომარეობა ცხადდება საქართველოს კონსტიტუციისა და ამ კანონის მიხედვით და მიზნად ისახავს ქვეყნის ტერიტორიული მთლიანობის, სახელმწიფო უშიშროებისა და საზოგადოებრივი წესრიგის დაცვის უზრუნველყოფას.

    მუხლი 2

1. საქართველოს მთელ ტერიტორიაზე საომარ მდგომარეობას აცხადებს საქართველოს პრეზიდენტი.

2. საქართველოს პრეზიდენტი მასობრივი ინფორმაციის საშუალებებით აფრთხილებს მოსახლეობას ქვეყნის მთელ ტერიტორიაზე საომარი მდგომარეობის გამოცხადების შესახებ, ხოლო გამოცხადებიდან 48 საათის განმავლობაში ეს გადაწყვეტილება შეაქვს საქართველოს პარლამენტში დასამტკიცებლად. თუ საქართველოს პარლამენტმა არ დაამტკიცა საომარი მდგომარეობის გამოცხადების შესახებ საქართველოს პრეზიდენტის გადაწყვეტილება, ამ მომენტიდან საომარი მდგომარეობა გაუქმებულად ითვლება.

3. საომარი მდგომარეობის დროს საქართველოს პრეზიდენტი გამოსცემს კანონის ძალის მქონე დეკრეტებს, რომლებიც 48 საათის განმავლობაში წარედგინება საქართველოს პარლამენტს.

4. საომარი მდგომარეობის დროს საქართველოს პრეზიდენტის მიერ გამოცემული დეკრეტები, რომლებიც ზღუდავს საქართველოს კონსტიტუციის მე-18, მე-20, 21-ე, 22-ე, 24-ე, 25-ე, 30-ე, 33-ე და 41-ე მუხლებში ამოთვლილ ადამიანის უფლებებსა და თავისუფლებებს, უნდა დაამტკიცოს საქართველოს პარლამენტმა. დეკრეტის ტექსტი გადაიცემა საქართველოს რადიოთი და ტელევიზიით ხელმოწერიდან ერთი დღის განმავლობაში, ყოველ ორ საათში ერთხელ მაინც.

    მუხლი 3

1. საომარი მდგომარეობის გამოცხადების შესახებ საქართველოს პრეზიდენტის ბრძანებულებაში უნდა აღინიშნოს ასეთი გადაწყვეტილების მიღების მოტივი და მოქმედების ვადა.

2. საქართველოს პრეზიდენტს საქართველოს პარლამენტის თანხმობით შეუძლია გაახანგრძლივოს გამოცხადებული საომარი მდგომარეობის მოქმედების ვადა ან ვადამდე გააუქმოს იგი.

3. საომარი მდგომარეობის გამოცხადების, მოქმედების ვადის გახანგრძლივების ან გაუქმების გადაწყვეტილება ძალაშია მისი მიღების მომენტიდან, თუ საქართველოს კანონმდებლობით სხვა რამ არ არის გათვალისწინებული, და დაუყოვნებლივ ქვეყნდება.

4. საომარი მდგომარეობის გაუქმებისთანავე ძალას კარგავს საქართველოს პრეზიდენტის მიერ საომარი მდგომარეობის მოქმედების პერიოდში გამოცემული ყველა დეკრეტი.

    მუხლი 4

1. (ამოღებულია - 06.09.2013, №1044).

2. საომარი მდგომარეობის მოქმედებისას, კონკრეტულ გარემოებათა მიხედვით, საქართველოს აღმასრულებელი ხელისუფლების უმაღლეს ორგანოებს, თავიანთი კომპეტენციის ფარგლებში, კანონმდებლობის მოთხოვნათა შესაბამისად, შეუძლიათ გამოიყენონ შემდეგი ღონისძიებანი:

ა) გააძლიერონ საზოგადოებრივი წესრიგისა და იმ ობიექტების დაცვა, რომლებიც უზრუნველყოფენ მოსახლეობის საქმიანობას და მეურნეობის ფუნქციონირებას;

ბ) დროებით გაასახლონ მოქალაქეები საცხოვრებლად საშიში რაიონებიდან; ამასთან აუცილებლად მისცენ მუდმივი ან სხვა დროებითი საცხოვრებელი სადგომები;

გ) საომარი მდგომარეობის მოქმედების ადგილებში შემოიღონ მოქალაქეთა შესვლისა და გასვლის განსაკუთრებული რეჟიმი;

დ) აუცილებლობის შემთხვევაში შეუზღუდონ მოქალაქეებსა და მოქალაქეობის არმქონე პირებს თავისუფალი გადაადგილების უფლება, აუკრძალონ თავიანთი საცხოვრებელი ადგილის ან სხვა ადგილსამყოფლის დატოვება სათანადო ნებართვის გარეშე;

ე) დროებით ჩამოართვან მოქალაქეებს კუთვნილი ცეცხლსასროლი და ცივი იარაღი, ტყვია-წამალი, ხოლო საწარმოებს, დაწესებულებებსა და ორგანიზაციებს _ აგრეთვე სასწავლო-სამხედრო ტექნიკა, ფეთქებადი, რადიაქტიური ნივთიერებანი და მასალები, ძლიერმოქმედი ქიმიური და შხამიანი ნივთიერებანი;

ვ) აკრძალონ კრებების, მიტინგების, ქუჩის მსვლელობებისა და დემონსტრაციების, აგრეთვე სანახაობრივი, სპორტული და სხვა მასობრივი ღონისძიებების მოწყობა;

ზ) შეიტანონ ცვლილებანი სახელმწიფო საწარმოებისა და ორგანიზაციების პროდუქციის წარმოებისა და მიწოდების გეგმებში, აგრეთვე გადაწყვიტონ მათი სამეურნეო საქმიანობის სხვა საკითხები, დააწესონ სახელმწიფო და კერძო საწარმოების, დაწესებულებებისა და ორგანიზაციების მუშაობის განსაკუთრებული რეჟიმი;

თ) საომარ მდგომარეობასთან დაკავშირებული საჭიროებიდან გამომდინარე, დროებით, საომარი მდგომარეობის მოქმედების განმავლობაში, გადააყენონ თანამდებობიდან სტრატეგიული და მოსახლეობისათვის სასიცოცხლო მნიშვნელობის მქონე სახელმწიფო საწარმოების, დაწესებულებებისა და ორგანიზაციების ხელმძღვანელები და დანიშნონ მათი შემცვლელი პირები; დროებით აკრძალონ ასეთ საწარმოებში, დაწესებულებებსა და ორგანიზაციებში მუშა-მოსამსახურეთა სამუშაოდან საკუთარი სურვილით განთავისუფლება, საპატიო მიზეზით დათხოვნის შემთხვევების გარდა. დროებით გადაყენებული პირები საომარი მდგომარეობის გაუქმებისთანავე უნდა აღადგინონ თავიანთ თანამდებობებზე, თუ არ არსებობს თანამდებობებიდან მათი განთავისუფლების კანონიერი საფუძველი;

ი) კანონმდებლობის შესაბამისად გამოიყენონ სახელმწიფო საწარმოების, დაწესებულებებისა და ორგანიზაციების რესურსები საომარი მოქმედებების შედეგების თავიდან აცილებისა და ლიკვიდაციისათვის. იმავე მიზნით ისარგებლონ სხვა იურიდიული, აგრეთვე ფიზიკური პირების კუთვნილი ქონებითა და მატერიალური საშუალებებით, მხოლოდ სათანადო ანაზღაურებით, რომელიც გაიცემა საომარი მდგომარეობის დამთავრების შემდეგ;

კ) აკრძალონ გაფიცვები;

ლ) ჩააბან შრომისუნარიანი მოქალაქენი საწარმოების, დაწესებულებებისა და ორგანიზაციების მუშაობაში, შრომის საშუალო ანაზღაურებით, აგრეთვე საომარი მდგომარეობის შედეგების ლიკვიდაციაში, ამასთან უზრუნველყონ მათი შრომის უსაფრთხოება;

მ) შეზღუდონ ან აკრძალონ იარაღით, ძლიერმოქმედი ქიმიური და შხამიანი ნივთიერებებით, აგრეთვე სპირტიანი სასმელებითა და სპირტის შემცველი ნივთიერებებით ვაჭრობა;

ნ) შემოიღონ კარანტინი და განახორციელონ სხვა სავალდებულო სანიტარიულ-ეპიდემიასაწინააღმდეგო ღონისძიებანი;

ო) კანონმდებლობის შესაბამისად კონტროლი დაუწესონ მასობრივი ინფორმაციის საშუალებებს;

პ) შემოიღონ კავშირგაბმულობის საშუალებებით სარგებლობის განსაკუთრებული წესები;

ჟ) შეზღუდონ სატრანსპორტო საშუალებათა მოძრაობა და გასინჯონ ისინი;

რ) შემოიღონ კომენდანტის საათი;

ს) არ დაუშვან საქართველოს კანონმდებლობით გაუთვალისწინებელი მოქალაქეთა შეიარაღებული ფორმირებების შექმნა და საქმიანობა;

ტ) შეამოწმონ დოკუმენტები მოქალაქეთა მასობრივი თავშეყრის ადგილებში, ხოლო სათანადო საფუძვლის არსებობისას _ მოაწყონ მოქალაქეთა პირადი გასინჯვა, მათი ნივთებისა და სატრანსპორტო საშუალებების შემოწმება.

საქართველოს 2003 წლის 7 მაისის კანონი №2166-სსმI, №15, 04.06.2003წ., მუხ.101

საქართველოს 2013 წლის  6  სექტემბრის   კანონი  №1044  – ვებგვერდი, 23.09.2013წ.

    მუხლი 5

1. საქართველოს აღმასრულებელი ხელისუფლების უმაღლეს ორგანოებს საომარი მდგომარეობის მოქმედების პერიოდში უფლება აქვთ გააუქმონ ქვემდგომი ორგანოების ნებისმიერი გადაწყვეტილება.

2. საომარი მდგომარეობის შედეგების თავიდან აცილებისა და ლიკვიდაციის სამუშაოთა კოორდინაცია ევალება საქართველოს ეროვნული უშიშროების საბჭოს.

    მუხლი 6

საომარი მდგომარეობის მოქმედების პერიოდისათვის საწარმოების, დაწესებულებებისა და ორგანიზაციების ხელმძღვანელებს უფლება აქვთ, საჭიროების შემთხვევაში, მუშა-მოსამსახურენი მათ დაუკითხავად, დროებით გადაიყვანონ ისეთ სამუშაოზე, რომელიც არ არის შრომითი ხელშეკრულებით გათვალისწინებული.

    მუხლი 7

1. მოქალაქეებს კომენდანტის საათის დროს აკრძალული აქვთ ოფიციალურად გაცემული საშვების, მათი პირადობის დამადასტურებელი დოკუმენტების გარეშე იყვნენ ქუჩაში ან საზოგადოებრივი თავშეყრის სხვა ადგილებში, გამოვიდნენ თავიანთი ბინის ფარგლებს გარეთ.

2. ამ მუხლის პირველი ნაწილით გათვალისწინებული წესის დამრღვევ პირებს აკავებს პოლიცია ან პატრული კომენდანტის საათის დამთავრებამდე, ხოლო ვისაც თან დოკუმენტები არა აქვს, მათი პიროვნების დადგენამდე, მაგრამ არა უმეტეს 72 საათისა. დაკავებულნი შეიძლება პირადად გაისინჯონ, აგრეთვე _ გაუსინჯონ ნივთები.

    მუხლი 8

მე-4 მუხლის „გ“, „დ“, „ვ“, „კ“ და „მ“-„ჟ“ ქვეპუნქტებით დადგენილი მოთხოვნების, აგრეთვე მე-7 მუხლის პირველი პუნქტით გათვალისწინებული მოთხოვნების დარღვევა იწვევს პასუხისმგებლობას კანონმდებლობის შესაბამისად.

    მუხლი 9

საქართველოს პრეზიდენტის ბრძანებით და საქართველოს პარლამენტის თანხმობით, საომარი მდგომარეობის შედეგების ლიკვიდაციის, საზოგადოებრივი წესრიგის დაცვისა და მოქალაქეთა უსაფრთხოების უზრუნველყოფისათვის შეიძლება გამოყენებულ იქნენ საქართველოს სამხედრო ძალები, რომლებიც ხელმძღვანელობენ ამ კანონითა და სხვა შესაბამისი ნორმატიული აქტებით.  

საქართველოს 2013 წლის  6  სექტემბრის   კანონი  №1044  – ვებგვერდი, 23.09.2013წ.

    მუხლი 10

1. საომარი მდგომარეობის შედეგების ლიკვიდაციისათვის მოხმობილი ძალების მოქმედების კოორდინაციის, ხელმძღვანელობისა და თანამოქმედების მიზნით, საქართველოს პრეზიდენტის დეკრეტით, ადგილებზე შეიძლება შეიქმნას დროებითი ორგანოები და/ან საქართველოს ეროვნული უშიშროების საბჭოს წარდგინებით დაინიშნოს პრეზიდენტის წარმომადგენელი და/ან კომენდანტი.

2. საქართველოს პრეზიდენტის წარმომადგენელი ან კომენდანტი, საქართველოს პრეზიდენტის მიერ გამოცემული ნორმატიული აქტების შესასრულებლად, გამოსცემს ბრძანებებს, რომლებიც არეგულირებენ ამ კანონის ფარგლებში საგანგებო მდგომარეობის რეჟიმის ხელშეწყობის საკითხებს.

    მუხლი 11

საომარი მდგომარეობის მოქმედების პერიოდში საქართველოს მთავრობის დადგენილებით განსაზღვრული სამთავრობო დაწესებულების გადაწყვეტილებით საომარი მდგომარეობის შედეგების ლიკვიდაციისათვის შეიძლება მოწვეულ იქნენ შესაბამისი განათლებისა და გამოცდილების მქონე სპეციალისტები როგორც საქართველოდან, ისე საზღვარგარეთის ქვეყნებიდან.

საქართველოს 2003 წლის 7 მაისის კანონი №2166-სსმI, №15, 04.06.2003წ., მუხ.101  
საქართველოს 2013 წლის  6  სექტემბრის   კანონი  №1044  – ვებგვერდი, 23.09.2013წ.

    მუხლი 12

1. საქართველოს პარლამენტს უფლება აქვს საომარი მდგომარეობის პერიოდში საერთო სასამართლოების სისტემაში შემოიღოს სამხედრო სასამართლოები.

2. საქართველოს პარლამენტს უფლება აქვს საომარი მდგომარეობის პერიოდში ცალკეულ ადგილებში შეცვალოს სამოქალაქო და სისხლის სამართლის საქმეთა კანონით დადგენილი ტერიტორიული განსჯადობა.

    მუხლი 13

1. საომარი მდგომარეობის მოქმედების დროს ან მისი თავიდან აცილებისათვის, ლიკვიდაციის სამუშაოთა წარმოებასთან დაკავშირებით დაზარალებულ მოქალაქეებს სახელმწიფო უზრუნველყოფს საცხოვრებელი სადგომებით, უნაზღაურებს მიყენებულ მატერიალურ ზარალს, ეხმარება სამუშაოზე მოწყობაში და უწევს სხვაგვარ დახმარებას.

2. ბინის მიცემის, ზარალის ანაზღაურებისა და სხვა საჭირო დახმარების გაწევის პირობებსა და წესს, საქართველოს კანონმდებლობის შესაბამისად, განსაზღვრავს საქართველოს მთავრობა.

საქართველოს 2013 წლის  6  სექტემბრის   კანონი  №1044  – ვებგვერდი, 23.09.2013წ.

    მუხლი 14

1. თუ საომარი მდგომარეობის მოქმედების ადგილებში სახელმწიფო ხელისუფლების ორგანოები ვერ უზრუნველყოფენ თავიანთი ფუნქციების ჯეროვან შესრულებას, საქართველოს კანონმდებლობის შესაბამისად, საომარი მდგომარეობის გაუქმებამდე, საქართველოს პრეზიდენტს დეკრეტით შეუძლია შემოიღოს დროებითი მმართველობა, რითაც იგი საქართველოს მთავრობას დააკისრებს ვალდებულებას, დადგენილებით შექმნას მმართველობის განმახორციელებელი დროებითი ორგანო ან დანიშნოს თანამდებობის პირი და განსაზღვროს მათი უფლებამოსილებანი.

2. ამ მუხლის პირველი პუნქტით გათვალისწინებულ შემთხვევებში სახელმწიფო ხელისუფლების შესაბამისი ორგანოების უფლებამოსილება დროებით შეჩერდება, ხოლო მათი ფუნქციების შესრულება დაეკისრება საქართველოს მთავრობის დადგენილებით შექმნილ ორგანოს ან დანიშნულ თანამდებობის პირს, რომელსაც, თავისი კომპეტენციის ფარგლებში და საქართველოს კანონმდებლობის შესაბამისად, უფლება აქვს:

ა) გამოიყენოს ამ კანონის მე-4 მუხლით გათვალისწინებული ღონისძიებანი;

ბ) დროებით შეასრულოს ადგილობრივი თვითმმართველობის ორგანოების ფუნქციები;

გ) საქართველოს სახელმწიფო ხელისუფლების უმაღლეს ორგანოებს წარუდგინოს წინადადებები სახელმწიფო, სამეურნეო და სოციალური მშენებლობის საკითხებზე;

დ) საქართველოს კანონმდებლობის თანახმად დაიქვემდებაროს შესაბამის ადგილას განლაგებული სახელმწიფო საწარმოები, დაწესებულებები და ორგანიზაციები საქართველოს მთავრობის მიერ განსაზღვრული წესით.

საქართველოს 2013 წლის  6  სექტემბრის   კანონი  №1044  – ვებგვერდი, 23.09.2013წ.

    მუხლი 15

საომარი მდგომარეობის გამოცხადებისა და გაუქმების შესახებ საქართველოს საგარეო საქმეთა სამინისტრო დაუყოვნებლივ ატყობინებს გაერთიანებული ერების ორგანიზაციის გენერალურ მდივანს.

    მუხლი 16

1. ეს კანონი ამოქმედდეს გამოქვეყნებისთანავე.

2. ამ კანონის ამოქმედებისთანავე ძალადაკარგულად ჩაითვალოს „სამხედრო მდგომარეობის შესახებ“ საქართველოს რესპუბლიკის 1992 წლის 24 დეკემბრის კანონი (საქართველოს პარლამენტის უწყებები, 1992 წ., №2, მუხ. 103).

საქართველოს პრეზიდენტი ედუარდ შევარდნაძე.

თბილისი,

1997 წლის 31 ოქტომბერი.

№1032_ Iს

LAW OF GEORGIA

ON MARTIAL LAW

 

Article 1

Martial law means the declaration of special rules throughout the territory of Georgia in the case of armed attacks against Georgia, which shall be consistent with the defence interests of the country. Martial law shall be declared according to the Constitution of Georgia and this Law and shall aim to ensure the territorial integrity of the country, state security and the protection of public order.

 

Article 2

1. Martial law shall be declared by the President of Georgia throughout the territory of Georgia.

2. The President of Georgia shall, through mass media, notify the population about the declaration of martial law throughout the territory of the country, and present this decision to the Parliament of Georgia for approval within 48 hours after its declaration. If the Parliament of Georgia does not approve the decision of the President of Georgia on the declaration of martial law, the martial law shall be considered cancelled from that moment.

3. The President of Georgia shall issue during martial law decrees having the force of law that shall be submitted to the Parliament of Georgia within 48 hours.

4. The Parliament of Georgia shall approve the decrees issued by the President of Georgia during martial law that restrict the rights and freedoms listed in Articles 18, 20, 21, 22, 24, 25, 30, 33 and 41 of the Constitution of Georgia. The text of the decree shall be broadcast on the radio and television of Georgia at least once in every two hours for one day after it is signed.

 

Article 3

1. The motive for making such decision and the validity period shall be specified in an edict of the President of Georgia on the declaration of martial law.

2. The President of Georgia may, with the consent of the Parliament of Georgia, extend the validity period of declared martial law or cancel it before its validity period ends.

3. The decision on the declaration, the extension of the validity period or the cancellation of martial law shall become effective from the moment of its adoption, unless otherwise provided for by the legislation of Georgia, and shall be published immediately.

4. All decrees issued by the President of Georgia during the validity period of martial law shall become ineffective upon the cancellation of martial law.

 

Article 4

1. (Deleted - 6.9.2013, No 1044).

2. During martial law, according to specific circumstances, the highest bodies of the executive authority of Georgia may, within the scope of their authority and in accordance with the requirements of the legislation, apply the following measures:

a) strengthen the protection of public order and facilities that ensure the activities of the population and the operation of the economy;

b) temporarily evacuate citizens from dangerous districts, and at the same time, re-house them in other permanent or temporary dwellings as necessary;

c) introduce a special regime of entry and exit for citizens in areas under martial law;

d) if necessary, restrict the right of free movement for citizens and stateless persons and prohibit them from leaving their places of residence or other locations without relevant permission;

e) temporarily seize from citizens firearms and melee weapons and ammunition owned by them, and seize also training military equipment, explosives, radioactive substances and materials, and potent chemical and poisonous substances from enterprises, institutions and organisations;

f) prohibit the arrangement of gatherings, meetings, street processions and demonstrations, and entertainment, sports and other mass events;

g) make changes to the product manufacturing and delivery plans of state-owned enterprises and organisations, and solve other issues related to their economic activities; moreover, establish a special regime of operation of state-owned and private enterprises, institutions and organisations;

h) based on needs related to martial law, temporarily, during the period of martial law, dismiss from office the managers of state-owned enterprises, institutions and organisations having strategic and vital importance to the population, and appoint their substitutes; and temporarily prohibit the voluntary resignation of workers and employees from such enterprises, institutions and organisations, except for resignation for a valid reason. Temporarily dismissed persons shall immediately, upon the cancellation of martial law, be reinstated in their positions if a legal basis for their dismissal from office does not exist;

i) use, in accordance with the legislation, the resources of state-owned enterprises, institutions and organisations to prevent and redress the consequences of military actions; use, for the same purposes, the property and tangible assets owned by other natural and legal persons, but only for appropriate compensation that shall be paid after the end of martial law;

j) prohibit strikes;

k) involve capable citizens in the work of enterprises, institutions and organisations with average wages, and in redressing the consequences of martial law, and, at the same time, ensure their labour safety;

l) restrict or prohibit trade in arms, potent chemical and poisonous substances, and alcoholic beverages and alcohol-containing substances;

m) introduce quarantine and carry out other mandatory sanitary and anti-epidemic measures;

n) establish control over mass media in accordance with legislation;

o) introduce special rules for the use of the means of communication;

p) restrict the movement of vehicles and check them;

q) impose a curfew;

r) prevent the creation and activities of armed groups of citizens not provided for by the legislation of Georgia;

s) check documents at the places of mass gatherings of citizens, and, if there are appropriate grounds, arrange the personal search of citizens, their things and vehicles.

Law of Georgia No 2166 of 7 May 2003 - LHG I, No 15, 4.6.2003, Art. 101

Law of Georgia No 1044 of 6 September 2013 - website, 23.9.2013

 

Article 5

1. The highest bodies of the executive authority of Georgia may annul any decision made by subordinate bodies during martial law.

2. The National Security Council of Georgia shall coordinate the works for the prevention and elimination of the consequences of martial law.

 

Article 6

During martial law, the heads of enterprises, institutions and organisations may, if necessary, temporarily transfer workers and employees without their knowledge to work which is not provided for by their labour contracts.

 

Article 7

1. During a curfew, citizens may not stay in streets or other public places, and leave their premises without officially issued permits and their identity documents.

2. Persons who violate the procedure provided for by paragraph 1 of this article shall be detained by the police or patrol until the end of a curfew, and anyone who has no documents with them shall be detained until their identity is established, but for not more than 72 hours. Detained persons may be searched personally and their things may be searched as well.

 

Article 8

The violation of the requirements established by Article 4(c), (d), (f), (j), and (l)-(p), and the requirements provided for by Article 7(1) shall result in liability in accordance with legislation.

 

Article 9

The military forces of Georgia, which are guided by this Law and other relevant normative acts, may be used by the order of the President of Georgia and with the consent of the Parliament of Georgia to redress the consequences of martial law, protect public order and ensure the safety of citizens.

Law of Georgia No 1044 of 6 September 2013 - website, 23.9.2013

 

Article 10

1. Ad hoc bodies may be established on the spot by a decree of the President of Georgia, and/or a representative of the President and/or a commandant may be appointed on the recommendation of the National Security Council of Georgia for the coordination of the actions, management and interaction of the forces allocated to redress the consequences of the military situation.

2. The representative of the President and/or the commandant shall, in order for the normative acts issued by the President to be executed, issue orders that regulate, within the scope of this Law, issues relating to the facilitation of the regime of a state of emergency.

 

Article 11

Experts with the relevant education and experience may, by a decision of a governmental institution defined by an ordinance of the Government of Georgia, be invited during martial law either from Georgia or abroad to redress the consequences of martial law.

Law of Georgia No 2166 of 7 May 2003 - LHG I, No 15, 4.6.2003, Art. 101

Law of Georgia No 1044 of 6 September 2013 - website, 23.9.2013

 

Article 12

1. The Parliament of Georgia may establish military courts during martial law within the system of general courts.

2. The Parliament of Georgia may, during martial law, change in certain places the territorial jurisdictions established by civil and criminal laws.

 

Article 13

1. The State shall provide citizens affected be recovery operations carried out during martial law or to prevent martial law with dwellings, and compensate material damage they incur, and help with job placements and provide other assistance.

2. The Government of Georgia shall, under the legislation of Georgia, define the conditions and the procedure for giving dwellings, compensating damage and providing other necessary assistance.

Law of Georgia No 1044 of 6 September 2013 - website, 23.9.2013

 

Article 14

1. If state authorities cannot ensure the relevant performance of their functions in places under martial law, the President of Georgia may, in accordance with the legislation of Georgia, establish a provisional government by a decree before the cancellation of martial law, with which the President imposes an obligation on the Government of Georgia to form, by an ordinance, an ad hoc body to carry out governance, or appoint an official and determine his/her powers.

2. In cases provided for by paragraph 1 of this article, the power of relevant state authorities shall be suspended temporarily, and the power to perform their functions shall be transferred to the body established or an official appointed by an ordinance of the Government of Georgia, which body or official may, within their powers and under the legislation of Georgia:

a) apply measures provided for by Article 4 of this Law;

b) temporarily perform the functions of local self-government bodies;

c) submit proposals on state, economic and social construction to the highest state authorities of Georgia;

d) subordinate, as provided for by the legislation of Georgia, state-owned enterprises, institutions and organisations located in respective areas in accordance with the procedure defined by the Government of Georgia.

Law of Georgia No 1044 of 6 September 2013 - website, 23.9.2013

 

Article 15

The Ministry of Foreign Affairs of Georgia shall immediately notify the Secretary-General of the United Nations of the declaration and cancellation of martial law.

 

Article 16

1. This Law shall enter into force upon its promulgation.

2. The Law of the Republic of Georgia of 24 December 1992 on Martial Law (the Parliamentary Gazette of Georgia, 1992, No 2, Art. 103) shall be considered repealed.

 

 

President of Georgia                                                                                                                                           Eduard Shevardnadze

Tbilisi

31 October 1997

No 1032_I